3

اسکلت یک انسان باستانی هنگام تعیین حریم تپه باستانی گیان نهاوند کشف شد .

  • کد خبر : 1775
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۴

به گزارش واحد مرکزی خبر ، سرپرست هیئت کاوش تپه گیان گفت : به همراه این اسکلت ۵ ظرف سفالی ۴ ظرف مفرغی ۴ حلقه تزئینی و یک عدد خنجر مفرغی دفن شده نیز به دست آمد . خاکسار قدمت این اشیا را مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد اعلام کرد وافزود : این […]

به گزارش واحد مرکزی خبر ، سرپرست هیئت کاوش تپه گیان گفت : به همراه این اسکلت ۵ ظرف سفالی ۴ ظرف مفرغی ۴ حلقه تزئینی و یک عدد خنجر مفرغی دفن شده نیز به دست آمد .

خاکسار قدمت این اشیا را مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد اعلام کرد وافزود : این کشف نشان دهنده شیوه تدفین در عصر مفرغ است .

سرپرست هیئت کاوش تپه گیان گفت : در ۵ دوره استقرار هیئت فرانسوی در سال های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۲ میلادی به سرپرستی کنت نو و گریش من ، ۵ طبقه با ۱۹ متر ارتفاع از دوره مس سنگی تا هزاره اول قبل از میلاد شناسایی شد که در ۱۴ متر اول ۱۲۲ گور به دست آمد .

خاکسار افزود : سفال های این منطقه به سه دسته خشن ، ظریف و منقوش تقسیم می شود و در سفال های منقوش افزون بر خطوط موازی ، نقوش ساده هندسی ، مثلث و لوزی توپر ، نقش صلیب مالتی و نقوش حیوانی از جمله مرغان آبی ، بز و پلنگ مشاهده شده است .

قدیمی ترین آثار تپه گیان به دوره مس سنگی تعلق دارد ، سفال دوره مفرغ گیان خوب پخته شده و با خطوط افقی ‏ موجدار در شانه و گردن سفال تزیین شده است .

همچنین سفال گیان از رنگ نخودی شروع ، به سفال قرمز تبدیل و سپس سفال رنگی منقوش ظاهر می شود و سفال های طبقه چهار گیان بسیار شبیه سفال شوش هستند .

تپه باستانی گیان در در مجاورت شهر گیان و در ۱۵ کیلومتری شهرستان نهاوند قرار دارد .

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=1775

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر