محمدباقر قالیباف صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بحث آلودگی هوا تنها چالش اساسی پایتخت است، گفت: اگر بر روی حل این چالش متمرکز شویم، دهها چالش دیگر شهری نیز حل میشوند چرا که چالش مادر، آلودگی هوا است.
وی با بیان اینکه هنگامی که بخواهیم معضل آلودگی هوا را حل کنیم باید ناگزیر حمل و نقل عمومی را بهبود ببخشیم، فرهنگ ترافیک ارتقا یابد و … گفت: اگر به من بگویند تنها یک مشکل تهران را اعلام کنم آلودگی هوا را نام میبرم چرا که مردم این دغدغه را با همه وجود میفهمند.
روشی فعلی حل مشکل آلودگی هوا غلط است
وی با بیان اینکه هیچ سازمانی به اندازه شهرداری تهران، آنالیز دقیقی از آلودگی هوا و مشکلات آن ندارد، گفت: شهرداری با استفاده از آخرین تکنولوژی و امکانات ،تسلط و شناخت کافی به آلودگی هوا دارد.
وی با طرح این سوال که برای آلودگی هوا چه باید کرد، گفت: روشی را که در حال حاضر مسئولان کشور برای حل مشکل آلودگی هوا دنبال می کنند درست نیست، چرا که ابتدا اجازه میدهیم آلودگی در هوا تولید شود و سپس نسبت به حل آن اقدام میکنیم، این روش غلطی است زیرا اگر نسبت به توقف منابع تولید آلایندگی اقدام نکنیم محکوم به شکست هستیم.
شهردار تهران با بیان اینکه تمام تصمیمات ما باید به سمت مهار منابع آلودگی باشد، گفت: حدود ۷۳ الی ۷۵ درصد آلایندههای خطرناک پایتخت از منابع متحرک است و آمارهای آن نیز موجود است.
وی با بیان اینکه حدود ۷۰۰۰ تاکسی پیکان در پایتخت تردد میکنند که دو برابر وزنشان آلایندگی ایجاد میکنند ، گفت: ما موضوع آلودگی هوا را میشناسیم و کمبود قانون برای حل این مشکل نداریم و مشکل ما اجرای قانون است.
قالیباف با بیان اینکه اگر از من سوال کنید مشکل عدم اجرای قانون چیست؟ میگویم تنها ضعف مدیریت است و بس، گفت: من داوطلب حل آلودگی هوا نیستم اما در خدمت هر فردی که از بدنه دولت بخواهد این مشکل را حل کند هستم .
وی افزود: اما اگر کسی در جمهوری اسلامی ایران پیدا نشد که مسئولیت حل آلودگی هوا را قبول کند، حاضرم مسئولیت را بر عهده بگیرم و ظرف مدت مشخصی این مشکل را حل کنیم.
قالیباف با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا را سیاسی و جناحی نکنیم، گفت: اگر مصوبه سال ۸۹ دولت در حل مشکلات آلودگی هوا اجرایی شود بخش زیادی از مشکلات حل میشود و اگر این مدیریت و اختیارات را به شهرداری واگذار کنند به شرط آنکه ظرفیت قانونی آن نیز تنفیذ شود، حاضر به حل آلودگی هوا هستیم.
۵۰ درصد ساخت پول مترو در دست دولت است
شهردار تهران در پاسخ به برخی انتقادات درباره صرف بودجه مترو برای ساخت بزرگراه گفت: به هر میزان که مترو قدرت جذب پول داشت، پول تزریق کردند.
قالیباف با بیان اینکه خرج کردن درست پول سخت است، گفت: در سال ۸۵ که بنده به عنوان شهردار تهران انتخاب شدم، کلا ۳۲ ایستگاه مترو راهاندازی شده بود اما اکنون شما ببینید در طول ۱۰ سال چه تعداد ایستگاه به ظرفیت ناوگان اضافه شده است.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد ساخت پول مترو در دست دولت است، گفت: با این حال تقریبا دولت زیریک درصد به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده، به گونهای که از ابتدای امسال تاکنون شهرداری ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای مترو صرف کرده اما دولت ۵۰ میلیارد تومان بیشتر نداده است و مترو هر ساله بیش از ردیف بودجهاش پول میگیرد.
شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری مصمم است تا سال ۹۶، خط ۶ و ۷ متروی تهران به طول ۶۰ کیلومتر را تکمیل کند، گفت: اگر این تکمیل خطوط مترو به سرانجامی نرسد، میدانم که شهردار بعدی حداقل ۱۰ سال زمان لازم دارد تا به اصول کار اشرافیت داشته باشد.
قالیباف با بیان اینکه روزی که شروع به ساخت مترو کردیم، ساخت هر کیلومتر مترو ۸۰ میلیارد تومان بود، گفت: امروزه هزینه تمام شده ساخت هر کیلومتر مترو براساس فهرست بهای سال ۹۴، ۲۴۰ میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه مسوول حل آلودگی هوا دولت است،گفت: یا دولت به ما بگوید که چه کار کنیم یا اینکه کار را به دیگران تحویل دهد.
شهردار تهران درخصوص سرانجام نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوسهای پایتخت گفت: ما خودمان نصب فیلتر بر روی اتوبوسها را پیگیری کردیم و در حالی که وزارت صنایع مسوول این امر بود، ما خرید ۳۰۰۰ فیلتر دوده را در دستور کار قرار دادهایم و حتی تکنولوژی آن را وارد کشور کردیم، اما درخصوص نصبش بر روی اتوبوسها اختلافنظرهایی وجود داشت که این فیلترهای دوده بر روی اتوبوس تک کابین یا دوکابین نصب شود که براساس رایزنیهای صورت گرفته، مقرر شد، براساس میزان آلایندگی اتوبوسها، ابتدا بر روی اتوبوسهای تک کابین و پس از آن دوکابین نصب شود و در اولویت سوم، اتوبوسهای بخش خصوصی قرار دارند.
قالیباف که در دومین نشست هماندیشیاش با خبرنگاران حوزه شهری صحبت میکرد، در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر تخریب فضای سبز توسط شهرداری و ساخت مراکز تجاری و مسکونی در آن گفت: گوگل وجود دارد و میتوانید با مراجعه به آن درخصوص فضاهای سبزی که در تهران وجود داشته، قضاوت کنید در دهه هفتاد سرانه فضای سبز در پایتخت ۲۰ متر بود که تا سال ۸۵ این سرانه به ۱۷ متر رسیده است اما از سال ۸۵ تا ۹۳ تلاش کردیم که سرانجام سرانه فضای سبز به ۲۱ متر رسیده است.
وی درخصوص تراکمفروشیهای پایتخت نیز با بیان اینکه در گذشته حتما تراکمفروشی وجود داشته است، گفت: کسانی در دهه ۷۰ طرح تفصیلی را در کشوی میزشان گذاشته و در کشو را بستند و با افتخار سخنرانی میکردند و بعد در محله کامرانیه به زمینهای ۲۰۰۰ متری، مجوز ساخت ۲۵ طبقه را دادند و تراکمفروشی کردند، امروز به نقد عملکرد شهرداری نشستهاند و جای سوال است که چرا آنها نقد میکنند؟
شهردار تهران با بیان اینکه تراکمهای شهر تهران براساس طرح تفصیلی انجام شده است، گفت: ممکن است خطاهایی در این زمینه داشتهایم اما خطاهای انجام شده زیر ۲ درصد است اما وقتی که مصوبه برج – باغ داریم که برای شخص مالک حقوقی را مشخص میکند، چه باید کرد؟ جز اینکه دقت کنیم که ساخت و ساز در ۳۰ درصد باغ افزایش نیابد؟
قالیباف با بیان اینکه مساله فضای سبز تهران را با حساسیت کنترل میکنیم، گفت: حتما در حوزه شهرسازی تخلفاتی را داشتهایم اما باید عنوان کنیم که دقیقترین کنترلها در شهر تهران اعمال میشود.
وی درخصوص سرانجام پاساژ علاءالدین با بیان اینکه این ساختمان در دهه ۷۰ ساخته شد و پایان کار نیز ندارد، گفت: بخشی از تخلفات ساختمان علاءالدین همچون ساخت طبقات اضافی در زمان مدیریت بنده اتفاق افتاده و شهرداری نیز در این زمینه تخلفاتی داشته است که بدون سروصدا با متخلفان برخورد کرده و ضمن عزل آنها، این افراد را به دادگاه معرفی کردیم. جالب است بدانید مدعیان فعلی که در رسانهها فشار میآورند که چرا این طبقات اضافه تخریب نمیشود، در زمانی که در سکوت به دنبال مجوزهای تخریب طبقات اضافه بودیم، توصیه میکردند شهرداری کوتاه بیاید، اما حالا فرار رو به جلو دارند و باید بگویم که برای تخریب طبقات اضافه با شرکت مهندسی قرارداد داریم تا بدون آسیب رساندن به سازه طبقات اضافی را تخریب کنند.
شهردار تهران درخصوص آخرین وضعیت ساخت و ساز در عشرت آباد نیز گفت: من با افتخار به سپاه علاقهمند هستم اما زیربار تخلفات نمیروم و آنها مجاز هستند ۷ طبقه بر روی همکف داشته باشند و باید طبقات اضافی حذف شود و شما نیز مشاهده میکنید که طبقاتی که باید حذف شود، هنوز دیوارکشی نشده است.
قالیباف درخصوص وضعیت حسابرسی شهرداری با بیان اینکه اگر در شهرداری تهران تا قبل از سال ۸۵ کسی سندی دال بر حسابرسی از شهرداری دارد، روی میز بگذارد، گفت: اینکه فردی میتواند درخصوص حسابرسی اظهارنظر کند، نشان از شفافیت دارد.
وی با بیان اینکه زمانی که من به شهرداری تهران آمدم، تعداد شرکتهای شهرداری ۱۲۰ بود، گفت: پس از آن به شورا آمدم و اعلام کردم که برخی سازمانهای شهرداری حیات خلوت است چراکه شرکتی در آن زمان فعالیت میکرد که ۱۴ سال بود که در حال تسویه بود و دفتر آن شرکت نیز در تبریز قرار داشت. پس از آن تعداد شرکتها را به ۴۶ شرکت رساندم و همه شرکتها نیز تحت حسابرسی قرار گرفتند. ما به شورا اجازه حسابرسی دادیم.
شهردار تهران با بیان اینکه براساس اصول حسابرسی، اسناد حسابرسها باید به مجمع ارایه و پس از تصمیمگیری اعلام شود، گفت: اینکه میگویند در شرکت ها فساد مالی است، درست نیست چراکه چطور ممکن است سازمان حسابرسی که از معتبرترین سازمانهاست، امتیاز مطلوب و قابل قبولی به وضعیت حسابهای شرکتهای شهرداری بدهد، اما حسابرس یک شرکت حسابرسی بند «ج» که براساس گریدها صلاحیت حسابرسی از شهرداری با این حجم معاملات مالی را ندارد، حسابرسی را رد کند.
قالیباف با بیان اینکه حسابرس نظری دارد باید نظرش به شورا ارائه و پس از اختلاف نظرها بین جامعه حسابرسی نهایتا شورا موضوع را تایید یا رد کند، گفت: این انصاف نیست که قبل از نهایی شدن گزارش حسابرسی، اخبار جلسهای که در راستای بررسی این گزارش است، منتشر شود.
وی با بیان اینکه موضوعات مالی، سیاسی نیست، گفت: در شهرداری حتما سوءاستفاده و… وجود دارد اما براساس اعلام مراجع ذیحساب، روند تخلف اینچنینی نسبت به گذشته و نسبت به سایر سازمانها در حال کاهش است و قطعا اگر جایی تخلف و جرمی رخ داده، من با آن به شدت برخورد میکنم.
به گفته قالیباف، اگر در مجموعه شهرداری مشخص شود که فرد یا سازمانی در حال دزدی و تخلف است، این مساله جرم بوده و باید رسیدگی قضایی صورت گیرد.
شهردار تهران درخصوص اراضی عباسآباد نیز با بیان اینکه هرگونه تغییر در اراضی عباسآباد براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و مصوبه مجلس انجام میگیرد، گفت: میزان بارگذاری و تراکم براساس مصوبه بوده است و اگر برخی معتقدند که باید تغییری در این حوزه صورت گیرد باید مسیر خود را طی کند.