احمد علیرضابیگی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: ۲۰ روز قبل از حادثه قطار تبریز ـ مشهد، مدیر کل ایمنی و نظارت بر شبکه راهآهن کشور در گزارشی مکتوب خبر از ثبت ۴ هزار خطای سامانه ATC در شش ماهه نخست سال جاری داده است.
وی با انتقاد از گزارش رئیس گروه تحقیق دولت از حادثه قطار تبریز ـ مشهد، گفت: آقای ترکان در حالی انگشت اتهام خود را به سوی اپراتور نشانه گرفته و از عامل انسانی در بروز این حادثه تلخ صحبت میکند که توجهی به ناکارآمدی و بلااستفاده بودن سیستم ۴۰۰ میلیارد تومانی کنترل هوشمند تردد قطارها در مسیر مشهد ندارد.
عضو کمیته حقیقتیاب مجلس در خصوص حادثه قطار تبریز ـ مشهد با طرح این موضوع که در رهگذر اجرای قانون خصوصیسازی در دولتهای ششم و هفتم، واگنها و لوکوموتیوهای راهآهن به کسانی واگذار شدهاند که از اهلیت لازم برخوردار نبودهاند، تصریح کرد: تبعات خصوصیسازی به شیوه دولتهای سازندگی و اصلاحات اکنون خود را نشان میدهند.
علیرضابیگی افزود: اکثریت ظرفیت واگنسازی کشور منحصراً در اختیار محمد سعیدنژاد مدیرعامل اسبق شرکت راهآهن در دوره اصلاحات و مدیر عامل فعلی سازمان بنادر و دریانوردی است که با تاسیس شرکتی خصوصی سالهاست به فعالیت تجاری مشغول است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خریداران سامانه ATC راهآهن همان فروشندگان بودهاند، گفت: خرید این سامانه توسط شرکتی صورت گرفته است که قائم مقام راهآهن مالک ۲۰ درصد سهام آن است.
علیرضابیگی در ادامه با بیان اینکه مسئولیت خط مشهد – تبریز بر عهده معاونت بهرهبرداری شرکت راهآهن است، گفت: این معاونت به مدت ۴ ماه قبل از حادثه سمنان بدون متصدی بوده است و تنها چند روز پس از حادثه به نام فردی ابلاغ صادر شده است.
عضو کمیته حقیقتیاب مجلس در خصوص حادثه قطار تبریز ـ مشهد در پایان از عدم انعکاس گزارش این کمیته در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و افزود: با وجود تلاشهای بازدارنده و منصرف کننده از عملی شدن استیضاح وزیر راه و شهرسازی، قاطبه نمایندگان آذربایجان مجدانه پیگیر طرح استیضاح هستند.