1

تکلیف قدیمی‌ترین زن زندانی ایران باز هم مشخص نشد؟

  • کد خبر : 20698
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۸

در سال ۷۲ پرونده‌ای برای «فاطمه مطیع» به اتهام قتل همسرش « مجید.الف» باز شد. متهم این پرونده که به عنوان قدیمی‌ترین زن زندانی ایران معروف شده است، پس از گذشت سال‌ها و صدور آراء مختلف قصاص و برائت هم‌چنان در زندان بلاتکلیف است. عبدالصمد خرمشاهی وکیل «فاطمه» درباره جزییات و آخرین جلسه‌ی رسیدگی این […]

در سال ۷۲ پرونده‌ای برای «فاطمه مطیع» به اتهام قتل همسرش « مجید.الف» باز شد. متهم این پرونده که به عنوان قدیمی‌ترین زن زندانی ایران معروف شده است، پس از گذشت سال‌ها و صدور آراء مختلف قصاص و برائت هم‌چنان در زندان بلاتکلیف است.

عبدالصمد خرمشاهی وکیل «فاطمه» درباره جزییات و آخرین جلسه‌ی رسیدگی این پرونده گفت: «فاطمه مطیع» ۱۸ سال پیش به اتهام قتل «مجید الف» ۴۰ ساله بازداشت می‌شود و در مرحله اول اقرار به قتل می‌کند اما بعدا بارها انکار کرده و عنوان می‌کند که اصلا اطلاعی از قتل نداشته است. بعدها هم مشخص شد اقرار‌هایی که متهم قبلا داشته با واقعیت مطابقت نداشته است.

وی افزود: در مرحله اول «فاطمه مطیع» در شعبه‌ی ۱۰۲ شهر ری محاکمه و به قصاص برای قتل همسرش محکوم شد. هم‌چنین برادر همسر او نیز به عنوان معاون در قتل محکوم ‌شد. این پرونده بارها در شعب دیوان عالی مطرح شد و به دلایل مختلف نقض گردید و یا از آن نقص گرفته شد.

خرمشاهی یادآور شد: در سال ۸۴ به درخواست خانم مطیع وکالت ایشان را به صورت رایگان قبول کردم و در سال ۸۵ با استدلالی که در دادگاه ارائه دادم موکلم تبرئه شد و دو سال بیرون از زندان بود. تا اینکه اولیای دم مجددا اعتراض کردند و دیوان عالی کشور رای را نقض کرد و با رسیدگی پرونده در شعبه هم عرض – شعبه ۱۰۵ دادگاه شهر ری ـ موکلم مجددا بازداشت شد و از سال ۸۷ وارد زندان شد و حکم قصاص برای او صادر شد.

وی ادامه داد: من به این حکم اعتراض کردم و دیوان اعتراض را پذیرفت و پرونده مجددا به شعبه ۱۰۵ دادگاه شهر ری برای رسیدگی و رفع نواقص ارجاع شد. خرمشاهی گفت:‌ در طول این ۱۸ سال بارها حکم قصاص و برائت در این پرونده صادر شده یا تصمیمات دیگری گرفته شده است، ولی هیچ کدام از آنها هرگز نهایی و قطعی نشده است به همین دلیل خانم مطیع ۱۸ سال به عنوان متهم در زندان به سر می‌برد.

وی در رابطه با دلیل برگزار نشدن جلسه‌ی دادگاه در روز ۲۹ آبان که قرار بود پس از سال‌ها مجدد برگزار شود، گفت:‌ چند ماه پیش موکلم به یکی از زندان‌های اطراف ورامین منتقل شده است اما اخطاریه به زندان اوین رفته بود، به همین دلیل او نتوانست در جلسه دادگاه حاضر شود و مجددا وقت رسیدگی برای روز ۱۸ دی ماه تعیین شد.

وکیل مدافع «فاطمه» درمورد شهادت به عنوان یکی از ادله اثبات در این پرونده گفت: یکی از ایراداتی که به این پرونده گرفتم، شهادت بود زیرا شهود از شهادت‌شان برگشته بودند، بنابراین شهادت نمی‌توانست از ادله‌ای باشد که موجبات علم قاضی را فراهم کند. بنابراین دیوان اعلام نقص کرده و خواسته بود شهود مجددا در دادگاه حاضر شوند. منتهی بعد از گذشتن ۱۸ سال اغلب شهود یا فوت کرده یا مجهول مکان هستند و دسترسی به آنها مشکل است.

وی ادامه داد: تنها کسی که توانستیم به عنوان شاهد به او دسترسی پیدا کنیم فرزند متهم است که در یکی از مراکز بازپروری است و حال مساعدی ندارد. روز یک‌شنبه هم که با قاضی پرونده صحبت می‌کردم درخواستم این بود که تصمیمی اتخاذ کند که خانم «فاطمه مطیعی» از بلاتکلیفی نجات پیدا کند ضمن این که از آنجایی که شهود قبلا شهادت‌شان را بازپس گرفته بودند دیگر نیازی به حضور مجددا آنان نیست.

خرمشاهی گفت: به هر حال به نظر می‌رسد این پرونده از ابتدا مشکلات زیادی داشته که رسیدگی به آن ۱۸ سال به طول انجامیده است و من فکر می‌کنم که یکی از مواردی که باعث اطاله این پرونده شده اعتبار قائل شدن برای اقرار اولیه خانم مطیع است در حالی که بعدها ثابت کردیم آن اقرار ارزش نداشته است. وی با بیان اینکه در پرونده‌های قتل باید خیلی با احتیاط با اقرار متهم برخورد کرد، گفت: مثلا خانم مطیع اقرار کرده بود که به مقتول مرگ موش داده است در حالی که بعدها ثابت شد که اصلا سم نباتی به مقتول خورانده شده است./ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=20698

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر