7

شهریه مدارس “غیردولتی ” در سال تحصیلی جدید، حداکثر تا سقف ۱۰ درصد قابل افزایش است.

  • کد خبر : 2075
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴

فرشته حشمتیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس«توانا»‌ با اشاره به جزئیات تعیین نرخ شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: این شهریه با مبنا قرار دادن شهریه سال تحصیلی ۹۰ ـ ۸۹ و با توجه به شاخص‌های سه‌گانه تعریف شده، حداکثر تا سقف ۱۰ درصد قابل افزایش است. وی افزود: […]

فرشته حشمتیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس«توانا»‌ با اشاره به جزئیات تعیین نرخ شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: این شهریه با مبنا قرار دادن شهریه سال تحصیلی ۹۰ ـ ۸۹ و با توجه به شاخص‌های سه‌گانه تعریف شده، حداکثر تا سقف ۱۰ درصد قابل افزایش است.

وی افزود: اگر یک واحد آموزشی غیردولتی بتواند نهایت امتیاز لازم را در جریان درجه‌بندی واحدهای آموزشی به دست آورد، می‌تواند شهریه سال تحصیلی جدید را حداکثر تا سقف ۱۰ درصد افزایش دهد.

حشمتیان با اشاره به جریان ارزیابی و درجه‌بندی واحدهای آموزشی طی سه نوبت از اول مهر سال گذشته تا کنون، گفت: در سومین مرحله از ارزیابی یک واحد آموزشی، بر اساس توافق با مؤسس، آن واحد آموزشی درجه‌بندی می‌شود و بر اساس شاخص‌های سه‌گانه تعریف شده، میزان افزایش شهریه آن مشخص می‌شود.

* شاخص‌های سه‌گانه برای امتیازدهی به مدارس و تعیین میزان افزایش شهریه

رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده اظهار داشت: براساس «شاخص اول»، کارشناسان ارزیابی، از اولیا، معلمان و دانش‌آموزان نظرسنجی می‌کنند و مشاهدات خود ارزیابان نیز تاثیرگذار است، همچنین سقف امتیاز تعلق گرفته به مدرسه در این شاخص، هزار امتیاز است که اگر مدرسه‌‌ای این امتیاز را به طور کامل دریافت کند، می‌تواند شهریه سال تحصیلی جدید خود را ۲٫۵ درصد افزایش دهد.

وی اضافه کرد: «شاخص دوم» برای درجه‌بندی مدارس غیردولتی براساس امتیاز کسب شده‌ ناشی از «نظارت جامع بر واحدهای آموزشی» است که در این جریان نظارت دقیقی بر «عملکرد جاری» آن مدرسه صورت می‌گیرد و تا سقف ۲۰۰ امتیاز به آن مدرسه تعلق می‌گیرد.

حشمتیان عنوان کرد:‌ اگر مدرسه‌ای این ۲۰۰ امتیاز را به دست آورد، می‌تواند شهریه سال تحصیلی جدید خود را ۳ درصد (علاوه بر ۲٫۵درصد افزایش در شاخص قبل) افزایش دهد.

وی تصریح کرد: «شاخص سوم» تعریف شده، نظرات مسئولان آموزشی، پرورشی،‌ اداری و مالی و کارشناس مشارکت‌های مردمی اداره آموزش و پرورش متبوع است که در این رابطه سقف امتیاز مشخصی وجود ندارد، اما حداکثر ۴٫۵درصد امکان افزایش شهریه وجود دارد که در مجموع با احتساب درصد افزایش شهریه در شاخص‌های اول و دوم، ۱۰درصد امکان افزایش شهریه مدارس غیردولتی وجود دارد.

* شهریه مبنا (پایه) در راهنمایی، ابتدایی و متوسطه

رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده با اشاره به «شهریه پایه» در نظر گرفته شده برای دوره‌های مختلف تحصیلی خاطرنشان کرد:‌ حداقل شهریه مصوب دوره ابتدایی ۳۵۰ هزار تومان، دوره راهنمایی ۴۵۰ هزار تومان و در دوره متوسطه ۶۰۰ هزار تومان است.

حشمتیان با اشاره به وضعیت استان تهران و برخی از استان‌های دیگر که از جهت جمعیتی و شرایط اقتصادی وضعیتی مشابه تهران دارند و تفاوت آنها با سایر استان‌های کشور، گفت: در این استان‌ها کمیته تعیین شهریه در مناطق آموزش و پرورش متشکل از رئیس اداره و معاونان وی و نیز کارشناس مشارکت‌های مردمی تشکیل می‌شود و براساس برنامه و هزینه‌هایی که براساس شرایط خاص مدارس گزارش می‌شود، درصد افزایش شهریه را در مدارس مشخص می‌کنند.

وی تأکید کرد: در عین حال، تعیین شهریه در مدارس سلیقه‌ای نیست و ضوابط مطرح در این دستورالعمل نیز باید رعایت شود.

* میزان افزایش شهریه “هنرستان‌ها و انواع مراکز پیش‌دبستانی ”

حشمتیان در ادامه با اشاره به درصد افزایش شهریه «هنرستان‌ها و مراکز پیش‌دبستانی مستقل دولتی» گفت: درصد افزایش شهریه این مراکز که در سال تحصیلی ۸۹ ـ ۸۸ یا ۹۰ ـ ۸۹ تأسیس شده‌اند و نیز مؤسساتی که درخواست تجدیدنظر نسبت به سطح درجه‌بندی انجام شده برای خود را دارند، بر اساس فرمول «امتیاز ناشی از شاخص اول و دوم (عملکرد اداری و آموزشی و پرورشی و نظارت جامع) ضرب در عدد چهارسوم» به دست می‌آید.

وی ادامه داد:‌ شهریه مبنا در «مراکز پیش‌دبستانی ضمیمه مدارس غیردولتی» نیز معادل ۸۰ درصد شهریه ثابت دوره ابتدایی همان مدرسه است، همچنین تعیین شهریه «مراکز پیش‌دبستانی مستقل غیردولتی» نیز مانند روش تعیین شهریه ثابت مدارس غیردولتی ابتدایی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده افزود: شهریه «مراکز پیش‌دبستانی ضمیمه مدارس دولتی» نیز توسط شورای تعیین نرخ شهریه ادارات آموزش و پرورش تعیین می‌شود که این مسئله نیز براساس ماده ۱۶ قانون تأسیس مدارس غیردولتی است.

* آغاز ثبت‌نام از اول تیرماه؛ امکان توافق برای دریافت شهریه به صورت اقساط

حشمتیان با بیان اینکه دستورالعمل نحوه تعیین نرخ شهریه مدارس غیردولتی از هفته گذشته ابلاغ شده است، گفت: ثبت‌نام دانش‌آموزان از اول تیرماه آغاز می‌شود و مبلغ شهریه قابل دریافت است و دریافت اقساطی آن نیز به توافق مدرسه و اولیاء دانش‌آموزان بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تیم نظارت بر مدارس غیردولتی تعیین شده است و بر روند ثبت‌نام به طور “غیرمستقیم ” نظارت می‌کند، همچنین شورای نظارت بر مدارس غیردولتی استان‌ها نیز باید پاسخگوی اولیای دانش‌آموزان باشد.

* پوستر نرخ شهریه مدارس “غیردولتی ” الزاماً باید در مدرسه نصب شود

حشمتیان اضافه کرد: پوستر نرخ شهریه مدارس غیردولتی الزاماً باید در این مدارس نصب شود و قابل رؤیت باشد همچنین نوع رتبه‌بندی و میزان افزایش شهریه مدارس غیردولتی نیز باید از سوی شورای نظارت بر مدارس غیردولتی استان‌ها به نحوه مقتضی به اطلاع اولیای دانش‌آموزان برسد.

وی با بیان اینکه افزایش شهریه مدارس غیردولتی به طور منطقی و متناسب با نرخ تورم و برای رفع نیاز‌های این مدارس صورت گرفته است، تأکید کرد:‌ در عین حال، با متخلفان براساس قانون به شدت برخورد می‌شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2075

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر