4

افزایش بیکاری مایه شرمساری است و نه امید!

  • کد خبر : 216514
  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶

سیدجواد میربابایی- کارشناس ارشد استراتژیک

دکتر روحانی در دیدار با جمعی از جوانان و نخبگان استان خراسان جنوبی:

تعداد افراد جویای کار در سال ۹۵ با رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، رقمی بی‌سابقه ‏است و این به معنای افزایش امید در میان جوانان برای کار است.

تاریخ: دوم فروردین ماه ۱۳۹۶  منبع : پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

 

ابتدا بر آن شدیم تا سری به مرکز آمار ایران بزنیم و میزان بیکاری در طول سالیان گذشته را بررسی نمائیم:

همانطور که مشاهده می شود  بیکاری در سال ۱۳۹۵ با نرخ ۱۲٫۴ بیشترین نرخ را طی ۶ سال اخیر داشته است که البته طی ۱۲سال  اخیر نیز دارای رتبه دوم می باشد.

استفاده مجدد از داده های مرکز آمار ایران و اینبار در خصوص شاخص رشد جمعیتی و بررسی سهم نمودار سهم هریک از گروه های عمده ی سنی کل کشور ما را از ابعاد فاجعه آمیز سال ۹۵ بیشتر آشنا می کند.

همانطور که مشاهده می شود  نمودار جمعیت نیازمند کار ( یعنی جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله کشور) که با رنگ سبز در نمودار بالا نمایش داده شده است در سال ۱۳۹۵ در پایین ترین حد چند سال اخیر یعنی حدود ۲۵٫۱ درصد کل جمعیت می باشد و با مقایسه حدودی میزان این جمعیت با میزان بیکاری متوجه این موضوع می شویم که سخنان رئیس جمهور در خصوص بیکاری بی نظیر در تاریخ کشور در سال ۱۳۹۵متاسفانه کاملاً درست است و در سال ۹۵ ایران اسلامی بیشترین نرخ بیکاری را در تاریخ خود تجربه کرده است.

یکی از نتایج اصلی بیکاری جوانان، افزایش طلاق در جامعه است بار دیگر رجوع میکنیم به مرکز آمار ایران و این بار شاخص جمعیت بدون همسر بدلیل طلاق را بررسی می کنیم.

همان طور که مشاهده می شود جمعیت بی همسران به دلیل طلاق در سال ۱۳۸۵ جمعاً نرخ ۱٫۶ داشته اما در سال ۱۳۹۵ چیزی در حدود ۳٫۴ که این یعنی رشدی بالغ بر ۱۰۰ درصد طی ۱۰ سال!

و البته آمارهای دقیق سایت ثبت احوال کشور در مورد میزان طلاق های ثبت شده نیز موید افزایش ۱۰۰ درصدی میزان طلاق به نسبت سال ۱۳۸۵ در ایران امروزی ماست.

آقای رئیس جمهور بیکاری همواره بد است؛ بیکاری جوانان مسبب بسیاری از ناهنجاری های جوامع امروزی از جمله طلاق، اعتیاد، جرم و جنایت، فساد و فحشاء، عقب افتادگی فرهنگی، عقب افتادگی اقتصادی و غیره است که بررسی دادههای مربوطه قطعاً موید افزایش این ناهنجاری ها ست که شاخص طلاق را به عنوان مشت نمونه خروار بررسی نمودیم و لذا بیکاری خوب و بد ندارد و بیکاری بد است خیلی هم بد است! و افزایش بیکاری نه تنها امید بخش نیست بلکه مایه شرمساری همه مسئولین اجرایی کشور است و اگر مسئولی در ایران اسلامی از این موضوع دق کند و بمیرد به حق مرده است.

واژه های ” افراد جویای کار ” و ” افراد بیکار” هر دو یک معنی دارد و  سخنان اخیر دکتر روحانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آنقدر خنده دار به نظر می رسد که برخی مواقع مرغ پخته شده را نیز به خنده وادار می کند.

دستاوردسازی از فاجعه آمیزترین آمار، امری بسیار بدتر از خود فاجعه است و پیشنهاد می شود رئیس محترم جمهور در اواخر دوره ریاست جمهوری خود به جای دستاورد سازی از فاجعه آمیز ترین آمار کشور، از عملکرد خود بابت تمامی قصورها و ناکارآمدی ها عذرخواهی نمایند و از تکرار توهین به شعور ملت بزرگ و انقلابی ایران اسلامی جداً پرهیز کند چراکه تنها چیزی که از مسئولین باقی خواهد می ماند کردار و رفتار آنها با مردم می باشد

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=216514

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر