0

افزایش اعتیاد در زنان

  • کد خبر : 387776
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۶
اعتیاد یکی از انحرافات شایع در جهان است و متأسفانه سالانه جان بسیاری از افراد را می‌گیرد.

در ایران آمار اعتیاد هم رو به افزایش است و آسیب‌ها و خسارت‌های زیادی را به جامعه و خانواده وارد می‌کند. پدیده اعتیاد در زنان می‌تواند از مشکلات فردی، خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی سرچشمه بگیرد.

اعتیاد به معنای عادت کردن و وابسته شدن به مواد طبیعی و یا مواد صنعتی است که در صورت اعتیاد به هر نوع از این مواد علائمی چون احساس نیاز شدید به دارو، وابستگی شدید به استعمال دارو و به‌غیراز وابستگی و علاقه، فرد دچار وابستگی روانی و جسمانی به مواد می‌شود و در صورت عدم دسترسی به دارو عوارض شدیدی را تجربه خواهد کرد و از هر طریق اقدام به تهیه مواد می‌کند که در این شرایط بهترین رواشناس ترک اعتیاد می تواند کمک زیادی به فرد کند.

نوع مواد مخدر هم به میزان وابستگی آن وابسته است. مواد مخدر شامل سیگار، حشیش، مرفین، ال اس دی، تریاک، هروئین، متادون و ماری جوانا و… است. امروزه بعضی از موادها را با ترکیبات شیمیایی می‌سازند و آن‌ها را با اسامی جدیدی وارد بازار می‌کنند که یکی از آن‌ها قرص شادی آور به نام اکستازی یا آمفتامین است.

سیگار هم یک نوع مواد مخدر به‌حساب می‌آید هرچند که در برخی از جوامع آن را به‌عنوان مواد نمی‌دانند. یکی از مشکلات دیگر در رابطه با سیگار این است که افراد در هر جایی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. تقریباً اکثر افراد جامعه سیگار می‌کشند و طبق آمار ۹۵ درصد افراد سیگاری توانایی اعتیاد به مواد مخدر را دارند و اکثراً افراد معتاد قبل از اعتیاد سابقه مصرف سیگار را داشته‌اند
انواع اعتیاد در زنان علل اعتیاد زنان بر اساس آمار، زنان و مردان در یک سری از موارد تفاوت‌هایی را دارند. مردان بیش‌تر به سمت الکل می‌روند و زنان معتاد اکثراً قرص مصرف می‌کنند هرچند که امروزه زنان هم روی به الکل می‌آورند. بعضی از محققان اظهار می‌کنند که زنان نسبت به مردان، نسبت به درد حساس‌تر هستند و ممکن است دچار دردهای شدید و مزمن‌تری نسبت به مردان شوند و برای کم‌تر کردن یا رفع درد از هروئین یا تریاک استفاده کنند.

گونه‌ های اعتیاد زنان را در این بخش توضیح می‌دهیم. الکل یکی از شایع‌ترین مواد مصرفی در بین مواد است و در گذشته طبق آمار، ۲۰ درصد مردان الکلی بودند، و این در صورتی بود که ۷ درصد از زنان به الکل اعتیاد داشتند. اما امروزه آمار زنان الکلی هم بالا رفته است. زنان نسبت به مردان اندام لاغرتری دارند و اثربخشی الکل در این‌گونه از زنان بیش‌تر است و باعث سرطان سینه، بیماری قلب و کلیه و در نهایت سکته کردن می‌شود. این روزها مصرف ماری‌جوانا مثل آب خوردن است و به‌راحتی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد به غیر از آن‌که نوجوانان به سمت سیگار می‌روند و بسیار نرمال است از سویی دیگر، انتخاب نادرست ماریجوانا برای تفریح است. زنانی که ماریجوانا مصرف می‌کنند بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر وحشت‌زدگی و اختلال دل‌واپسی و نگرانی هستند.

ترک ماری جوانا سختی ها و پیچیدگی های مختلفی دارد که نیازمند کمک حرفه ای است. علل گرایش زنان به مواد مخدر در جامعه امروزی ممکن است دلایل مختلفی از علل گرایش زنان به مواد مخدر باشد. از مهم‌ترین علت اعتیاد در زنان به مواد مخدر کنجکاوی و هیجان خواهی در دوران نوجوانی می‌تواند باشد.

در این دوره خاص و بحرانی در تلاش برای یافتن واقعیت‌های ناشناخته به سمت اعتیاد روی می‌آورند. از عوامل مؤثر در گرایش زنان به اعتیاد به مواردی همچون طلاق، اختلافات خانوادگی، به‌خصوص اعتیاد یکی از اعضای خانواده و زنان متأهلی که اعتیاد خود را در نتیجه اعتیاد همسر تجربه می‌کنند و در این اعتیاد، زنان قربانی شرایط دشوار زندگی خود می‌شوند که در این صورت کودکان این افراد به دلیل اعتیاد پدر و مادر خود نیز دچار اعتیاد می‌شوند، می‌توان اشاره کرد. شیوه تربیت پدر مادر تأثیر بسزایی در شکل‌گیری تربیت از جمله اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و… آن فرزند دارد.

اکثر پدر و مادرانی که به‌خصوص به دختران خود سخت می‌گیرند و نسبت به خواسته‌های فرزند خود بی‌توجه هستند آن‌ها را برای این‌گونه ناهنجارها مستعد می‌کنند.

خبرنگار : سید علیرضا حسینی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=387776

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر