4

افزایش درخواست مردم در کشورهای عربی برای انجام تغییر، مقامات سعودی آشفته تر می شوند.

  • کد خبر : 2173
  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۷:۴۹

سران حکومت سعودی اکنون واقف شده اند که ضربه اساسی و استراتژیک جدید در منطقه را این بار نه از جانب ایران بلکه متحد سابق خود مصر دریافت خواهند کرد. روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: در گذشته بحث ایران هراسی در منطقه مطرح بود. عربستان و مصر در این باور مشترک بودند. سقوط مبارک برای […]


سران حکومت سعودی اکنون واقف شده اند که ضربه اساسی و استراتژیک جدید در منطقه را این بار نه از جانب ایران بلکه متحد سابق خود مصر دریافت خواهند کرد.
روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: در گذشته بحث ایران هراسی در منطقه مطرح بود. عربستان و مصر در این باور مشترک بودند. سقوط مبارک برای عربستان تنها به معنای از دست دادن متحدی مهم در منطقه نبود، بلکه از بین رفتن توازن قدرت در منطقه را به دنبال داشت. اکنون منطقه دیگر بر محور ریاض- قاهره در برابر ایران تعریف نمی شود و اولویت اصلی ریاض دیگر مقابله با تاثیرگذاری ایران و لبنان در منطقه نیست، بلکه جلوگیری از سرایت انقلابها به دیگر کشورهای عربی است.
این روزنامه انگلیسی با اشاره به مداخلات عربستان در کشورهای منطقه برای سرکوب انقلابها نوشت: مقامات سعودی ارتش را به منامه- پایتخت بحرین- برای سرکوب مردم مخالف آل خلیفه اعزام کرده اند. از سوی دیگر زمانی که اوضاع در یمن ناآرام شد، سعودی ها به حمایت از عبدالله صالح و تطمیع روسای قبایل یمن برای حمایت از صالح پرداختند. آنها همچنین به تجهیز نیروهای نظامی صالح و فراهم کردن اطلاعات برای مقابله با انقلابیون یمن اقدام کردند.
گاردین می افزاید: با افزایش شمار انقلابیون و مخالفت بیشتر قبایل با نیروهای دولتی، عربستان راهی جز این ندید که نیروهای خود را در یمن وارد و با کمک «شورای همکاری های خلیج فارس»، انتقال قدرت پس از صالح را هموار کند. از سوی دیگر عربستان در تلاش است تا تمامی انقلابهای منطقه را سرکوب کند. مقامات آل سعود در اقدامی ۴ میلیارد دلار به ژنرال های ارتش به دلیل فرمانبرداری در ماههای اخیر پرداخت کردند. همچنین ۲۰ میلیارد دلار به بحرین و عمان کمک کردند تا ناآرامی ها را در این کشورها از بین ببرند. آنها همچنین ۴۰۰ میلیون دلار نیز به اردن کمک کردند تا مشکلات مالی خود را رفع و رجوع کند.
این گزارش حاکی است: از نگاه مقامات آل سعود انقلابها برای حکومت های خودکامه عرب خطرناک هستند و آنها بایستی از هر راه و به هر قیمتی آنها را دفع کنند. در همین چهارچوب است که دعوت عربستان از مراکش و اردن برای عضویت در سازمان همکاریهای خلیج فارس، مفهوم پیدا می کند. با افزایش درخواست مردم در کشورهای عربی برای انجام تغییر، مقامات سعودی آشفته تر می شوند. در حالی که سعودی ها در پی این هستند تا پایه های حکومت های لرزان را مستحکم کنند، بایستی چشمی هم به مسائل داخلی خود داشته باشد. دومینوی اعراب در حال حرکت از یک کشور عربی به کشور دیگر است.
گاردین در پایان نوشت: مقامات سعودی سالها تحت تاثیر پروژه «ایران هراسی» از ایران و اقدامات آن در منطقه در هراس بودند اما در حال حاضر با توجه به انقلابهای منطقه توجه خود را به انقلابهای عربی و مصر معطوف کرده اند. در این شرایط سعودی ها در پی این هستند تا به مانند دهه ۶۰ از مصر فاصله گرفته و به دیگر کشورهای خودکامه نزدیک شوند.
یادآور می شود برخی گزارش های موثق حاکی از آن است که رژیم عربستان با تحریک جریان های سلفی و تندرو در مصر می کوشد، انقلاب مردم مسلمان این کشور را به القاعده نسبت دهد و اسلام هراسی را هم در این کشور و هم در مصر با سایر ملتهای در معرض انقلاب رواج دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر