2

حمایت یکجانبه آمریکا از اسرائیل وجه دولت را میان مردمش زیر سوال برده است

  • کد خبر : 2183
  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۹:۰۱

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی الشرق الجدید،‌ “استفان والت ” استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد آمریکا در مقاله‌ای تلاش نموده به این سوال پاسخ دهد که آیا مردم آمریکا خواستار روابط ویژه با رژیم صهیونیستی هستند، یا خیر و در این راه به سخنرانی اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا […]

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی الشرق الجدید،‌ “استفان والت ” استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد آمریکا در مقاله‌ای تلاش نموده به این سوال پاسخ دهد که آیا مردم آمریکا خواستار روابط ویژه با رژیم صهیونیستی هستند، یا خیر و در این راه به سخنرانی اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه و تناقض گویی‌های آن هنگام سخنرانی نتانیاهو در برابر کنگره آمریکا اشاره و در این راه بر تاثیرگذاری لابی صهیونیستی بر سیاست‌های آمریکا تاکید می‌کند.

والت می‌نویسد: طی هفته‌ اخیر میزان تاثیرگذاری لابی صهیونیستی بر سیاست خارجی آمریکا آشکار گردید و درحالی که دیدیم، باراک اوباما در سخنرانی خود درباره خاورمیانه از حمایت این کشور از بهار عربی و اعتقادش به راه حل دو دولت به عنوان بهترین راهبرد برای حل نزاع میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان سخن می‌گفت، چگونه این لابی پرنفوذ دیدگاه وی را تغییر داد.

*انتقاد نتانیاهو از اوباما و اصلاح دیدگاه‌ها و سیاست‌ها

در واقع روز پس از سخنرانی اوباما، وی با بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد و طی این دیدار بود که نتانیاهو سخنان اوباما را رد و تاکید کرد: این اصلا آن چیزی نبود که مورد انتظار بزرگترین متحد و همپیمان رژیم صهیونیستی باشد.
و در اینجا بود که اوباما مجبور شد دیدگاه‌های خود را اصلاح کند، بویژه آن که در برابر خود کنفرانس ایپک را نیز پیش رو داشت و در آن کنفرانس دیدیم که اوباما نه از نحوه تحقق دیدگاهش در برابر صلح در خاورمیانه و نه از پیشنهادات آمریکا برای تشویق دو طرف فلسطینی و صهیونیستی به پذیرش سازش سخن گفت و پس از آن در کاپیتول هیل چون یک قهرمان از نتانیاهو استقبال کرد و در طول سخنرانی‌اش (نتانیاهو) نمانیدگان حاضر در جلسه ۲۹ بار سخنان او را با کف زدن‌هایشان قطع کردند.

*روزنبرگ و شایت به دفاع از اسرائیل برمی‌خیزند

این نمایش‌ عجیب و غیرمنتظره‌ای نبود که دیدن آن جامعه بین‌المللی را متعجب نماید و برخی مانند “ام جی روزنبرگ ” را وادار کند، داستان‌هایی از برخی شخصیت‌های تندرو و افراطی حامی رژیم صهیونیستی به رشته تحریر درآورد و رسانه‌های آمریکا نیز این صحنه‌ها را به شکلی آبرومندانه پوشش دهند.
پس از روزنبرگ و هرج و مرجی که پیرامون دیدار نتانیاهو به وجود آمده بود، این بار نوبت “جاناتان شایت ” بود تا دست بکار شود و پس از اشاره به عدم تاثیرگذاری لابی صهیونیستی بر تصمیم‌گیری‌های کاخ سفید بگوید: پایه و اساس حمایت آمریکا از اسرائیل را نه لابی صهیونیستی که حس همدردی و نوع‌دوستی مردم آمریکا از اسرائیل تشکیل می‌دهد و در این باره با اشاره به کف زدن‌های مکرر حاضران در کنفرانس ایپک تاکید کرد،‌ این کف زدن‌های مکرر در کاپیتول هیل در واقع بیانگر افکار عمومی آمریکاست. شایت در ادامه تاکید می‌کند که اصلا در آمریکا چیزی تحت عنوان پدیده صهیونیست ستیزی یا دشمنی با سامیان وجود ندارد.

* آیا روزنبرگ و شایت از واقعیت‌ها سخن می گویند

اما این ادعاها این سوال را مطرح می‌کند که آیا واقعا میان آمریکا و رژیم صهیونیستی روابط ویژه‌ای برقرار است و این کف زدن‌ها حقیقتا بیانگر “حس همدردی و نوع دوستی ” مردم آمریکا با رژیم صهیونیستی است. واقعیت امر این است که هنگام اثبات این مدعی با سه مشکل اساسی بزرگ برخورد می‌کنیم:

* اقدام نمایندگان ایپک نمی‌تواند،‌ بیانگر احساسات مردم آمریکا باشد

اول این که آن اقدام نمایندگان ایپک هیچ‌گاه بیانگر احساسات مردم آمریکا نیست، چون در بسیاری از موارد جهانیان به عینه دیده‌اند که مردم آمریکا چگونه مخالف سیاست‌های دولت خود بوده‌ و با وجود این مخالفت‌ها؛ بی‌اعتنا به خواسته‌های مردم سیاست‌های مورد نظر خود را دنبال می‌کنند که نمونه بارز آن مخالفت مردم این کشور با حضور نظامیان آمریکا در افغانستان است.
به همین دلیل حتی اگر مردم آمریکا با رژیم صهیونیستی ابراز همدردی نکنند، باز مقامات کاخ سفید سیاست‌های خود در حمایت از تل‌آویو ادامه می‌دهد و آنچه را که در این‌باره به سود خود می‌بینند به اجرا می‌گذارند.

* تاثیرات انکار ناپذیر ایپک بر سیاست‌های آمریکا

دوم اینکه فعالیت بسیار گسترده لابی‌ صهیونیستی که تلاش بسیار می‌کند،‌ وجه رژیم صهیونیستی و صهیونیست‌ها را در آمریکا بهبود بخشد و به هر طریق ممکن حمایت و پشتیبانی مردم آمریکا به سوی رژیم صهیونیستی را جلب کند و در این‌باره کافی است به این نکته اشاره کنیم که این لابی در کنار گروه‌های حامی و پشتیبان رژیم صهیونیستی به شدت بر رسانه‌های آمریکا استیلا داشته و آنها را در کنترل خود دارند که در جای خود این رسانه‌ها فعالیت‌های خود را بر بهبود وجه رژیم صهیونیستی نه تنها در آمریکا که در سراسر جهان متمرکز کرده‌اند.

* در نطفه خفه کردن صدای معارضان

از سوی دیگر این لابی و گروه‌ها و سازمان‌های حامی رژیم صهیونیستی هرگونه صدای معارض را در نطفه خفه کرده و به هیچ وجه اجازه بروز هرگونه اعتراض به این روابط یا سیاست‌های کاخ سفید را نمی‌دهند.

* حمایت یکجانبه آمریکا از اسرائیل وجه دولت را میان مردمش زیر سوال برده است

مهمتر از همه آن که برخی از دلایل موجود بر این نکته تاکید دارد که ملت آمریکا اصلا تمایلی به داشتن روابط آن هم از نوع ویژه با رژیم صهیونیستی ندارد و این رژیم یک سویه و فقط از جانب کاخ سفید این حمایت‌ها را بدست می‌آورد، ‌حتی برخی از کارشناسان اعتقاد دارند، رژیم صهیونیستی اصلا از وجه مناسب و خوبی در میان مردم آمریکا برخوردار نیست.

* آمریکایی‌ها حمایت از رژیم صهیونیستی را یکی از مشکلات دولت خود می‌دانند

بسیاری از آمریکایی‌ها اعتقاد دارند، حمایت یکجانبه از رژیم صهیونیستی به یکی از مشکلات آمریکا تبدیل شده است، و این موضوع را نظرسنجی بعمل آمده توسط مرکز نظرسنجی “پیو ” به اثبات می‌رساند، ۳۹ درصد از مردم آمریکا اعتقاد دارند، روابط ویژه این کشور با رژیم صهیونیستی مهمترین عامل تخریب وجه آمریکا در سطح بین المللی بوده، درحالی که رسانه‌های آمریکا ۷۸ درصد و رهبران و فرمانده‌هان نظامی ۷۲ درصد و ۶۹ درصد کارشناسان امور خارجه براین باور بودند که حمایت از رژیم صهیونیستی به شکلی خطرناک وجه آمریکا را در عرصه بین المللی زیر سوال می‌برد.

* ۶۰درصد آمریکایی‌ها خواستار توقف کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی

اما نظرسنجی صورت گرفته توسط دانشگاه مریلند در سال ۲۰۰۳ ثابت می‌کند که ۶۰ درصد آمریکایی‌ها موافق توقف کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی هستند تا این رژیم را وادار به پذیرفتن سازش با فلسطینیان کند، همچنین ۷۳ درصد از آمریکایی‌ها نیز بر این باور بودند که آمریکا نباید از هیچ‌یک از طرفین جانبداری و حمایت کند.
این درحالی است که نظرسنجی انجام شده توسط مرکز بروکینگز در سال ۲۰۱۰ نیز نتایج مشابهی را در این باره ارائه داده است، حال با وجود تمام این شواهد می‌توان گفت، ملت آمریکا حامی رژیم صهیونیستی هستند، یا این که نفوذ بی‌پروای سازمان‌ها و لابی‌های صهیونیستی همچون ایپک در کاخ سفید و کنگره موجب شده تا مقامات آمریکایی بی‌توجه به خواسته‌های مردم خود به حمایت از رژیم صهیونیستی بپردازند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2183

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر