4

افزایش عطش سرمایه‌گذاران خرید بیشتر طلا، سکه و ارز

  • کد خبر : 22776
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۹:۴۰

عدم نظارت بر بازار غیررسمی موجب اخلال بازار ارز و سکه شده است

یکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، خروج بخشی از سپرده‌های بانکی، جذابیت بازار سکه و ارز، نقدینگی‌های سرگردان، سوداگری صاحبان سرمایه و ضعف‌ مدیریتی بانک مرکزی را مهم‌ترین دلایل تشکیل صف طویل خرید سکه و ارز و بازار دانست.

پیمان فروزش گفت: سیاستی که بانک مرکزی در ساماندهی اقتصاد به ویژه هدایت بازار ارز و طلا در پیش گرفته به جای مهار نقدینگی موجب افزایش عطش سرمایه‌گذاران خرید بیشتر طلا، سکه و ارز شده است.

وی افزود: مدیران بانک مرکزی با اطلاعاتی که از بازار کشور دارند، می‌توانستند بخشی از نقدینگی را به سمت پروژه‌های تولیدی و بازار بورس هدایت کنند ولی سیاست‌های بانک مرکزی موجب خروج سپرده‌های بانکی، افزایش تقاضا در بازار سکه و رونق بازار واسطه‌گری سکه و ارز شده است.

ایسنا نماینده مردم زاهدان، شکاف نرخ سکه عرضه شده در بانک مرکزی و بازار آزاد را موجب افزایش سودآوری صاحبان سرمایه دانست و اظهار کرد: اتخاذ تصمیمات لحظه‌ای بدون در نظر گرفتن آثار آن و مشاوره ندادن به جامعه موجب تشدید التهاب بازار و نابسامانی اقتصاد شده است.

وی مدعی شد: در حالی که تشویش اذهان عمومی جرم محض به شمار می‌رود، چه کسی پاسخ‌گوی تشویش اذهان اقتصادی مردم است؟ که در این موضوع مدعی‌العموم، دادستان یا رییس جمهور باید پیگیر موضوع شوند.

فروزش، با تاکید براین‌که هر مقدار سکه به بازار عرضه شود عطش بازار رفع نخواهد شد، گفت: صف طویلی که برای خرید سکه به وجود آمده است از چنان ظرفیتی برخوردار است که هر قدر سکه به بازار عرضه شود باز عطش بازار رفع نمی‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی، حذف سیاست ارز چند نرخی را موثرترین و مناسب‌ترین شیوه خروج بازار ارز و طلا از نوسانات پی‌درپی دانست و افزود: مدیران بانک مرکزی، هدایت بازار ارز و سکه را باید بر اساس قانون برنامه و نظام عرضه و تقاضا دنبال کنند، چرا که پارامتر‌هایی نظیر نرخ ارز در بودجه سالانه، ارز معامله شده در بازار، ارز فروخته شده به بخش تولید ارز همراه مسافر یا به عبارت‌ دیگر سیاست چند نرخی ارز موجب نابسامانی اقتصاد کشور شده است.

نماینده مردم زاهدان تاکید کرد: بانک مرکزی ذخائر طلای کشور را پشتوانه مهار بازار غیررسمی سکه و ارز کند، بازار غیر رسمی ارز و طلا بی‌محابا، قیمت‌گذاری می‌کند و این وظیفه بانک مرکزی است که فعالان این بازار را شکست دهند، عدم نظارت بر بازار غیررسمی موجب اخلال بازار ارز و سکه شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=22776

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر