5

افزایش سقط جنین به دلیل فقر معیشتی

  • کد خبر : 239
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۷:۲۲

گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز تحقیقات و پژوهش‌های بابل، پس از گذشت بیش از هشت سال از اشغال عراق توسط آمریکا هنوز آثار ویرانگر برجای مانده از این اشغال و تجاوز در تمام حوزه‌ها و تمام سطوح قابل ملاحظه است و ملت عراق با دردناک‌ترین و بدترین رنج‌ها و مصیبت‌ها مواجه […]

گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز تحقیقات و پژوهش‌های بابل، پس از گذشت بیش از هشت سال از اشغال عراق توسط آمریکا هنوز آثار ویرانگر برجای مانده از این اشغال و تجاوز در تمام حوزه‌ها و تمام سطوح قابل ملاحظه است و ملت عراق با دردناک‌ترین و بدترین رنج‌ها و مصیبت‌ها مواجه هستند و در این میان سهم کودکان عراقی بیش از دیگر ملت عراق است، چرا که آنها قربانی اصلی این جنگ ویرانگر بودند، مقاله زیر که در چند بخش ارائه خواهد شد، به تفصیل به وضعیت کودکان عراقی پس از اشغال کشورشان توسط آمریکا خواهد پرداخت.

* تولد سالیانه هزاران کودک عجیب الخلقه(کودکان هیولایی) در عراق

از سوی دیگر یونیسف اخیرا با انتشار گزارشی با تاکید بر اوضاع اسفبار بهداشتی کودکان عراقی تاکید کرد: سالیانه موارد بیشماری کودک عجیب الخلقه یا مبتلا به سرطان و تومورهای بدخیم در عراق به دنیا می‌آیند، به نحوی که در بلند مدت این موضوع تبدیل به فاجعه‌ای بشری در عراق خواهد شد.

* ابتلای ۲۰ درصد کودکان مناطق غرب ، مرکز و جنوب عراق به سرطان

این گزارش در ادامه می‌افزاید: ۲۰ درصد کودکانی که در مناطق غرب ، مرکز و جنوب عراق به دنیا می‌آیند، در نتیجه استفاده نیروهای اشغالگر از سلاح‌های کشتار جمعی تحریم شده مانند فسفر سفید ، اورانیوم و سلاح‌های میکروبی، ناپالم و استفاده از اراضی عراق به عنوان محل دفن زباله‌های هسته‌ای مبتلا به سرطان هستند.

* میانگین مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال عراقی به ۱۰۵ مورد در هر هزار نفر می‌رسد

همچنین میانگین مرگ و میر در میان کودکان زیر ۵ سال عراقی به ۱۰۵ مورد در هر هزار نفر بالغ گردید که در مقایسه با میزان مرگ و میر در میان کشورهای همجوار عراق رقم بسیار بالایی به شمار می‌آید، غیر از آن از هر هزار مورد تولد ۸۳ کودک مرده به دنیا می‌ایند و درحالی که تا پیش از اشغال عراق بواسطه آمریکا ۱۳ درصد کودکان عراقی از سوء‌تغذیه رنج می‌بردند، پس از اشغال این کشور این میانگین به ۲۸ درصد بالغ گردید که مهمترین دلیل آن افزایش نرخ تورم و به موازات آن فقر است، همچنین مواد غذایی که به صورت کمک از سوی دولت عراق در اختیار این شهروندان عراقی قرار می‌گیرد یا آلوده و یا تاریخ مصرف آن گذشته است و این موضوع به شکلی حاد در مورد شیر‌های خشک توزیع شده توسط دولت عراق قابل ملاحظه است.

* ابتلای ۶۰ درصد کودکان عراقی به کم خونی

بر اساس گزارش یونیسف بیش از ۶۰ درصد کودکان مقطع تحصیلی ابتدایی و ۲۵ درصد کل کودکان در عراق از بیماری کم خونی رنج می‌برند.

* ۶۵ درصد مبتلایان به سرطان در عراق کودکان هستند

همچنین بر اساس یکی از گزارش‌های منتشره توسط سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰؛ ۵۶ درصد مبتلایان به بیماری سرطان در عراق را کودکان زیر ۵ سال تشکیل می‌دهند، این درحالی است که ۱۳ درصد مبتلایان به سرطان در این کشور زیر سن ۱۳ سال هستند و در مقایسه با آمارهای سال پیش از آن این نسبت رشد ۲۰ درصدی را به ثبت رسانده است و البته این آمار موارد بیماری ثبت شده در بیمارستان‌های خصوصی را دربرنمی‌گیرد.
بر این اساس این گزارش، سازمان ملل متحد نتیجه می‌گیرد که بیماری سرطان از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در عراق است و در این میان بیماری سرطان خون در رتبه اول و پس از آن سرطان سیستم لنفاوی و مغز و تورم‌های بد خیم در دستگاه عصبی قرار دارد.

* افزایش سقط جنین به دلیل فقر معیشتی

همچنین پزشکان عراقی تاکید می‌کنند که بسیاری از خانواده‌های عراقی به دلیل فقر معیشتی و کمبود درآمد کودکان خود را سقط می کنند و موارد سقط جنین در عراق به شدت افزایش یافته است. غیر از آن با انتشار پدیده تغذیه کودک بدون شیر مادر و با استفاده از شیر خشک و در راستای آلودگی‌های موجود در هوا و خاک خطرات ابتلای کودکان شیرخواره به بیماری مهلک و کشنده مانند اسهال و استفراغ و سینه پهلو تنگی نفس به شدت افزایش یافته و این بیماری‌ها بیش از سوء تغذیه زندگی کودکان عراقی را تهدید می کند، بویژه به دلیل نبود آب بهداشتی در عراق بیماری اسهال جان میلیون‌ها کودک عراقی را تهدید می‌کند.

* نبود ساده‌ترین امکانات پزشکی جان کودکان عراقی را می‌گیرد

روزنامه ایندیپندنت در شماره روز ۱۹/۱/۲۰۰۹ خود با انتشار گزارشی از اوضاع اسفبار کودکان در عراق هشدار داد که فاجعه در عراق این است که بسیاری از کودکان بیمار در عراق به دلیل نبود ساده‌ترین امکانات بهداشتی جان خود را از دست می‌دهند، امکاناتی که فراهم ساختن آنها در برخی موارد بیش از ۹۵ پوند هزینه دربرندارد.
این روزنامه در ادامه این گزارش می‌نویسد: بسیاری از کودکان بیمار عراقی که می‌توان آنها را به راحتی درمان کرد، به دلیل نبیود داروهای ساده و امکانات اساسی پزشکی به حال خود رها می‌شوند تا جان خود را از دست می‌دهند، به عنوان مثال نبود امکانات برای رساندن اکسیژن به کودکان و استفاد از لوله‌های پلاستیکی که در بینی کودکان قرار داده می‌شود یا نبود سرنگ بهداشتی یا ویتامین “کا ” برای قطع خونریزی در کودکان سالیانه موجب مرگ هزاران کودک در عراق می‌شود، درحالی که هزینه تهیه یک سرنک بیش از ۹۵ پوند یا دستکش‌های بهداشتی برای انجام عمل‌های ساده بر روی کودکان بیش از ۳٫۵ پوند نیست.

* رشد ۱۵۰ درصدی مرگ و میر کودکان در عراق

اما بر اساس گزارش سازمان بین المللی آمریکایی “کودکان را نجات دهید ” عراق در سال ۲۰۰۵ بالاترین میانگین مرگ و میر را در جهان به خود اختصاص داده است و شانس حیات و زنده ماندن کودکان حتی کودکان بالای سن ۵ سال در عراق کمتر از آمارهای موجود در کشورهای آفریقایی فقیر مانند بوتسوانا و زیمبابوه است و میانگین مرگ و میر کودکان در عراق در این سال رشد ۱۵۰ درصدی را به ثبت رسانده و از هر ۸ کودک عراقی یک کودک پیش از رسیدن به سن ۵ سالگی جان خود را در نتیجه بیماری و خشونت از دست می‌دهد.
این گزارش در ادامه تاکید می‌کند: ۳۰ درصد مرگ و میر کودکان در عراق به دلیل بیماری‌ها قابل علاج مانند اسهال و تنگی نفس و سیاه سرفه رخ می‌دهد، اما اوضاع بد بهداشتی و سوء تغذیه موجب مرگ و میر در این کودکان می‌شود.

* افزایش مراجعه کودکان و مادران به مراکز روانپزشکی

همچنین گزارش سازمان “کودکان را نجات دهید ” تاکید می‌کند: به دلایل فجایع ناشی از جنگ تنها طی سال ۲۰۰۹ و در بغداد ۱۸۰۰ کودک و ۱۱۰۰ مادر برای دریافت کمک‌های روانپزشکی به بیمارستان‌های بغداد مراجعه کرده و به دلیل هزینه بالای درمان تنها ۶ درصد از آنها برای ادامه درمان به این مراکز مراجعه کرده‌اند.
براساس گزارش پزشکی منتشره در سال ۲۰۰۹ توسط دولت عراق ۳۰ درصد کودکان شهر موصل از ناراحتی‌های روحی و روانی رنج می‌برند و ۴۷ درصد کودکان ساکن بغداد با ناراحتی‌های شدید روحی و روانی رنج می‌برند که ۳۰ درصد از این کودکان؛ فرزندان پدران و مادرانی هستند که به دلیل اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی دچار آسیب‌های جسمی و بدنی شده‌اند.

ادامه دارد …

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=239

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر