5

ارائه آمار ایجاد اشتغال و نرخ بیکاری در کشور

  • کد خبر : 2407
  • ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴

عادل آذر پس از گذشت یکسال از سکوت مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری رئیس این مرکز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نرخ بیکاری سال گذشته را ۱۳٫۵ درصد اعلام کرد و گفت این رقم از ابتدای سال جاری تا کنون به ۱۱ درصد کاهش یافته است و مرکز آمار ایران بر اساس ماده […]

عادل آذر پس از گذشت یکسال از سکوت مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری رئیس این مرکز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نرخ بیکاری سال گذشته را ۱۳٫۵ درصد اعلام کرد و گفت این رقم از ابتدای سال جاری تا کنون به ۱۱ درصد کاهش یافته است و مرکز آمار ایران بر اساس ماده ۵۴ قانون برنامه چهارم توسعه مرجع رسمی اعلام، تهیه و انتشار آمار کشور مثل نرخ بیکاری و تورم است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، عادل آذر  امروز یکشنبه جهت ارائه آمار ایجاد اشتغال و نرخ بیکاری در کشور در صحن علنی مجلس حاضر شد.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: مرکز آمار ایران بر اساس ماده ۵۴ قانون برنامه چهارم توسعه مرجع رسمی اعلام، تهیه و انتشار آمار کشور مثل نرخ بیکاری و تورم است.

آذر افزود: مرکز آمار عمدتا محور کارش فرمول ها، روش ها و متدهای بین المللی است که صرف نظر از سلایق شخصی، سیاسی، مدیریتی و فردی بررسی می شود.

وی بررسی نرخ بیکاری در کشور را منطبق با روش ها و متدهای ۱۳۰ کشور جهان دانست و گفت: کارشناسان مرکز آمار تلاش دارند با ارائه آمار کارشناسی شده از حیثیت کاری و ملی این مرکز دفاع نمایند.

رئیس مرکز آمار تاکید کرد: آمار های مرکز آمار بر اساس نمونه گیری از خانوار و افراد است بنابراین افراد در مصاحبه اطلاعات شغلی خود را اعلام می کنند نه بنگاه های اقتصادی، به عبارت دیگر اطلاعات خود فرد مبنا قرار می گیرد.

وی ادامه داد: آمارهای ما بر اساس اظهارات افراد و خانوار و تکمیل پرسشنامه ۴۰ سئوالی درباره اشتغال افراد است، لذا امکان اشتباه و سند سازی وجود ندارد.

آذر افزود: سازمان بین المللی کار IRO در نشست خود در نیویورک که با حضور ۱۳۰ کشور جهان تشکیل شد پروتکلی را به تصویب رساند که طبق آن یک ساعت کار مفید در قبال دستمزد رایج کشورها مبنای اشتغال قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این روش در سالهای ۸۱ و ۸۲ بررسی شده و از سال ۸۳ اجرا می شود، لذا هیچ ربطی به دولت نهم و دهم ندارد، تصریح کرد: بنده از منتقدین اصلی نرخ بیکاری در مجلس هفتم بودم، لذا در ابتدای حضورم در سال ۸۹ در مرکز آمار مبنای بررسی بررسی نرخ بیکاری را از یک ساعت در هفته تغییر داده و دو روز کاری را مبنای بررسی نرخ بیکاری در کشور قرار دادم.

وی افزود: فرق این روش تنها یک دهم درصد بود. پس لطفا آنقدر به یک ساعت کار انتقاد نکنید زیرا گروهی یک ساعت کار کرده و در ازای آن یک میلیون تومان دریافتی دارند.

آذر تصریح کرد: آمار و ارقام مرکز آمار بیانگر سیر نزولی نرخ بیکاری در سال ۸۹ و ۹۰ است. طبق آمار در بهار ۹۰ نسبت به سال ۸۹ ، ۲ درصد نرخ بیکاری کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: در سال ۹۰ یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر وارد بازار کار شده اند.

رئیس مرکز آمار گفت: جمعیت فعال ما در سال گذشته ۲۵ میلیون نفر بوده است و نرخ بیکاری در این سال ۱۳٫۵ درصد بوده که در سال ۹۰ به ۱۱ درصد کاهش یافته است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2407

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر