2

ردپای اهالی ورزش در انتخابات مجلس

  • کد خبر : 24632
  • ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۰

مدت‎هاست که اهالی ورزش از حضور پررنگ سیاسیون در این حوزه و در اختیار گرفتن اکثر پست‎‎های تأثیرگذار گلایه دارند

هفته نامه پنجره در جدیدترین شماره خود به ماجرای ورود اهالی ورزش به فضای سیاست پرداخته و نوشته است: مدت‎هاست که اهالی ورزش از حضور پررنگ سیاسیون در این حوزه و در اختیار گرفتن اکثر پست‎‎های تأثیرگذار گلایه دارند و هر بار که رشته‎‎های مختلف ورزشی ما ناکامی را تجربه می‎کنند، یکی از توجیهات همیشگی، دخالت مشرق -سیاست در ورزش است. پربیراه هم نمی‎گویند اما به‎ندرت به این واقعیت اشاره می‎کنند که اهالی ورزش نیز بی‎علاقه به حضور در سیاست نیستند و هر بار که فرصتی پیش آید، بخت خود را برای حضور در جمع سیاسیون می‎آزمایند.
مشرق – در سال‎‎‎های اخیر همواره در بین نامزد‎‎های انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر شاهد حضور اهالی ورزش بوده‎ایم و جالب این‎که حتی انتخابات ریاست‎جمهوری نیز ثبت‎نام ورزشی‎‎ها را تجربه کرده است؛ ناصر حجازی دروازه‎بان فقید ایران در انتخابات نهمین دوره ریاست‎جمهوری ثبت‎نام کرد تا با محمود احمدی‎نژاد و علی‎اکبر هاشمی رفسنجانی رقابت کند.
چهره‎‎‎هایی همچون امیر عابدینی، (مدیرعامل فعلی باشگاه داماش گیلان و معاون سابق، وزیر معادن و فلزات)، رسول خادم (قهرمان سابق کشتی)، علیرضا دبیر (کشتی‎گیر سابق تیم ملی و قهرمان المپیک) و هادی ساعی (عضو سابق تیم ملی تکواندو و قهرمان المپیک در دوره‎‎‎های مختلف) به شورای شهر تهران راه یافتند.
اهالی ورزش در دوره‎‎‎های اخیر انتخابات مجلس نیز حضور نسبتا فعالی داشتند، برخی از آن‎‎ها موفق شدند به خانه ملت برسند و برخی هم ناکام ماندند. در هفتمین دوره اما امیررضا خادم قهرمان سابق کشتی در جمع آبادگران آرای لازم را کسب کرد و به‎عنوان نخستین ورزشکار و نماینده سوم تهران، راهی مجلس شد، البته وی در هشتمین دوره نیز ثبت‎نام کرد، اما این‎بار در رده ۶۰ قرار گرفت و کمی بعد نیز شائبه تقلب در انتخابات را مطرح کرد.
علیرضا دهقان که سال‎‎ها به‎عنوان گوینده اخبار ورزشی فعالیت می‎کرد، در دور دوم هشتمین دوره انتخابات مجلس، از حوزه ایذه و باغ ملک نامزد شد و توانست رأی لازم را کسب کرده و راهی بهارستان شود. رییس کمیته تربیت بدنی و جوانان مجلس که بار‎‎ها پای مجلس را به اتفاقات ورزش باز کرد، برای نهمین دوره نیز ثبت‎نام کرده است.
چهره‎‎‎های شاخص ورزشی دیگر نیز برای حضور در مجلس تلاش کرده‎اند، اما اغلب ناکام مانده‎اند: حسن میرزا آقابیک، کاپیتان اسبق تیم ملی بسکتبال، دو دوره کاندیدای مستقل مجلس شورای اسلامی شد، ولی رأی لازم را کسب نکرد. علی فتح‎الله‎زاده خویی (مدیرعامل باشگاه استقلال) و محمد مایلی‎کهن (مربی همیشه منتقد فوتبال ایران) در دوره هشتم ثبت‎نام کردند اما راهی به مجلس نیافتند.
اکنون و در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، باز هم شاهد ثبت‎نام برخی چهره‎‎‎های ورزشی هستیم. علاوه‎بر دهقان که بار دیگر از حوزه انتخابی ایذه و باغ ملک پای به عرصه انتخابات گذاشته است، اسماعیل حسن‎زاده، رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، خبرسازترین چهره ورزشی است که ثبت‎نام کرده است.
چندی پیش در شهر تالش و در جریان دیدار تیم فوتبال چوکای این شهر مقابل شهرداری دزفول، اعضای تیم چوکا به‎همراه برخی تماشاگران به داور مسابقه حمله‎ور شده و وی را زیر مشت و لگد گرفتند. پخش فیلم این اتفاق ناپسند، بازتابی منفی در سطح جهان داشت و بسیاری از رسانه‎‎‎های خارجی آن را اتفاقی بی‎نظیر قلمداد کردند. در حالی‎که اهالی فوتبال منتظر حکمی بسیار سنگین بودند و محرومیت یک‎ساله و حتی سقوط به دسته پایین‎تر را پیش‎بینی می‎کردند، تنها سه امتیاز از این تیم کسر شد و در آن زمان اهالی فوتبال، صدور این حکم از سوی کمیته انضباطی را به تصمیم رییس این کمیته برای حضور در انتخابات مجلس به‎عنوان نماینده مردم تالش ربط دادند.
امیر عابدینی مدیرعامل باشگاه داماش در این‎باره می‎گوید: «صدور این رأی اصلا تعجب ندارد. حسن‎زاده کاندیدای مجلس در همان شهر و بخش تالش است. رقیب اصلی وی هم کسی بوده که پشت باشگاه چوکای تالش است. برای این‎که ایشان رأی محکمی در مورد تیم چوکا داده و جلوی مردم بایستد، این اتفاقات رخ داد و ایشان هم این کار را نکرد تا جلوی مردم نایستد!»
حسن‎زاده در مواجهه با سیل انتقاد‎‎ها و پیش از اعلام رأی جنجالی تالش تأکید کرد که قصد حضور در انتخابات را ندارد: «لازم باشد اسم تمام آن افرادی را که پرونده باشگاه چوکا را سیاسی کرده‎اند به مردم اعلام می‎کنم. تمایلی به شرکت در انتخابات مجلس ندارم، ولی بعضی‎‎ها هنوز قصد شیطنت دارند.
وی طبق پیش‎بینی‎‎ها ثبت‎نام کرد و این‎بار اظهارات دیگری را مطرح کرد: «تا غروب هشت دی قصد ثبت‎نام نداشتم اما به‎دلیل مراجعه مردم و تعداد زیاد افرادی که خواستار حضورم در انتخابات شده بودند، مجاب شدم در واپسین لحظات برای ثبت‎نام اقدام کنم.»
علاوه‎بر حسن‎زاده، چهره‎‎‎های مطرح دیگری نیز از خانواده ورزش برای شرکت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‎نام کرده‎اند. سید مهدی هاشمی، رییس فدراسیون تیراندازی و سرپرست سابق وزارت کشور، یکی از آن‎هاست که در صورت کسب آرای لازم و راهیابی به ساختمان بهارستان، ممکن است با این فدراسیون خداحافظی کند. هرچند رییس سازمان نظام مهندسی کشور معتقد است می‎تواند چندشغله باشد، مانند ناطق نوری که سال‎هاست هم در مجلس به‎عنوان نماینده حضور داشته و هم ریاست فدراسیون بوکس را بر عهده دارد.
علیرضا صفارزاده، رییس فدراسیون ملی ورزش‎‎‎های زورخانه‎ای نیز گویا از درگیری‎‎‎های مداوم با محسن مهرعلیزاده (رییس سابق سازمان تربیت بدنی در دولت سید محمد خاتمی و رییس فعلی فدراسیون بین‎المللی ورزش‎‎‎های زورخانه‎ای) خسته شده و قصد دارد نمایندگی مجلس را تجربه کند، شاید هم در این فکر است که به‎عنوان یک نماینده بهتر می‎تواند به پر و پای رقیب دیرینه‎اش بپیچد! البته ناگفته نماند که چندی پیش سازمان بازرسی کل کشور، نامه‎ای خطاب به وزارت ورزش و جوانان ارسال کرد مبنی بر این‎که دو شغله‎‎ها و بازنشسته‎‎ها حق شرکت در انتخابات مجدد فدراسیون‎‎‎های ورزشی را ندارند و صفارزاده نیز یکی از آن‎هاست!
مجید خدایی، قهرمان کشتی جهان و سرمربی سابق تیم ملی کشتی جوانان نیز یکی از اهالی ورزش است که هوای سیاسی شدن در سر دارد و با حضور در فرمانداری مشهد برای نهمین دوره انتخابات مجلس ثبت نام کرد. وی در این‎خصوص می‎گوید: «آدم سیاسی‎ای نیستم و هدفم از حضور در انتخابات تنها خدمت است و به‎عنوان نماینده مستقل از مشهد ثبت نام کردم. خودم علاقه‎مند به حضور در انتخابات بودم چون احساس کردم که می‎توانم کاری انجام دهم. هر کسی که در توان خودش می‎بیند می‎تواند کاری انجام دهد که می‎تواند تأثیرگذار باشد، وظیفه دارد وارد گود شود، چون اگر شرکت نکند هم به خودش و هم به مردمش خیانت کرده است.»
هدایت‎الله ممبینی داور ۴۲ ساله خوزستانی که آخرین دربی تهران را قضاوت کرد نیز در تلاش است که پس از سال‎‎‎ها قضاوت در فوتبال، بخت خود را برای شراکت در قانون‎گذاری بیازماید و به همین دلیل از حوزه انتخابیه اهواز برای نهمین دوره انتخابات مجلس ثبت‎نام کرد. قطعا اگر ممبینی رأی لازم را کسب کند، شایسته‎ترین فرد برای قضاوت مسابقات فوتبال داخل سالن مجلسی‎هاست!
شاید با کنکاش بیشتر بتوان باز هم ردپای اهالی ورزش را در انتخابات مجلس پیدا کرد. نکته جالب این‎جاست که بسیاری از علاقه‎مندان به حضور در سیاست و به‎ویژه مجلس، وقتی به‎خاطر عدم شهرت در انتخابات رأی لازم را کسب نمی‎کنند، پست‎‎های ورزشی را نشانه می‎روند و پس از کسب اندکی شهرت، بدون صرف هزینه برای تبلیغات، مجددا در انتخابات مجلس ثبت‎نام می‎کنند و با بهره گرفتن از این تاکتیک جالب بخت خود را برای رسیدن به ساختمان بهارستان بالاتر می‎برند. به هر حال اکثر اهالی ورزش که در انتخابات‎‎های سیاسی شرکت می‎کنند معتقدند علاقه‎ای به حضور در سیاست و برنامه قبلی برای حضور در انتخابات مجلس نداشته‎اند و فقط به‎‎خاطر فشار نزدیکان مجاب به ثبت‎نام شده‎ و حضور در سیاست به هیچ‎وجه آن‎‎ها را وسوسه نکرده است، اما چه‎کسی باور می‎کند حضور سیاسیون در ورزش و بالعکس از روی بی‎علاقگی یا اجبار باشد؟ شما باور می‎کنید؟!

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=24632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر