2

درس عبرتی برای آل سعود

  • کد خبر : 274385
  • ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۸:۰۷

رژیم‌های کودک کش سعودی و اماراتی بابت هر ساعت عملیات هواپیماهای آواکس آمریکایی در آسمان یمن حدود ۲۵۰ هزار دلار به کاخ سفید پرداخت می‌کنند و هزینه‌های استفاده از ماهواره‌های آمریکایی به حدود ۲ میلیارد دلار رسیده است.

رژیم‌های کودک کش سعودی و اماراتی بابت هر ساعت عملیات هواپیماهای آواکس آمریکایی در آسمان یمن حدود ۲۵۰ هزار دلار به کاخ سفید پرداخت می‌کنند و هزینه‌های استفاده از ماهواره‌های آمریکایی به حدود ۲ میلیارد دلار رسیده است.

درس عبرتی برای آل سعود

به گزارش افق نیوز، روزنامه «حمایت» در یادداشتی نوشت:

۱٫ به دنبال برگزاری مذاکرات صلح یمن و ائتلاف سعودی با میانجیگری سازمان ملل، گمان می‌رفت که عربستان و هم‌پالکی‌هایش از گذشته درس گرفته و اعراب پیاده در سیاست به این طریق، وسیله‌ای برای بازگشت پیداکرده باشند. سعودی‌ها گرچه در آخرین ماه میلادی سال گذشته و طی چهارمین دور گفتگوهای صلح در استکهلم سوئد، با حضور «مارتین گریفیتس»، نماینده ویژه سازمان ملل، بار دیگر متعهد شدند که به آتش‌بس ملتزم باشند اما بارها آن را نقض کردند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که متجاوزان سعودی و مزدوران آن‌ها  فقط از روز شنبه تا دوشنبه هفته پیش، ۴۳۷ بار آتش‌بس در شهر الحدیده را نقض کرده‌اند! پس‌ازاین دسته‌گل قبیله سعودی بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه استقرار ناظران بین‌المللی در بندر الحدیده به مدت ۶ ماه را تصویب کرد.

۲٫ بااین‌حال، آتش‌بسی که انصار الله، ارتش و کمیته‌های مردمی آن را پذیرفته‌اند به معنی ضعف یا کوتاه آمدن آن‌ها نیست. انصار الله به شرطی به آتش‌بس پایبند است که طرف مقابل هم به آن پایبند باشد و به دلیل زیر پا گذاشتن تعهدات طرف مقابل، ضرب شست سنگینی به آن‌ها نشان دادند. نقض عهد عربستان باعث شد که طی هفته گذشته در جبهه‌های الحجه، البیضاء و الحدیده ضربات مهلکی به متجاوزان وارد شود. شلیک یک فروند موشک «بدر-۱» به سمت پایگاه‌های سعودی در نجران که با دقت به هدف اصابت کرد، عملیات مشترک پهپاد و توپخانه انصار الله در هدف قرار دادن تجمع نیروهای ائتلاف سعودی در پایگاه نظامی سقام در نجران، دفع حمله عربستان و امارات در جبهه قانیه در شمال البیضاء توسط انصار الله و کمیته‌های مردمی، پاتک به حمله ائتلاف سعودی در شمال مثلث عاهم و شرق حرض و جنوب گذرگاه طوال توسط انصار الله و کمیته‌های مردمی پس از ۸ ساعت درگیری مداوم و حمله پهپادی به مواضع نیروهای ائتلاف در منطقه عوجبه استان جیزان تنها بخشی از پاسخ سنگین و کوبنده به مهاجمانی است که توهم فتح سه‌هفته‌ای یمن را در سر می‌پروراندند و اکنون حتی در تحقق کمترین اهداف خود که کنترل بندر و شهر الحدیده بود نیز ناکام مانده‌اند.
۳٫ ائتلاف سعودی از بدو تهاجم نظامی خود، با حمله به زنان، کودکان و غیرنظامیان که آمار آن حتی صدای محافل غربی را درآورده است، ده‌ها هزار نفر را کشته و مجروح کرده و میلیون‌ها نفر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با آن درگیر نموده است. مقایسه این اعداد و ارقام با آنچه در مقابل به دست آورده‌اند از یک‌سو ثابت می‌کند که عمق شکست آن‌ها تا چه میزان و از سوی دیگر، استقامت و پایداری یمنی‌ها تا چه حد مثال‌زدنی بوده است. بر اساس آمار رسمی، از شروع حملات در اوایل فروردین ۹۴، حدود ۱۵ هزار و ۳۶۴ تن از شهروندان یمنی شهید شده‌اند و آمار مجروحان هم به حدود ۲۴ هزار و ۱۴۵ تن رسیده است. حدود ۱۷ هزار و ۶۱۵ یمنی هم به دلیل فقدان امکانات پزشکی و درمانی جان خود را ازدست‌داده‌اند و آخرین آمارها حاکی است که ۲۲ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر به کمک‌های فوری پزشکی و غذایی نیاز دارند.
۴٫ گرچه در جریان تجاوز نظامی چهارساله به خاک یمن، خسارت‌های سنگینی به زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی وارد آمده، میلیون‌ها نفر از مردم آسیب‌های جدی دیده و با کمبود مواد غذایی و دارویی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما رژیم سعودی هم متحمل ضربات مهلکی شده است. ارتش و رزمندگان مقاومت انصار الله در حال حاضر، پس از نبرد سنگین و نفس‌گیر موفق شده‌اند بخش‌های قابل‌توجهی از جنوب استان‌های نجران، عسیر و جیزان عربستان را به کنترل دربیاورند. علاوه بر این، با کمترین امکانات نظامی توانسته‌اند حدود ۶۶۵ تانک، ۱۸ جنگنده و بالگرد و صدها خودروی نظامی و زرهی آل سعود را در محورهای مختلف منهدم کنند. گفتنی است که آل سعود ۱۰ منطقه مهم را در استان‌های جنوبی عربستان تخلیه کرده و حداقل حدود ۷ هزار تن از ساکنان این مناطق را به نقاط امن انتقال داده است. پیشروی نیروهای یمنی در استان‌های جنوبی عربستان نیز موجب شده تا حدود ۵۰۰ مدرسه، دانشگاه و مرکز آموزشی تخلیه شود و موجب شده تا هزینه جنگ‌افروزی برای رژیم سعودی به‌صورت نجومی افزایش پیدا کند.
۵٫ در طول حدود نیم دهه گذشته، شمار زیادی از نظامیان پدر جد تروریست‌ها برای حفظ جان خود از استان‌های جنوبی عربستان که محل مأموریت آن‌ها بود متواری شده‌اند و همین فضاحت موجب شد تا سعودی‌ها هزاران نفر از مزدوران چندملیتی را به‌خصوص از کشورهای آفریقایی به استخدام درآورند و در استان‌های سه‌گانه فوق‌الذکر مستقر کنند. افزون بر این، عمده حمایت‌های مالی نیروهای شورشی و مزدوران چندملیتی در تجاوز نظامی به یمن، به‌جز سعودی‌ها از سوی امارات و بحرین تأمین‌شده و تجهیزات نظامی آن‌ها توسط آمریکا، انگلیس و فرانسه فراهم‌شده است. نکته اینجاست که با وجود این حجم از حمایت‌ها از جانب مرتجعین و متحدان خارجی، تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۳۰ تن از نظامیان سعودی به درک واصل شده‌اند و در سیاهه نیروهای معدوم شده، نام ۶۳ افسر و فرمانده بلندپایه عربستانی دیده می‌شود.
۶٫ بحث هزینه‌های هنگفت این جنگ نیز جای خود دارد. رژیم‌های کودک کش سعودی و اماراتی بابت هر ساعت عملیات هواپیماهای آواکس آمریکایی در آسمان یمن حدود ۲۵۰ هزار دلار به کاخ سفید پرداخت می‌کنند و هزینه‌های استفاده از ماهواره‌های آمریکایی به حدود ۲ میلیارد دلار رسیده است. هزینه روزانه سعودی‌ها در این جنگ بی‌حاصل ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده که مجموع این رقم به‌علاوه خرید تسلیحات از کشورهای غربی، چیزی حدود ۷۲ میلیارد دلار خرج برای آن‌ها در ازای تقریباً هیچ تراشیده است. به‌بیان‌دیگر، تجاوز نظامی به یمن فقط برای ترامپ پر سود نبوده و اروپایی‌ها ازجمله انگلیس هم حداقل حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی به سعودی‌ها فروخته‌اند. فرانسه هم که سومین کشور صادرکننده تسلیحات نظامی به عربستان به شمار می‌آید با رژیم عربستان چند توافق به امضا رسانده که شامل فروش چند میلیارد دلار تجهیزات نظامی (تانک، نفربر، خودروی نظامی، کشتی جنگی و…) است که در جنگ علیه ملت یمن استفاده می‌شود.
بر همین اساس، می‌توان با قاطعیت گفت که غربی‌ها دروغ می‌گویند که با حمله عربستان به یمن مخالف‌اند و فروش سلاح را به این کشور متوقف کرده‌اند. پشت این اخم آن‌ها حتماً هدفی برای دوشیدن بیشتر گاوهای شیرده منطقه نهفته، وگرنه دل آن‌ها برای کشتار مسلمانان نسوخته است. تمام این هزینه‌ها و کشتارها اما باعث نشده یمنی‌های قهرمان و سرفراز، سرخم کنند و در برابر وعده‌های توخالی متجاوزین فریفته شوند. آتش‌بس وقتی معنا دارد که رعایت شود و وقتی این اتفاق نیفتد، تجربه نشان داده که نیروهای مقاومت استاد تحمیل خساراتی به‌مراتب سنگین‌تر ازآنچه تاکنون متحمل آن شده‌اند، به دشمنان و بدخواهان هستند؛ رویدادی که اگر ائتلافی سعودی از گذشته درس عبرت نگیرد، به‌زودی رخ خواهد داد.

سید هادی سیدافقهی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=274385

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر