4

نمایندگان لیسانسه این دوره مجلس می​توانند برای انتخابات بعد نامزد شوند، یا نه؟ + جدول نمایندگان

  • کد خبر : 2818
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۳

اختلاف تفسیر اهالی مجلس و وزارت کشور از قانون انتخابات مجلس، گمانه​زنی​ها برای تغییر دوباره این قانون را آفریده است. قانونی که تازه همین دوماه پیش(۲۸ فروردین ماه) اصلاح شد و سطح تحصیلی نامزدهای این انتخابات از کارشناسی به کارشناسی ارشد ارتقا یافت. البته هر دوره حضور در مجلس را نمایندگان معادل یک پایه تحصیلی، […]

اختلاف تفسیر اهالی مجلس و وزارت کشور از قانون انتخابات مجلس، گمانه​زنی​ها برای تغییر دوباره این قانون را آفریده است. قانونی که تازه همین دوماه پیش(۲۸ فروردین ماه) اصلاح شد و سطح تحصیلی نامزدهای این انتخابات از کارشناسی به کارشناسی ارشد ارتقا یافت. البته هر دوره حضور در مجلس را نمایندگان معادل یک پایه تحصیلی، در مصوبه خود تلقی کردند. به این ترتیب این تلقی ایجاد شد که نمایندگان لیسانسه با احتساب دوره حضورشان در مجلس، می​توانند بار دیگر نامزد انتخابات مجلس بعد شوند.

شاید به همین دلیل بود که ۸۱ نماینده​ای که مدرک تحصیلی کمتر از فوق لیسانس و یا معادل آن را دارند، به این اصلاحیه رای دادند. اما تصور نمی​کردند که دوماه بعد، وزارت کشور تفسیری از این قانون ارائه دهد که دست کم ۵۰ نفر از آنها را از جرگه نامزدی برای این انتخابات کنار بزند.

سیدصولت مرتضوی معاون سیاسی وزارت کشور اعلام کرد که نمایندگان لیسانسه مجلس هشتم که تا زمان ثبت نام برای انتخابات بعد، هنوز یک دوره نمایندگی​شان به پایان نرسیده، مشمول این قانون نمی​شوند و شرایط نامزدی برای انتخابات مجلس نهم را ندارند. این تفسیر نمایندگان را آنچنان درگیر خود کرد که در جلسه​ای غیرعلنی در روز سه​شنبه هفته گذشته، آن را با رئیس مجلس در میان گذاشته و خواستار پیگیری آن شدند. علی لاریجانی هم محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه را سفیر بررسی این مساله با شورای نگهبان و وزارت کشور کرد تا مشخص شود، نمایندگان لیسانسه این دوره می​توانند برای انتخابات بعد نامزد شوند، یا نه؟

حسین سبحانی​نیا عضو هیات رئیسه مجلس در گفت​وگو با خبرآنلاین، اعلام کرد که کوهکن هنوز گزارش مذاکراتش در این زمینه را به هیات رئیسه ارائه نداده و مشخص نیست که شورای نگهبان در این میان جانب وزارت کشور را گرفته یا جانب مجلسیان را.

به گفته وی، برداشت مجلس این است که چون تا زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم، نمایندگان لیسانسه این مجلس به پایان دوره نمایندگی خود رسیده​اند، پس می​توانند مشمول این قانون شده و در انتخابات نامزد شوند. حتی کسانی که در انتخابات میان​دوره​ای هم وارد مجلس شده​اند، مشمول این تفسیر می​شوند.

سبحانی ​نیا در خصوص اینکه اگر شورای نگهبان تفسیر وزارت کشوررا صحیح خواند هم گفت: در این صورت هم می​توان با استفساریه​ای از مجلس، بر تفسیر اولیه نمایندگان یعنی امکان نامزدی دوباره نمایندگان لیسانسه با احتساب یک دوره نمایندگی​شان تاکید کرد و ان را به قانون الحاق کرد و یا اینکه اصلاحیه دیگری بر قانون انتخابات تصویب کرد.

اما اینکه چند نفر از نمایندگان با تفسیر شورای نگهبان، از حضور در انتخابات بعدی منع می​شوند، سوالی است که با رجوع به مدارک تحصیلی نمایندگان می​توان به آن پاسخ داد. از میان ۱۰۶ نماینده​ای که مدرک فوق لیسانس ندارند، ۲۵ نماینده روحانی به دلیل برخورداری از مدرک حوزوی معادل دکترا یا فوق لیسانس از این جرگه خارج می​شوند. اما در میان ۸۱ نماینده باقی​مانده، هم ۵۰ نفر هستند که نه مدرک حوزوی معادل دارند و نه بر اساس تفسیر وزارت کشور، سابقه نمایندگی​ای دارند که بتواند به مدد آنها بیاید.

به این ترتیب تنها همین ۵۰ نماینده هستند که شامل حال محرومیت نامزدی در انتخابات مجلس نهم می​شوند. سوال بعدی این است که آیا به خاطر ۵۰ نفر، می​توان بار دیگر قانون انتخابات را اصلاح کرد؟ در اینصورت انتقادات به مجلس و متهم کردن نمایندگان به تصویب قوانینی به نفع خودشان، بار دیگر رشدی صعودی خواهد یافت و این سوال هم مطرح خواهد شد که آیا مساله مهمتری در کشور نیست که برای فقط ۵۰ نفر، یک قانون دیگر تصویب شود؟

البته مهر گزارش داده است که ۱۶ نفر از نمایندگان مجلس با تهیه طرحی خواستار موکول شدن اجرای قانون لزوم دارا بودن مدرک فوق لیسانس کاندیداها به دوره دهم انتخابات مجلس شدند

البته مهر گزارش داده است که ۱۶ نفر از نمایندگان مجلس با تهیه طرحی خواستار موکول شدن اجرای قانون لزوم دارا بودن مدرک فوق لیسانس کاندیداها به دوره دهم انتخابات مجلس شدند.

http://www.khabaronline.ir/system/files/parliman5s.jpg

 

 

*منبع جدول: کتاب معرفی نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی. چاپ اداره کل فرهنگی و امور مجلس/ سال ۱۳۸۷

توضیح : بر اساس مصوبه شورای مدیریت حوزه علمیه قم؛ پایان سطح دو و پایان بخشی از رسائل و مکاسب «معادل لیسانس»، پایان سطح سه و اتمام کفایتین بعلاوه دو سال درس خارج از فقه و ارائه پایان نامه «معادل فوق لیسانس» و پایان سطح چهار و طی دوره کامل زیر نظر مراجع مورد تایید و ارائه پایان نامه «معادل دکترا» به شما می​رود.

تایید اینکه مدرک حوزوی نمایندگان معادل کارشناسی ارشد هست یا نه با توجه به شروط تعیین شده در مصوبه مذکور در ید قدرت شورای مدیریت حوزه علمیه قم و شورای نگهبان است. با این حال بر اساس فهم رسانه​ای موجود از مدارک حوزوی مندرج در کتاب معرفی نمایندگان در مجلس، سطوح «خارج از فقه» را در این گزارش بالاتر از لیسانس و معادل فوق لیسانس در نظر گرفته​ایم.

 

 

 

توضیح جدول:

  • تعداد کل نمایندگان مجلس هفتم ۲۹۰ نفر است.
  • ۱۰۶ نفر از نمایندگان مدرک تحصیلی کمتر از فوق لیسانس دارند. به عبارت دیگر ۳۶٫۵ درصد نمایندگان مدارک تحصیلی کمتر از لیسانس دارند. (این محاسبه شامل مدارک تحصیلی معادل حوزوی فوق لیسانس نمی​شود و تنها درباره مدارک دانشگاهی است.)
  • ۹ تن از نمایندگان دانشجوی دوره کارشناسی ارشد بوده و این احتمال وجود دارد که موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شده باشند.
  • از این میان، ۲۵ نفر نمایندگانی هستند که با احتساب مدرک حوزوی از مرز قانون انتخابات می​گذرند.
  • ۲۶ نفر فقط با احتساب سوابق حضور در مجلس که ۴ نفر از آنها در حال گذراندن دوره کارشناسی ارشد هستند.
  • از بین ۵۵ نفر نامشخص، ۵ نفر در حال گذراندن دوره کارشناسی ارشد هستند.
  • ۴۲ نفر هم نمایندگانی هستند که با احتساب سوابق حضور در مجلس از مرز قانون انتخابات می​گذرند.
  • ۲۰ تن از نمایندگان هم به دلیل مدرک حوزوی و هم به دلیل سوابق حضور در مجلس و یا با پایان دوره تحصیلی کارشناسی ارشد امکان کاندیداتوری در انتخابات مجلس نهم را دارند. (همپوشانی موارد سه و چهار و پنج همین تفسیر)
  • ۵۰ نفر هم نمایندگانی هستند که با تفسیر وزارت کشور از نامزدی در مجلس نهم باز می​مانند.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2818

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر