5

باید برای مسؤولین مدیریت فضای مجازی تأسف خورد

  • کد خبر : 292947
  • ۰۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: بیش از ۹۰ درصدپهنای باند کشور توسط نرم افزارهای خارجی تسخیر شده است و باید به حال مسؤولین مدیریت فضای مجازی تأسف خورد.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: بیش از ۹۰ درصدپهنای باند کشور توسط نرم افزارهای خارجی تسخیر شده است و باید به حال مسؤولین مدیریت فضای مجازی تأسف خورد.

تسخیر بیش از ۹۰ درصد پهنای باند کشور توسط نرم افزارهای خارجی/باید برای مسؤولین مدیریت فضای مجازی تأسف خورد

به گزارش افق انلاین ، رضا تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی کشور و وزیر اسبق ارتباطات عصر امروز در اختتامیه بزرگترین دوره سواد رسانه ای استان البرز که در سالن شهیدان نژادفلاح کرج برگزار شد، در خصوص ماهیت فضای مجازی و تهدیدات و فرصت های آن گفت: پس از جنگ سخت و جنگ سعد که میان دو ابرقدرت شرق و غرب رخ داد، امروز در دوران جنگ نرم و رسانه ها به سر می بریم.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه فضای مجازی به عنوان بزرگترین ابزار و وسیله می تواند در جنگ نرم نقش آفرینی کند، اذعان کرد: در جنگ سخت، قدرت ملی بر اساس قدرت سخت تعریف می شد و کشوری که قدرت نظامی بیشتری داشت توانمندتر شناخته می شد و می توانست بر کشورهای دیگر سلطه پیدا کند.

وی با بیان اینکه به مرور قدرت در چهار بعد نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اجتماعی تعریف شد، افزود: پس از مدتی بعد دیگری تحت عنوان قدرت نرم به این ابعاد افزوده شد که مواردی از جمله ایدئولوژی، اعتبار ملی، روحیه ملی، خصوصیات ملی، هویت ملی، اعتبار ملی، ساختار حکومت، مشروعیت نظام سیاسی و موقعیت جغرافیایی در این بعد مورد توجه قرار می گیرد.

تقی پور اذعان کرد: بنا به تعبیری، قدرت ظرفیت انجام کارهاست که در دهه ۱۹۵۰ این ظرفیت از طریق قدرت سخت و نظامی اعمال می شد اما اگر به مسائل سیاسی علاقمند باشید می دانید که قدرت به معنای توانایی تأثیر افراد دیگر به منظور نیل به نتایج مورد نظر است که امروز این تعبیر به نفوذ تغییر پیدا کرده کرده و قدرت سایبری، حوزه ای جدید و مهم از قدرت است.

وی از قدرت نرم به عنوان اساس سلطه یاد کرد و افزود: فضای سایبری محیطی جدید و تکامل یافته است که به دست بشر ساخته شده و این فضا جای فضای جغرافیایی را نمی گیرد و حاکمیت دولت را منسوخ نخواهد کرد اما بدون شک شاهد پراکندگی قدرت در این فضا خواهیم بود.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور اظهار کرد: اگر امروز اطلاعاتی که گوگل از کابران دریافت می کند را پرینت بگیریم، به اندازه ۵۴ متر که حدودا ۳۰ برابر قد یک انسان است سابقه و پرونده از هر کاربر مشاهده خواهیم کرد؛ این یعنی یک قدرت بی انتها در قدرت کلان دنیا که می تواند بسیاری از معادلات را حل کند.

امروز دعوا بر سر قدرت سایبری است

تقی پور با بیان اینکه قدرت سایبری می تواند برای ایجاد پیامدها و نتایج مطلوب در فضای مجازی استفاده شود، مطرح کرد: امروز دعوا بر سر قدرت سایبری است؛ تفاوت فضای سایبری با نظامی این است که در فضای سایبری تعداد بازیگران بالاست، به راحتی می توان به آن ورود کرد و فرصت پنهان سازی در این فضا وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروز کشورها به جنگ پنهان با یکدیگر رفته اند و داخل مرزهای هم حضور دارند بدون اینکه آثار خون و خونریزی مشاهده شود، عنوان کرد: کشورهای مجازی مانند فیسبوک یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند که در کنار گسترش تهدیدات، این قدرت نیز گسترش پیدا می کند. منابع سایبری می توانند در داخل فضای سایبری قدرت سخت تولید کنند.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور اذعان کرد: تبدیل جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت سایبری در تراز جهانی یکی از اهدافی بود که رهبر معظم انقلاب برای دست اندرکاران فضای مجازی کشور مشخص کردند.

تقی پور با بیان اینکه سه ویژگی فضای سایبر را از دیگر قلمروها متمایز می سازند، عنوان کرد: معماری اینترنت، نوآوری سریع و یکپارچگی های فراگیر اینترنت با بخش های اجتماعی، اقتصادی و نظامی این سه ویژگی هستند که به صورت اساسی ماهیت تهدیدات سایبری را شکل می دهند.

وی عمده ترین پیامدهای شبکه اجتماعی را گسترش گرایشات فردگرایانه، انزوای اجتماعی، تسلط فرهنگی کشورهای توسعه یافته، تهدید حاکمیت و امنیت ملی و تغییر سبک زندگی مردم عنوان کرد.

تقی پور تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد پهنای باند کشور توسط نرم افزارهای خارجی از جمله واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک و … تسخیر شده است و تمام اطلاعاتی که در این فضاها مورد استفاده قرار می گیرند در مخازن آن ها ثبت و ضبط شده و بهره برداری هایی از اطلاعات صورت می گیرد.

به گفته عضو شورای عالی فضای مجازی کشور، از زمان شکل گیری فتنه ۸۸ تاکنون جبهه های معارض و مخالف اعم از داخلی و خارجی به شکل دهی و سازمان دهی منظم شبکه های محتوایی _ عملیاتی خود در نرم افزارهای شبکه ای و ارتباطی پرداخته و رویدادهای اجتماعی نشان از آن دارد که برای زنده نگهداشتن شبکه ها هر از گاهی آن ها را گرد هم می آورند و این شبکه ها هر روز قدرتمندتر می شوند.

وی با اشاره به حذف برخی نرم افزارها و صفحات اینستاگرامی از گوشی موبایل کاربران تصریح کرد: دشمنان هر چیزی را که با سلیقه شان همخوانی نداشته باشد حذف می کنند و در صورتی که مطلب یا محتوایی در فضای مجازی ارزش های آن را تهدید کند اینترنت را محدود می کنند.

تقی پور ادامه داد: باید به حال مسؤولین مدیریت فضای مجازی کشور تأسف خورد که شرکتی که سر در آخور دولت آمریکا دارد، به راحتی نرم افزاری را از گوشی تلفن شهروندان به سرقت می برد و صفحات مربوط به شهدا را حذف و نام سپاه را مسدود می کند؛ روز به روز آمار جرائم اینترنتی به صورت تصاعدی افزایش می یابد اما مسؤولین متوجه این اتفاقات نیستند.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه بسیج و توده های عظیم مردمی موجب افزایش قدرت ما در جنگ نظامی شدند اما امروز زیرساخت ها آماده نیستند که باید دولت آن ها را فراهم کند، افزود: برقراری امنیت ملی در فضای مجازی وظیفه دولت است و باید زیرساخت های لازم را برای مقابله با تهدیدات این فضا فراهم کند.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=292947

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر