2

آژانس: ذخایر اورانیوم ایران همچنان بالاتر از حد مجاز در برجام است

  • کد خبر : 293036
  • ۰۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان بالاتر از حد مجاز در برجام است.

آژانس: ذخایر اورانیوم ایران همچنان بالاتر از حد مجاز در برجام است

به گزارش افق انلاین به نقل از آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان از حد مجاز در برجام (۳۰۰ کیلوگرم هگزافلوراید UF6 و یا معادل آن یعنی ۲۰۲٫۸ کیلوگرم اورانیوم) بالاتر است.

بر اساس شانزدهمین گزارش دوره‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام، ایران در تاریخ ۱۹ آگوست ۲۰۱۹ (۲۸ مرداد ۱۳۹۸) معادل ۲۴۱٫۶ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در اختیار داشته و سطح غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز نیز به ۴٫۵ درصد رسیده است.

در پی کوتاهی طرف‌های دیگر برجام در حمایت از حقوق تصریح‌شده ایران ذیل این توافق چندجانبه و مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

ایران روز یکشنبه ۱۶ تیرماه در پایان مهلت ۶۰روزه‌ای که برای طرف‌های دیگر برجام (به‌ویژه طرف‌های اروپایی) در نظر گرفته بود تا به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند، رسماً اعلام کرد که گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را آغاز خواهد کرد و از این پس غنی‌سازی اورانیوم را حسب نیازهای گوناگون خود، در درصدهای بالاتر از میزان تعیین‌شده در برجام (۳٫۶۷ درصد) انجام خواهد داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۷ تیرماه رسماً تأیید کرد که غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز ایران از سطح تعیین‌شده در برجام (۳٫۶۷ درصد) عبور کرده است.

پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه ۱۰ تیر تأیید کرده بود که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز تعیین‌شده در برجام (۳۰۰ کیلوگرم هگزافلوراید UF6 و یا معادل آن یعنی ۲۰۲٫۸ کیلوگرم اورانیوم) گذشته است.

مقامات ایرانی تصریح کرده‌اند که ایران تنها زمانی اجرای تعهدات پیشین خود در برجام را از سر خواهد گرفت که سایر طرف‌های این توافق بین‌المللی نیز تعهدات خود را به انجام برسانند، در غیر این صورت کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای ادامه خواهد یافت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=293036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر