1

چهار میلیون و پانصد هزار سکه سرگردان در اولین ماه بهار

  • کد خبر : 29705
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶

اولین سری سکه‌های پیش فروشی ۲۹ فروردین ماه تحویل خواهد شد

بانک مرکزی از آخرین روز آذر ماه با هدف جلوگیری از هجوم مردم به بانک‌ها برای خرید نقدی سکه که مشکلات متعددی از جمله سوء استفاده برخی مسئولین شعب بانکی ، شلوغی جلوی درب بانک ها ، افزایش دلال بازی و …را به همراه داشت ، پیش فروش نقدی سکه را آغاز کرد.

مشرق – در این روش مردم با واریز پول و پس از طی یک دوره انتظار چهار ماهه که در کمتر از سه ماه این دوره به ۹ ماه افزایش یافت سکه خود را دریافت خواهند کرد.
با وجود این که بانک مرکزی پیش فروش سکه را برای جلوگیری از افزایش کاذب تقاضا و قیمت در پیش گرفت و به گفته مدیران این بانک در هر دو هدف نیز موفق بوده است اما نگرانی جدیدی قبل از تحویل اولین سری سکه‌های پیش فروشی ایجاد شده است.
پیش فروش سکه با دوره تحویل چهار ماهه با استقبال شدید مردم مواجه شد به طوری که بیش از ۴٫۵ میلیون قطعه سکه در کمتر از یک ماه پیش فروش شد و همین هجوم باعث شد که بانک مرکزی برای این که بتواند به وعده خود پاسخگو باشد زمان تحویل سکه را طولانی‌تر کند.
این اتفاق باعث شد که در پیش فروش سکه با دوره تحویل ۹ ماهه تقاضا برای پیش خرید به شدت کاهش یافته و حتی به عددی کمتر از ۲۰ هزار عدد در روز در کل کشور برسد.
اما نگرانی جدید بانک مرکزی کاهش تقاضا برای خرید سکه نیست. بلکه افزایش قیمت پس از ورود سکه‌های پیش خریدی به بازار است. در حالی که مدیر کل نشر و ریالی بانک مرکزی پیش از این اظهار نظر کرده بود که هم زمان با ورود سکه‌های پیش فروشی به بازار به دلیل حجم زیاد آن‌ها کاهش قیمت بوجود خواهد آمد وی در آخرین نشست خبری خود ابراز امیدواری کرد که حجم قابل توجهی از سکه‌ها توسط عده‌ای خاص و با مقصد سودجویی خریداری شده باشد.
عباس کمرئی با بیان این‌که در صورت وقوع چنین اتفاقی سودجویان می‌توانند حجم قابل توجهی از سکه را احتکار کرده و به نوسان‌های بازار دامن بزنند طرح جدیدی را رونمایی کرد.
به گفته او، در این طرح برای جلوگیری از تحویل سکه به مردم و فروش آن با قیمت کاذب در بازار که دوباره شرایط سکه در بازار را متلاطم کند اوراق بهاداری طراحی شده که به جای سکه تحویل خریداران خواهد شد.
او اعلام کرد که برای این اوراق سودهای قابل توجهی در نظر گرفته شده تا مردم به جای دریافت سکه از این اوراق به همراه سود آن بهره ببرند.
تغییرات مکرر در طرح پیش فروش سکه طی کمتر از سه ماه نشان داده که این طرح چندان موفق نبوده است از سوی دیگر ارائه اوراق بهادار به جای سکه نشان می‌دهد که توانایی بانک مرکزی در ضرب سکه برای تحویل در موعد مقرر و نیز تحلیل مدیران آن در پیش بینی کاهش قیمت سکه با عرضه سکه‌های پیش فروشی چندان تحلیل دقیقی نبوده است.
اولین سری سکه‌های پیش فروشی ۲۹ فروردین ماه تحویل خواهد شد و باید منتظر بود و دید که آیا تحویل آن‌ها در تعدیل بازار تاثیری خواهد داشت .
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=29705

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر