2

«فرهنگ رضوی» را در قالب «آموختن» و «آموزش دادن» در جامعه پیاده کنیم

  • کد خبر : 298450
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸

نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راه‌هایی که امام رضا(ع) برای بصیرت و آگاهی مردم دوران خود انتخاب کرد دانش اندوزی و آموختن آن به دیگران بود؛ بر این اساس«فرهنگ رضوی» را در قالب «آموختن» و «آموزش دادن» در جامعه پیاده کنیم.

نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راه‌هایی که امام رضا(ع) برای بصیرت و آگاهی مردم دوران خود انتخاب کرد دانش اندوزی و آموختن آن به دیگران بود؛ بر این اساس«فرهنگ رضوی» را در قالب «آموختن» و «آموزش دادن» در جامعه پیاده کنیم.
Image result for ‫سیدصادق طباطبایی‌نژاد‬‎

افق آنلاین ، سیدصادق طباطبایی‌نژاد  با بیان خصوصیات  بارز امام رضا(ع) به عالم بودن آن حضرت اشاره کرد وگفت: یکی از خصوصیات امام رضا (ع) دانش وعلم آن حضرت بود البته بسیاری از ائمه معصوم این خصوصیت را داشته‌اند، دانش امام رضا (ع) را نمی‌توان با کسی از مردمان زمانه‌اش به قیاس نهاد. فضل و برتری علمی‌اش همواره در مناظراتی که با علما و بزرگان دیگر ادیان و فرقه‌ها داشتند آشکار بود و هیچ کس نتوانست‌ نکته‌ای به او بیاموزد و یا خرده‌ای علمی از او بگیرد؛ ظهورعلم امام رضا(ع) نه تنها در مدینه بلکه در سفر به خراسان برای طبقات مختلف فراهم شد، حاکم وقت آن دوران مامون یکی از قدرتمندترین و دانشمندترین خلفای عباسی بود خلیفه‌ای که برخلاف پیشینیانش که راه عیش و نوش را در پیش گرفته بودند، علاقه وافری به علم و ترویج آن داشت؛ برگزاری مجالس مناظره توسط مامون در آن زمان باعث شده که  ویژگی عالم بودن امام رضا(ع) پررنگتر از خصوصیات دیگر آن حضرت باشد.

نماینده مردم اردستان و زواره در مجلس افزود: در زمان امام رضا(ع) میدان مبارزه علمی با دشمنان مهیا بود یکی از دلایلی که مامون تصمیم گرفت امام رضا(ع ) را به شهادت برساند «دانش» آن حضرت بود.

علم «قدرت» است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  یکی از راه‌های که امام رضا(ع) برای بصیرت و آگاهی مردم دوران خود انتخاب کرد دانش اندوزی و آموختن آن به دیگران بود؛ بر این اساس«فرهنگ رضوی» را در قالب «آموختن» و «آموزش دادن» در جامعه پیاده کنیم. در روایتهای متفاوت داریم «العلمُ سلطان» علم قدرت و تسلط است با علم می‌توانیم هم قدرتمند شده و هم به دیگران مسلط باشیم.

علم آموزی و عقل گرایی مهمترین آرمان فرهنگ رضوی است

وی در ادامه تاکید کرد: «قرآن و عترت» دو یادگار بی‌نظیر پیامبر اکرم(ص) هستند و امام رضا(ع) پارۀ تن رسول‌الله(ص)، وارث انبیای بزرگ الهی و امامان پیش از خود است؛ این موارد در حکمت نظری و هم در حکمت عملی به تلاش و مجاهدت برای تبیین و تحقق این هدف دیرینه هستند. مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه آرمانی در فرهنگ رضوی علاوه بر علم آموزی، عقل‌گرایی، برپایی عدل، احسان، حاکمیت امام و شکوفایی اقتصادی است؛ زمانی که همه موارد عنوان شده در جامعه حاکم شد فرهنگ رضوی درآن جامعه پایه گذاری می شود.

شناخت جامعه یکی از نیازهای بشر است

 طباطبایی نژاد با بیان حدیثی از امام صادق(ع) به شناخت جامعه اشاره کرد و گفت: «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس» یعنی کسی که به جامعه خود علم داشته باشد و جامعه خود را بشناسد تاریکی بر او هجوم نمی‌آورد، یکی از نیازهای مهم بشر شناخت جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کند؛ آنچه در این میان باعث شده است ائمه اطهار الگویی بر جامعه ما مسلمان در شرایط کنونی باشند، بندگی آنها نسبت به خداوند بوده است آنها قرآن را الگوی تمام کارهای خود قرار داده اند بنابراین قرآن می تواند الگویی مناسبی برای پیروی در تمام شرایط اجتماعی باشد   .

قرآن چراغ راهی برای دستیابی به مدینه فاضله

نماینده مردم در مجلس دهم یادآورشد: چگونگی عملکرد ائمه معصومین در مواقع سخت و بحرانی و پایبندی به اصول دینی و تابعیت از قرآن در کنار قدرتی که داشتند همگی می‌تواند الگوی مناسبی برای زندگی کنونی ما باشد، در این میان قرآن کریم  چراغی روشنی است برای همگی در جهت دستیابی به مدینه فاضله‌ای که در بسیاری از کتب از آن سخن می‌گویند.

توجه ویژه به مشهد الرضا

نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از توفیقاتی که خداوند به مردم ایران اعطا کرد وجود با برکت امام رضا(ع) در شهرمقدس مشهد است؛ اگرچه این امام معصوم به حالت غریبانه به توس و خطه خراسان آمده‌اند ولی افتخاری برای ایرانیان است. استان خراسان به برکت این امام معصوم سالانه میزبان بسیاری از زائران ایرانی و غیرایرانی است، به همین دلیل این شهر نیازمند برنامه‌ریزی در حوزه زیر ساخت‌های فرهنگی و اقتصادی است و همچنین در حوزه گردشگری مذهبی جزو شهرهای توریسم پذیر است جا دارد سازمان‌های مربوطه علی الخصوص وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری توجه ویژه ای به این شهر داشته باشند .

خانه ملت

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=298450

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر