5

کاخ نیاوران تهران +تصاویر

  • کد خبر : 309026
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰

برای کسانی که به تاریخ کشورها علاقه دارند هیچ­ جا جذاب‌­تر از موزه نیست. این کاخ در شمال تهران و محله خوش و آب و هوا و کوهستانی نیاوران. خاندان سلطنتی پهلوی در سالهای آخر سلطنت بر ایران در همین کاخ و در میان باغ آن اقامت داشتند. کاخ،‌ گذشته‌­ای شنیدنی دارد. می­‌گویند قبلا در این […]

برای کسانی که به تاریخ کشورها علاقه دارند هیچ­ جا جذاب‌­تر از موزه نیست.

این کاخ در شمال تهران و محله خوش و آب و هوا و کوهستانی نیاوران. خاندان سلطنتی پهلوی در سالهای آخر سلطنت بر ایران در همین کاخ و در میان باغ آن اقامت داشتند.

کاخ،‌ گذشته‌­ای شنیدنی دارد. می­‌گویند قبلا در این مکان یک نیزار بزرگ وجود داشته و بعدها در زمان فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار بنای این کاخ با ساخته شدن یک کاخ و باغ ییلاقی کوچک گذاشته می­‌شود. کاخ نیاوران همانند کاخ مرمر سراسر شکوه و زیبایی را تجلی می‌کند.

فتحعلی شاه قاجار دستور داد این باغ را در حومه شهر بسازند، سپس کاخ صاحبقرانیه به دستور ناصرالدین شاه در این مجموعه ساخته شد، آخرین ساختمانی که در این باغ ساخته شد به نام کوشک احمدشاهی معروف است. کاخ اصلی در سال ۱۳۳۷ توسط معمار ایرانی محسن فروغی طراحی شده و پس از یک تاخیر کوتاه در سال ۱۳۴۷ به پایان رسید.
در زمان سلطنت پهلوی دوم، برخی از آثار کوچک این باغ ویران شد و کاخ نیاوران با سبک مدرن برای اقامت شاه و اعضای خانواده اش ساخته شد. کاخ نیاوران در سال ۱۳۷۵ به تسخیر نیروهای انقلابی درآمد و در سال ۱۳۶۰ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل گردید.
در حال حاضر، منطقه کاخ شامل کاخ های نیاوران، کاخ سعید سلطانی، کوشک احمد شاهی، باغ های کوچک و مدرسه ویژه پهلوی است. علاوه بر این گردشگران می توانند از موزه جهان نما که در سال ۱۳۷۶، کاخ صاحبقرانیه که در سال ۱۳۷۷ و کوشک احمدشاهی که در سال ۱۳۷۹ در معرض بازدید عموم قرار گرفتند و همچنین کتابخانه خصوصی، موزه لباس ها و جواهرات سلطنتی و موزه ماشین های سلطنتی بازدید نمایند.
نکته جالب توجه درباره نام نیاوران این است که در گذشته منطقه نیاوران تهران پر از نیزارهایی بود که مردم برای جمع آوری نی به این محل می آمدند به همین علت به محله نی آوران شهرت یافت و سپس با گذشت زمان به محله نیاوران تغییر نام داد.
عکاس و خبرنگار: وصی اله محمودی
   
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=309026

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر