2

مکان مذاکرات ایران و ۱+۵ امروز مشخص می‌شود

  • کد خبر : 31512
  • ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰

اطلاعات موجود نشان می‌دهد با وجود فعالیت جدی مقام‌های عراقی اعضای گروه ۱+۵ به شدت با برگزاری مذاکرات در عراق مخالفت کرده و خواستار برگزاری گفت‌وگوها در اروپا یا استانبول هستند.

افق به نقل از سایت “ایران هسته‌ای”، در حالی که طی روزهای گذشته گمانه زنی‌های رسانه‌ای زیادی درباره مکان احتمالی مذاکرات ایران و ۱+۵ انجام شده و مذاکرات مفصلی هم بین دیپلمات‌ها در این مورد صورت گرفته است، به نظر می‌رسد این موضوع امروز مورد جمع بندی نهایی قرار خواهد گرفت.

برخی کارشناسان مطلع در تهران می‌گویند با توجه به زمان کم باقی مانده تا روز ۲۶ فروردین (زمان توافق شده برای مذاکرات) و ضرورت آمادگی میزبان برای انجام مواردی همچون آمادگی کشور میزبان، رعایت پروتکل‌های دیپلماتیک، هماهنگی‌های امنیتی و همچنین تشریفات صدور ویزا، مکان مذاکرات باید هر چه زودتر نهایی شود و زمان زیادی برای این کار وجود ندارد.

برخی طرف ها از جمله روسیه و چین هم خواستار آن شده‌اند که ایران و ۱+۵ درباره مکان مذاکرات منعطف‌تر باشند.

ایران چند ماه پیش پکن را به عنوان گزینه برگزاری مذکرات معرفی کرد اما ۱+۵ این موضوع را نپذیرفت. سپس ترکیه خود را کاندیدای میزبانی مذاکرات کرد. ایران در حالی که گزینه استانبول را رد نمی‌کرد، هفته گذشته با اعزام هیئتی به بغداد، اعلام کرد عراق را گزینه اول برای میزبانی مذاکرات می‌داند.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد با وجود فعالیت جدی مقام‌های عراقی اعضای گروه ۱+۵ به شدت با برگزاری مذاکرات در عراق مخالفت کرده و خواستار برگزاری گفت‌وگوها در اروپا یا استانبول هستند.

ایران روز پنجشنبه گذشته درخواست اشتون برای انجام مذاکرات در یکی از ۳ کشور نروژ، سوئیس و اتریش را هم نپذیرفت.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد گزینه‌های بغداد و استانبول هنوز روی میز قرار دارد و مکان (یا مکان‌های) مذاکرات –که احتمالاً سلسله وار و به هم پیوسته خواهد بود- امروز و پس از گفت‌وگوهای علی باقری و خانم اشمیت (دستیار اشتون) نهایی خواهد شد.

دیپلمات‌ها می‌گویند احتمال توافق درباره برگزاری مذاکرات در یک شهر اروپایی بسیار ضعیف است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=31512

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر