2

عوارض هموفیلی بر بدن چیست؟

  • کد خبر : 318352
  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

معاون آموزشی بیمارستان طالقانی گفت: در بیماری هموفیلی شدید، خون ریزی خود به خودی یا با ضربه کم در داخل مفاصل اتفاق می افتد که این امر در نهایت باعث آسیب مفصل مربوطه می شود.

عوارض هموفیلی بر بدن چیست؟
معاون آموزشی بیمارستان طالقانی گفت: در بیماری هموفیلی شدید، خون ریزی خود به خودی یا با ضربه کم در داخل مفاصل اتفاق می افتد که این امر در نهایت باعث آسیب مفصل مربوطه می شود.

به گزارش افق انلاین ، مهدی زاده، معاون آموزشی بیمارستان طالقانی بیماری هموفیلی را شایع ترین اختلال خونریزی دهنده ارثی دانست و گفت: این بیماری در فرم شایع نوعA که ۸۰ درصد موارد را تشکیل می دهد، به علت یک موتاسیون در ژن فاکتورVIII روی کروموزومX به وجود می آید؛ در سایر موارد هموفیلی موتاسیون در محل ژن فاکتور مربوطه است.

وی ادامه داد: به طور کلی هموفیلی به علت کمبود فاکتورIX  VIII یاXI بروز می کند، ولی کمبود ارثی سایر فاکتورهای انعقادی که تحت عنوان اختلالات خون ریزی دهنده نادر طبقه بندی می شوند نیز علائم نسبتاً مشابهی با این بیماری دارند.

 

معاون آموزشی بیمارستان طالقانی با اشاره به اینکه هموفیلی نوع A  معمولاً در پسربچه ها تا سن یک سالگی به دنبال عمل ختنه یا تزریق واکسن، بروز می کند، افزود: این نوع از بیماری وابسته به جنس است و به ندرت در دختران دیده می شود. علامت شایع این اختلال، تورم مچ پا به دنبال اولین  قدم های کودک است.

 

به گفته مهدی زاده، سایر اختلالات خون ریزی دهنده در اثر کمبود فاکتورهای انعقادی در هر دو جنس دیده می شود.

 

مهدی زاده در خصوص پیامدهای بروز این بیماری در افراد، اظهار داشت: در بیماری هموفیلی شدید، خون ریزی خود به خودی یا با ضربه کم در داخل مفاصل اتفاق می افتد که این امر در نهایت باعث آسیب مفصل مربوطه می شود. از طرفی تقویت عضلات به خصوص در اندام تحتانی به کاهش تخریب مفصل زانو و سایر مفاصل کمک می کند.

 

وی از امکان تشخیص هموفیلی نوعA قبل از تولد جنین پسر خبر داد و افزود:  آموزش به بیمار برای تشخیص خون ریزی ناشی از اختلالات انعقادی، درمان در منزل و مراجعه به موقع به مراکز درمانی، آموزش به بیمار جهت مراقبت های حمایتی شامل مراقبت اورژانسی، واکسیناسیون و کنترل وزن، تأسیس و تقویت مراکز جامع هموفیلی تمهیدات لازم جهت تهیه داروی سالم و آموزش پزشکان جهت شناخت به روز بیماری و روش های درمان و  توسعه امکانات تشخیصی قبل از تولد از جمله اقداماتی است که می تواند در پیشگیری از بروز این اختلال جلوگیری کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=318352

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر