2

غرب تحریم نفتی ایران را برگ برنده خود می‌دانست

  • کد خبر : 32119
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷

باید دید در مذاکرات کدام یک از این دیدگاه‌ها تعیین کننده است و کدام یک از آنها می‌توانند فضای مذاکره را متاثر از نگاه خود کنند.

سردار یدالله جوانی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران درباره مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که امروز دور اول آن در استانبول برگزار می‌شود، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که نوعی واقع‌گرایی در برخی از طرف‌های مذاکره با ایران ایجاد شده است که امیدواریم این واقع‌گرایی به پیشبرد مذاکرات کمک کند.

سردار جوانی با بیان اینکه در مذاکرات قبلی هدف اصلی‌ طرف‌های مذاکره توقف فعالیت هسته‌ای کشورمان بود، افزود: این در حالی است که ایران حفظ چرخه سوخت هسته‌ای را خط قرمز خود می‌داند و بر برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید دارد.

رئیس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران با اشاره به تعامل جمهوری اسلامی با آژانس انرژی اتمی ادامه داد: ایران با پایبندی بر تعامل با آژانس، اقدام به رفع شبهات و اتهامات درباره ماهیت فعالیت هسته‌ای خود کرد تا آژانس نیز از صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها مطمئن شود اما چون غربی‌ها هدف خود را توقف پرونده هسته‌ای ایران اعلام کرده بودند به نتیجه نرسیدند.

وی بر همین اساس افزود: در مذاکرات پیش‌ رو موقعیت جمهوری اسلامی ارتقا یافته و ما امروز کشوری هسته‌ای و متفاوت از دوره‌های قبلی هستیم.

سردار جوانی با اشاره به غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم و تامین سوخت رآکتور تهران گفت که با توجه به این شرایط موقعیت جمهوری اسلامی در این مذاکرات بسیار خوب است و از این رو اهرم‌های فشار کشور غربی‌ها کاهش یافته است.

این کارشناس مسائل سیاسی یکی از اهداف دشمنان مبنی بر فشار اقتصادی بر کشورمان را جداسازی ملت از نظام عنوان کرد و افزود: انتخابات نشان داد این توطئه ناکارآمد بوده است و مردم پیوند ناگسستنی با نظام خود دارند.

* مشارکت بالای مردم در انتخابات قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات را ارتقا بخشید

وی با بیان اینکه این انتخابات با مشارکت بالای مردم قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات را ارتقا بخشیده است، تصریح کرد: فضای بیداری اسلامی در منطقه و به صحنه آمدن ملل مسلمان در منطقه موقعیت ما را در منطقه ارتقا داده است.

سردار جوانی فروپاشی حکومت‌های هم‌پیمان غرب در منطقه را یکی دیگر از موقعیت‌های برتر جمهوری اسلامی برشمرد و اظهار داشت: از طرفی دیگر شاهد بیداری مردم در غرب و اروپا هستیم در عین حال مشکلات و بحران مالی در غرب نیز جدی است.

این مقام مسئول در سپاه پاسداران تصریح کرد: غرب تحریم نفتی ایران را برگ برنده خود می‌دانست اما جهانیان دیدند وقتی اروپا دست به تحریم نفتی جمهوری اسلامی زد، ایران با پیش‌دستی کشور‌های اروپایی را تحریم و آنها را دچار مشکل کرد.

وی افزود: اگر نگاه واقع‌بینی از سوی غربی‌ها غلبه یابد مذاکرات به نتیجه می‌رسد.

* مانور غرب بر پرونده هسته‌ای ایران چیزی نصیب آنها نمی‌کند

سردار جوانی ادامه داد: جمهوری اسلامی برای حل مشکلات منطقه و جهان به مذاکرات پایبند است اما اگر این گفت‌وگو نتواند فضای مذاکره را جهت دهد و غرب دوباره بخواهد بر روی پرونده هسته‌ای کشورمان مانور دهد قطعا چیزی نصیبشان نخواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت دیدگاه‌های موجود در کشورهای غربی نسبت به مسائل ایران خاطرنشان کرد: در کشورهای غربی نگاه واحدی نسبت به جمهوری اسلامی وجود ندارد؛ کسانی که طرفدار ایران هسته‌ای و گفت‌وگو هستند، معتقدند آمریکا می‌تواند مشکلات خود را از طریق ایران قدرتمند حل کند.

سردار جوانی افزود: همه به تعیین‌کنندگی و قدرتمند بودن جمهوری اسلامی اعتراف دارند و برخی از گروه‌ها نیز معتقدند باید واقعیت ایران را پذیرفت و منافع طرفین را تأمین کرد.

معاون سیاسی پیشین سپاه با اشاره به دیدگاه گروهی دیگر در کشورهای غربی نسبت به مسائل ایران تصریح کرد: برخی از آنها تصور می‌کنند اذعان به قدرتمند بودن ایران، شکست است و این امر با منافع آنها در بلند‌مدت تعارض دارد از این رو استمرار تحریم‌های مالی و اقتصادی را یکی از عوامل بازدارنده و منعطف کننده ایران می‌دانند.

وی در همین زمینه اضافه کرد: باید دید در مذاکرات کدام یک از این دیدگاه‌ها تعیین کننده است و کدام یک از آنها می‌توانند فضای مذاکره را متاثر از نگاه خود کنند.

سردار جوانی با یادآوری رویکرد همراهی و پذیرش ایران هسته‌ای از سوی غرب و آمریکا پیش از فتنه ۸۸ ادامه داد: پس از مسائل داخلی در سال ۸۸ غربی‌ها وسوسه شده و تلاش کردند در ایران جابه‌جایی قدرت ایجاد کنند که در واقع اشتباه بزرگی مرتکب شدند.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه به غربی‌ها توصیه کرد که مثل سال‌های گذشته تصمیم اشتباه نگیرند چرا که به نفع خود آنهاست که واقعیت ایران را بپذیرند.

* ایران دلیلی برای تغییر در روند فعلیت هسته‌ای خود نمی‌بیند

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران مصمم به پیشبرد منافع ملی و تامین امنیت خود است و در این راستا برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق مسلم‌اش می‌داند، افزود: جمهوری اسلامی هیچگونه انعطافی در راستای مطالبات غرب به خرج نمی‌دهد.

سردار جوانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی حسن نیت خود را برای اعتماد‌سازی نشان داده و دلیلی ندارد که ایران در برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود تجدید نظر کند.

این کارشناسی مسائل سیاسی گفت: جمهوری اسلامی طبق معاهده NPT فعالیت خود را همواره تحت نظر آژانس انجام داده و در واقع پایبند به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای بوده است، بر همین اساس فعالیت‌های ما هیچگاه خارج از قانون نبوده و بازرسان آژانس نیز این موضوع را اعلام کرده‌اند.

وی متذکر شد: البته مشکل غرب خارج بودن فعالیت هسته‌ای ایران از چارچوب قوانین آژانس نیست بلکه آنها خواهان توقف چرخه سوخت هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند.

سردار جوانی ادامه داد: با وجود اینکه پایبندی ایران به تعهدات هزینه‌بردار بوده است اما همیشه به تعهدات خود عمل کرده‌ است.

فارس -رئیس سابق اداره سیاسی سپاه بر همین اساس به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان اشاره و اضافه کرد: آژانس به تعهدات خود پایبند نبوده و اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای ما را در اختیار سازمان‌های جاسوسی قرار داده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=32119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر