6

نشانه‌های افول و زوال!

  • کد خبر : 323720
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷

فرانسیس فوکویاما چهره شناخته شده‌ای است. او کسی است که نظریه پایان تاریخ را مطرح نمود و تلاش کرد به دنیا تحمیل و تفهیم کند که همه مکاتب فکری بشری در لیبرالیسمی که پرچمدار آن غرب و به‌طور مشخص آمریکاست، هضم خواهد شد.

 

اختصاصی افق / این نظریه‌پرداز ژاپنی‌الاصل آمریکایی اما از یک نکته غافل بود و آن اینکه او بر اساس محاسبات مادی و با نظر به قدرت دنیاییِ خانه آرزوهایش یعنی آمریکا در حال نظریه‌سازی است و این یعنی چشم بستن به واقعیات پنهان و گاه پیدا که چشم ظاهربین توان تجربه آن‌ها را ندارد.

شیوع بیماری کرونا اگر برای کشورهایی فاجعه بود برای چند کشور غربی و در راس همه آمریکا، فاجعهِ فاجعه بود. روزی که ترامپ قمارباز با تفرعن، هراس جهان از کرونا را به باد تمسخر گرفت فکر نمی‌کرد طولی نخواهد کشید که کشورش با بیش از ۲ میلیون بیمار کرونایی و بیش از ۱۱۰ هزار قربانی، بزرگ‌ترین قربانی ویروس کوید ۱۹ باشد! کرونا در آمریکا میلیون‌ها آمریکایی را روانه خانه‌ها کرد و اقتصاد این کشور مدعی ابرقدرتی را دچار تکانه‌های جدی نمود. هر چند مقامات آمریکایی گزارشی مستند و جامع از اقتصاد ویران این کشور به‌دست نمی‌دهند اما اظهارنظرهای پراکنده این مقامات همه از نگرانی عمیق نسبت به اقتصاد این کشور حکایت دارد.

فوکویاما اما ناظر به ویرانه اقتصاد و جامعه بحران‌زده آمریکاست که حالا از نظریه پایان تاریخ خود عقب‌نشینی کرده است و در اوج ناباوری و مغموم می‌گوید که «کرونا به زوال نظم لیبرال می‌انجامد و … آمریکا قدرت گذشته را نخواهد داشت»!

او درست می‌گوید. وقتی یانکی‌ها محموله بهداشتی فرانسوی‌ها را از فرودگاه شانگهای در فروردین ماه دزدیدند، برای اهل نظر، یک نشانه بزرگ از افول پرچمدار تروریسم بین‌الملل دیده شد. تازه؛ آن روز در خیابان‌های بیش از ۱۰۰ شهر آمریکا، مردم خشمگین به خیابان‌ها نیامده بودند تا از بی‌عدالتی فریاد بزنند و برخی خواهان استقلال از ایالات متحده آمریکا باشند! بله! افسار نظم نوین پوشالی لیبرالیسم از کف کاخ سفید و کاخ‌نشینان آمریکای ماسونی خارج شده است. تردید نکنیم که آمریکا نه با بمب و موشک هسته‌ای و غیرهسته‌ای که از درون دچار فروپاشی می‌شود. چنان که نشانه‌های روشن آن را می‌بینیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=323720

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر