5

معاون ظریف: کرونا مذاکرات ایران و چین را به تعویق انداخته است

  • کد خبر : 326841
  • ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸

معاون وزیر خارجه گفت: شیوع کرونا برگزاری مذاکرات حضوری درباره توافق همکاری‌های بلندمدت سیاسی و اقتصادی با چین را به تعویق انداخته است.

غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه شیوع کرونا برگزاری مذاکرات حضوری درباره توافق همکاری‌های بلندمدت سیاسی و اقتصادی با چین را به تعویق انداخته است، گفت: درباره توافق ایران و چین باید صبر کنیم.

وی افزود: برای اینکه یک سند مسیر خود را طی کند، مدت طولانی زمان می‌برد و ممکن است چندین بار سند نهایی شود، اما دوباره کم و زیاد شود؛ امیدواریم سند همکاری‌های ایران و چین هر چه سریع‌تر به مرحله نهایی خود برسد و برای مذاکرات اجرایی آماده شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: یکی از موضوعاتی که الان با چین داریم بحث رفت و آمده است الان سفر از ایران به چین و یا از چین به ایران، به ویژه سفر‌های رسمی، متوقف است؛ بنابراین در اولین زمانی که موفق شویم به چین سفر داشته باشیم یا سفر‌هایی از چین به ایران انجام شود می‌توانیم مذاکراتمان را با چینی‌ها آغاز کنیم.

انصاری اضافه کرد: اینکه «روی چه موضوعاتی توافق شود» و تصمیم بگیرند توافقات «به چه صورتی منتشر شود»، اینکه «در کجا‌ها تصویب شود» و «آیا به صورت یک سند همکاری باقی بماند» یا «به صورت موافقت نامه»، همه به محتوای مذاکرات برمی گردد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه تنها کاری که درباره توافق بین ایران و چین می‌توانیم بکنیم «صبر کردن» است، گفت: باید صبر کنیم مذاکرات آغاز شود، محتوای مذاکرات مشخص و توافقات روشن شود، آن وقت می‌توانیم بگوییم که این سند‌ها به چه صورت باید منتشر شود.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا نظیر امضای سند همکاری بلند مدت با چین، با سایر کشور‌ها از جمله روسیه و هند هم خواهیم داشت؟» تصریح کرد: با هر کشوری که روابط مان به یک بلوغ روشن برسد، طبیعی است که پیشنهاد ما ایجاد بستر مطمئن‌تر برای روابط در آینده است؛ با کشور‌هایی همچون روسیه و هند نیز به محض اینکه روابط به پختگی خود برسد وارد مرحله برنامه ریزی برای همکاری‌های درازمدت خواهیم شد که امروز این مرحله با چین آغاز شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه آغاز بحث توافق بلندمدت با چین به سفر رئیس جمهور این کشور به تهران در سال ۹۴ برمی گردد، گفت: امروز بعد از پنج سال به اینجا رسیده‌ایم که در مرحله آماده سازی اسناد و انجام مذاکرات هستیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=326841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر