به گزارش افق انلاین ، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: با عنایت به وقفه و قطعی سرویس استعلام ثبت سفارش وزارت صمت، از تاریخ هشتم مرداد۹۹ و عدم ارسال اطلاعات از طریق سرویس مذکور که منجر به بروز مشکلات جدی در فرآیند تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای اساسی و فسادپذیر در کشور شده است ، ضروری است با توجه به اینکه ترخیص قطعی کلیۀ کالاهای تجاری از گمرک به غیر از موارد استثناء قانونی، در تمامی رویه های بانکی، واردات در مقابل صادرات و بدون انتقال ارز منوط به اخذ و ارائه کد رهگیری بانک است، کلیه گمرکات اجرائی ضمن توجه به تعهد سیستمی مأخوذه از صاحبان کالا و اظهار کنندگان درخصوص وجود و صحت اطلاعات ثبت سفارش، مکلفند با استفاده از کد رهگیری بانک ، نسبت به فراخوانی اطلاعات اعلامیۀ تأمین ارز اقدام کرده و ضمن اطمینان از رعایت سقف ثبت سفارش از لحاظ تعداد ، وزن و ارزش کالا و نیز ارائه مجوزهای قانونی، اقدام لازم درخصوص انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا صورت پذیرد .
وی افزود: بدیهی است درخصوص اظهارنامه های مسیر سبز مطابق بخشنامه شماره ۵۴۱۹۵۲/۹۹ مورخ ۱۳مرداد ۹۹ کنترل فوق الذکر توسط کارشناسان درب خروج صورت پذیرد .
لطیفی گفت: در بخشنامه گمرک ایران تاکید شده است با عنایت به اهمیت و ضرورت موضوع ، ضمن تأکید مجدد بر دقت کامل و مضاعف در بررسی های مذکور ، بدیهی است مسئولیت حسن انجام اجرای این بخشنامه برعهده بالاترین مقام مسئول گمرکات اجرائی است.