3

قطع کمک ۱۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اتیوپی به دلیل اختلاف بر سر سد النهضه

  • کد خبر : 330735
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸

بنابه گزارش‌ها، دولت آمریکا در ارتباط با پروژه ساخت یک سد عظیم بر یکی از شاخه‌های رود نیل درحال قطع کمکی ۱۰۰ میلیون دلاری به اتیوپی است.

قطع کمک ۱۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اتیوپی به دلیل اختلاف بر سر سد النهضه

بنابه گزارش‌ها، دولت آمریکا در ارتباط با پروژه ساخت یک سد عظیم بر یکی از شاخه‌های رود نیل درحال قطع کمکی ۱۰۰ میلیون دلاری به اتیوپی است.

به گزارش افق انلاین به نقل از بی‌بی‌سی، یک منبع مطلع در آمریکا گفت: این تصمیم ناشی از اقدام اتیوپی برای پر کردن این سد پیش از رسیدن به توافق با مصر و سودان است.

مصر با هرگونه ساخت و ساز بر نیل که از حجم آب دریافتی‌اش بکاهد، مخالف است.

اتیوپی می‌گوید برای داشتن دسترسی به یک منبع قابل اعتماد الکتریسیته به این سد نیاز دارد.

زمانی که این سد به نام “النهضه” کاملا فعال شد بزرگترین نیروگاه هیدروالکتریک آفریقا خواهد بود و برق ۶۵ میلیون اتیوپیایی را تامین خواهد کرد.

یک منبع آگاه در کنگره آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: “تا ۱۰۰ میلیون دلار یا در همین حدود قطع خواهد شد که ۲۶ میلیون دلار آن کمکی است که تا پایان سال مالی جاری منقضی می‌شود.”

این مقام افزود که کمک مورد نظر به امنیت منطقه‌ای و مرزی، رقابت سیاسی، ایجاد اجماع و تغذیه مرتبط است. کمک به پروژه‌های مربوط به اچ آی وی/ایدز، مهاجرت و پناهندگی و آذوقه برای برنامه صلح تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

ایسنا/یک مقام وزارت خارجه به خبرگزاری رویترز گفت که تصمیم اتیوپی برای شروع عملیات آبگیری سد درحالی که مذاکره با مصر و سودان در جریان است اعتماد میان طرف‌ها را تضعیف کرده و با تعهدات اتیوپی ناسازگار است.

این مقام تاکید کرد: “ایالات متحده قبلا و به طور مکرر این نگرانی را مطرح کرده است که شروع آبگیری سد پیش از اجرای کامل تدابیر ایمنی خطرات جدی ایجاد می‌کند.”

سفیر اتیوپی در آمریکا به روزنامه فایننشال تایمز گفت امیدوار است آمریکا نظرش را درباره قطع این کمک عوض کند.

فیتسوم آرگا گفت: “ما از آنها خواسته‌ایم تجدید نظر کنند و منتظر جوابیم. امیدواریم ۱۱۷ سال روابط دیپلماتیک به دلیل یک مشکل نامربوط به دو کشور لطمه نخورد.”

خبرنگاران می‌گویند این حرکت احتمالا واکنش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تصمیم اتیوپی برای رد پیشنهاد آمریکا برای میانجیگری با مصر و سودان، تلقی خواهد شد.

این گفت‌وگوها به دلیل مسائل مختلف از جمله درخواست مصر و سودان دایر بر اینکه هرگونه معامله‌ای قانونا الزام آور باشد و چگونگی مدیریت سد در دوره‌های کم آبی متوقف شده.

سد “النهضه” بر نیل آبی ساخته می‌شود و به طور بالقوه بر میزان آبی که مصر دریافت می‌کند اثر خواهد داشت. نیل منبع اصلی آب نوشیدنی و کشاورزی مصر است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=330735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر