1

پرسپولیس نسخه جدید؛ «سربلند» در شب نا آرام

  • کد خبر : 332016
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰:۰۴

 در شبی که پرسپولیس با توجه به جدا شدن ستاره های نامی خود با انبوهی از تغییرات در میدان حاضر شد نهایتا موفق شد با دست پر از میدان خارج شود تا امیدهایش برای صعود از مرحله گروهی را زنده نگه دارد.

 در شبی که پرسپولیس با توجه به جدا شدن ستاره های نامی خود با انبوهی از تغییرات در میدان حاضر شد نهایتا موفق شد با دست پر از میدان خارج شود تا امیدهایش برای صعود از مرحله گروهی را زنده نگه دارد.
 پرسپولیس و التعاون
حامد لک
میلاد سرلک پرسپولیس نسخه جدید؛ «سربلند» در شب نا آرام

 در شبی که پرسپولیس با توجه به جدا شدن ستاره های نامی خود با انبوهی از تغییرات در میدان حاضر شد نهایتا موفق شد با دست پر از میدان خارج شود تا امیدهایش برای صعود از مرحله گروهی را زنده نگه دارد.

 

یک- پرسپولیسِ نسخه دگرگون شده یحیی گل محمدی با آرایش ۴-۲-۳-۱ وارد میدان شد، چینشی با سوالات بی شمار در ذهن ها با آمیزه ای از تردید و گمان، از نیمکت نشینی رادوشویچ و حضور حامد لک درون آخرین سنگر دفاعی قرمزها گرفته تا جای گرفتن عیسی آل کثیر در آتش خط حمله و همین گونه گنجاندن و رونمایی از سعید آقایی و احسان پهلوان در کانال سمت چپ قرمزها. چینشی که با مصدومیتِ کمال کامیابی نیا، مترادف بود با حضور میلاد سرلک در ترکیب اصلی که عملاً پرسپولیس را مبدل به تیمی ناشناخته کرده بود، راز سر به مهری که برای عیان گشتن آن به ۹۰ دقیقه زمان نیاز داشتیم.

 

دوم- شاگردان گل محمدی در ۲۵ دقیقه ابتدایی بازی پرفشار و سنگینی را به سمت دروازه تیم زرد پوش التعاون که با محافظه کاری و خیمه سنگین تدافعی وارد میدان شدند وارد کردند، پرسپولیس برای اجرای حملات با توجه به عدم نفوظ پذیری به عمق دفاعی حریف بارها اقدام به ارسال از جناحین کردند آمار برتری میدان و پاس ها حاکی از تسلط ۶۴ درصدی به ۳۶ درصدی یاران یحیی را می دادند که با دقت پاس صحیح ۸۵ درصدی نسبت به دقت ۶۷ درصدی التعاونی ها میدان را در احاطه خود گرفته بودند، در حالی که همه چیز حکایت از برتری محسوس پرسپولیس در میانه میدان می داد، با تغییر و انعطاف تاکتیکی تیم عربستانی، شاگردان عبدالله العسیری موفق شدند با اضافه کردن سیدریک امیسی در کنار رایان ال-موسی رو در روی دو مدافع مرکزی یک یونیت دفاعی مستحکم در میانه میدان برپا کنند تا از دامنه حملات پرسپولیس بکاهند، دو بازیکنی که به خوبی توانستند بازیکنان پرسپولیس را «Mark» کنند تا در ادامه و تا پایان نیمه نخست ورق به سمت این تیم سعودی برگردد.

 

سوم- حربه حریف در نیمه دوم همانند دقایق انتهایی نیمه اول، کشاندن بازیکنان پرسپولیس به یک سوم دفاعی خودی و در ادامه شروع ضدحمله برق آسا بعد از توپ ربایی و انتقال آن به فاز حمله با حداکثر سرعت بود، جایی که در نیمه نخست شاهد اشتباهات مکرر سعید آقایی و فرارهای تند و سریع فهد الرشدی گریزپا با هماهنگی دو اهرم تدافعی این تیم در خط میانی در حالی که سمت چپ پرسپولیس را نشانه رفته بودند بودیم. از سویی درخشش کم نقص حامد لک درون سنگر دروازه به خیلی از پرسش و تردیدها پاسخ محکمی داد، مهار ضربه سهمگین نواخته شده از پشت محوطه جریمه سیدریک امیسی و همچنین ضربه میچل دوک که از نفوظ فهد الرشیدی ایجاد شد بارقه های امید را نزد پرسپولیس در نیمه اول زنده نگه داشت.

 

چهارم- پرسپولیس در طرح ریزی حملات به سمت دروازه التعاونی ها بارها تغییر آرایش داد، اما به طور کلی رویکرد تاکتیکی و شاکله اصلی تیم یحیی در زمین عملاً با ترکیب ۴-۳-۳ در حملات پر دامنه شکل می گرفت. به نحوی که با اضافه شدن احسان پهلوان و وحید امیری به جناحین در کنار آل کثیر در نوک پیکار خط حمله در کنارِ متمایل شدن بشار رسن به خطوط میانی و اضافه شدن او به احمد نوراللهی و سینا سرلک به عنوان «Playmaker» در میانه میدان ظاهر می شد از طرفی در فاز دفاعی در مواقع از دست دادن میدان، پرسپولیس فوراً به آرایش ابتدایی بازی تغییر شکل می داد، در این بین برخلاف احمد نورِ پر خطا با ضریب اشتباهات بالا در خط میانی، میلاد سرلک آماده با جمع کردن و بستن فضاهای بین خطوط نقش تعیین کننده ای را تا پایان دیدار برای قرمزها ایفا کرد. در جناح سمت چپ احسان پهلوان چندان هماهنگ با سایر بازیکنان در میدان ظاهر نشد از طرفی عیسی آل کثیر با خلق چند موقعیت نشان داد بی قرار گلزنی و تشنه چشیدن طعم اولین گل با پیراهن قرمز ها است. این بازیکن ۱٫۸۳ سانتی تا زمانی که در میدان حاضر بود بارها سعی در موقعیت سازی و  گشودن دروازه تیم عربستانی را داشت تا بخشی از معادلات و معمای خرید های جدید پرسپولیس رازگشایی شوند.

 

پنجم- یحیی گل محمدی بارها در لیگ برتر نشان داده در زمره مربیانی خوش فکری قرار دارد که از تفکر و بازی خوانی بالایی برخوردار است، مربی که غالباً با استراتژی خاص خود نیمه مربیان را در لیگ برتر به نفع خود به پایان می برد. در حالی که پرسپولیس سردرگمی را در نیمه نخست شاهد بودیم، در نیمه دوم تیم یحیی با ارائه بازی منسجم با فوتبال مبتنی بر حفظ توپ برغم تلاش سعودی ها عملا اجازه دم و بازدم را از حریف گرفتند. اگرچه پرسپولیس در خلق موقعیت سازی و کارهای ترکیبی چندان موفق عمل نکرد تا خلا مهاجم سرعتی همچون علیپور در خط حمله و همچنین بازیکن خلاقی همچون مهدی ترابی در فاز هجومی در تیم عینا به چشم آید، اما تیم یحیی با توجه به داشته هایش بارها به عمق حریف زد و همچنین با گردش مستمر و مداوم توپ در بین خطوط و با خسته کردن بازیکنان حریف، فرصت و ضریب اشتباه مدافعان را به حداکثر رساندن تا شجاع خلیل زاده پیش تاخته، قادر باشد با عدم تمرکز و یارگیری مناسب بازیکنان حریف کلیدی ترین اتفاق «بازی» را رقم زند.جایی که پیش از آن از تعویض طلایی یحیی؛ امید عالیشاه رونمایی شد او تنها یک دقیقه پس از حضور در میدان با توجه به تجمع بازیکنان التعاون در دهانه دروازه خودی با ارسالی کوتاه و هوشمندانه که با ضربه سر هنرمندانه وحید امیری همراه بود در شکل گیری این پیروزی مهم نقش به سزایی ایفا کرد.

 

ششم- اگرچه می توان نقد هایی به نحوه چینش و نیمکت نشینی برخی از بازیکنان به تیم وارد کرد، اما هر آنچه که بود پرسپولیس توانست در شب ناآرام دوحه با دست پر از ورزشگاه بنیاد قطر از میدان خارج شود تا امیدهایش برای صعود زنده بماند. از طرفی نباید این واقعیت را از خاطر برد با توجه به جابجایی پنج بازیکن در ترکیب اصلی که وقف پذیری آنها با شاکله کلی تیم با توجه به کمبود زمان چندان کار آسانی نخواهد بود.در این سال هایی که اجباراً کوچ ستاره ها و جایگزینی بازیکن جدید و رونمایی کردن از ستاره جدید تبدیل به عادت و خلق و خوی قرمزها شده، مهره های بزرگی که جدا و بازیکن جدیدی به کالبد تیم تزریق می شدند اما پرسپولیس همواره خود را در قواره تیمی قهرمان نظاره می کرد، تغییراتی که به آرامی در بدنه تیم صورت می پذیرفت.

 

از طرفی با خالی شدن به یک باره چندین مهره که هر کدام وزن سنگینی در پست های خود محسوب می شدند، سر فصل جدیدی برای باشگاه گشوده شده که باید به نظاره نشست یحیی و تیم نو شده اش قادر خواهند بود سربلند از این تجربه جدید بیرون آیند. چه هواداران مایل و مشتاق باشند و چه جواب منفی باشد، پرسپولیس به پوست اندازی نیاز داشته و این اتفاق در هر صورت اجتناب ناپذیر بوده، حال بیش از هز زمان دیگر پرسپولیس جدیدی را شاهد هستیم که با پرسپولیسِ پروفسور محبوب قرمزها زمین تا آسمان تفاوت کرده، تیمی که قبای جدیدی بر تن کرده و یحیی مامور است همانند پروفسور کروات ها این تن پوش را بازهم زرین تحویل هواداران دهد.

طرفداری

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=332016

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر