به گزارش افق انلاین ، «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، در افتتاح طرح های ملی نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده گفت: سیلاب یکی از پر تکرارترین بالاهای طبیعی عالم است. بر اساس گزارش سازمان ملل طی ۲۰ سال آمده است که سیلاب با ۳۰۶۲ واقعه بزرگ، ۴۳ درصد کل بلاها را به خود اختصاص داده است.

او افزود: در اثر سیلاب ۱۵۷ هزار نفر جان خود را از دست دادند و ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر آسیب دیدند؛ همچنین سالانه ۴۰ میلیارد دلار خسارت سیل بوده است. کشورهای اروپایی سالی ۵ میلیارد دلار خسارت ناشی از سیل دارند که این رقم به ۲۳ میلیارد دلار خواهد رسید. یکی از عوارض بزرگ سیلاب ها، شکستن سدها است. ۲۰۰ سد بزرگ دنیا براساس سیلاب شکسته شده است و ۴۳ درصد شکست ها بر اثر ضربه به بدنه سدها، بوده است.

اردکانیان بیان کرد: در ایران و در ۵۲ سال اخیر، ۹ بارش بالای ۳۰۰ میلیمتر داشتیم از این ۹ بارش، ۲ بارش در دو سال اخیر رخ داده است. خشک ترین سال در ۵۰ سال گذشته، ۲ سال اخیر بوده است. اولین دستاورد بزرگ ما حفظ پایداری سدها بود. صنف مهندسی سد با آبرو و سربلند از این شرایط بیرون آمدند. همچنین مدیریت مخازن به نحو احسن انجام شد.

وزیر نیرو اظهار کرد: بحث ساماندهی رودخانه ها و لایروبی ها، ۵ برابر متوسط سالانه به دلیل اعتبار خوب، انجام گرفته است. ما در سیلاب های نیمه دوم سال ۹۸ و ۹۹ توانستیم موفق باشیم و مدیریت شده، عمل کنیم. ۲۸۵۰ هکتار آزادسازی بستر حریم و رودخانه انجام شده و ۳ هزار هکتار هم در دستورکار است.

او در پایان افزود: با دستور رئیس جمهور؛ گروهی را مکلف کردیم تا درباره سیل ۹۸ کار کنند و دستگاه های مسئول نیز، کمک کردند و ۱۷ جلد کتاب در زمینه سیل تهیه شده است.