به گزارش افق انلاین به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه ۳۴۸ شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
دستور اول این جلسه جمعبندی نهایی موضوع بومیگزینی در کنکور سراسری بود که در این رابطه ابراهیم سوزنچی معاون خط مشیگذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور مختصر به ارائه گزارش پرداخت و خاطرنشان کرد: طی جلسات متعددی با حضور سازمان سنجش و آموزش کشور و همچنین وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و نیز بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیرامون موضوع سهمیههای دانشگاهی موضوع بومیگزینی نیز مورد توجه و ارزیابی قرار گرفت.
وی با اشاره به پیچیدگی موضوع سهمیههای دانشگاهی و ارتباط آن با مصوبات قانون برنامه ششم توسعه تصریح کرد: موضوع بومیگزینی در بررسیهای مربوطه در اولویت قرار گرفت و طی جلسات مربوط آمار بومی گزینی در کشور و در استانهای مختلف کشور مورد ارزیابی قرار گرفت.
سوزنچی ادامه داد: در مبحث بومیگزینی یکی از مواردی که به عنوان پیشنهاد مطرح شده است این بود که برای دانشگاههای برتر از قبیل دانشگاه تهران فرآیند بومیگزینی لحاظ نشود و جذب در سطح کشوری صورت گیرد و در دورههای تحصیلات تکمیلی نیز فرآیند مذکور اجرایی نشود.
عاملی در ادامه گفت: بحث اساسی بر این است که در کشور جمعیت بزرگی از مردم احساس میکند با وجود سهمیهها دچار نوعی تبعیض اساسی میشود که با عدالت فرآیندی تناسبی ندارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصریح کرد: باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که لایحه توزیع عادلانه امکانات و فرصتها به مجموعه سهمیهها به طور کلی توجه داشته است. بخشی مهمی از سهمیهها از قبیل سهمیههای مربوط به ایثارگران مصوب مجلس است و امکان نقض آن مصوبه وجود ندارد. لذا بهتر است یکبار کل کار مورد بررسی قرار گیرد و مبنا متن لایحه باشد.
وی پیشنهاد کرد: میتوان با بررسی کلیت لایحه توزیع عادلانه امکانات و فرصتها اقدام به جمع بندی مسئله سهمیهها به صورت بررسی کارشناسانه کرد، و در ادامه مقولات مربوط به مصوبات مجلس شورای اسلامی جهت اقدام و بررسی به مجلس ارجاع شده مقولات مربوط به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در صحن شورا مورد بررسی و تصمیمگیری قرار گیرد.
محمدعلی کینژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: بهتر است تا زمانی که تعریف دقیقی از نقاط محروم ارائه نشده است، عنوان مذکور در طرح ارائه نشده به همان واژه نقاط کمتر برخوردار اکتفا شود.
وی ادامه داد: در برخی از رشتهها ضرورتی ندارد که دانشگاه تهران اقدام به پذیرش در سطح کشورها کند، بلکه صرفاً در رشتههای مشخص میتوان به چنین مواردی اشاره داشت.
همچنین عبدالله جاسبی خاطرنشان کرد: مقولهای به عنوان بومیسازی مربوط به شرایط متعلق به دهه ۶۰ است که در آن دوره یکسری از مناطق فاقد دانشگاه بودند و در نتیجه مجبور بودند برای ادامه تحصیل به مراکز شهرهای بزرگ مراجعه کنند اما در شرایط کنونی چنین مسئلهای قابل اتکا نیست.
حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی گفت: از آنجا که لایحه مذکور لایحهای یکپارچه بوده تقسیمبندی آن به مصوبات مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی چندان مناسب به نظر نمیرسد.
رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در دانشگاهها افزود: بهتر است با تشکیل کمیسیون مشترکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی با یکسری اختیاراتی به برسی لایحه مذکور بپردازند و جمعبندی آن کمیسیون مشترک را برای تصویب نهایی ارائه کنند.
عاملی نیز در پایان جمعبندی کرد: تلاش میکنیم هر دو نظر را همراه با یکدیگر دنبال کرده ضمن تشکیل کمیسیون مشترک به بررسی کارشناسی موضوع مزبور در دبیرخانه شورا اقدام کنیم.