3

از تمام ظرفیت‌ها برای برگزاری انتخاباتی باشکوه و در طراز ایران بهره گرفته شد

  • کد خبر : 34482
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹

انتخابات در نظام مردم‌سالاری دینی ما میدان مشارکت اجتماعی و به معنای واقعی کلمه، محل حضور و تجلی اراده مردم درتصمیم‌گیری‌ها و اداره کشور است

وزیر کشور گفت:‌ مشارکت ۶۴ درصدی مردم و انتخاب آگاهانه با تشکیل مجلسی ولایی، ارزش‌مدار و کیفی به همگان نشان داد که نظام اسلامی همچنان متکی به مردم بوده، مردمی که زمان‌شناس و دشمن‌شکن هستند.

مصطفی محمدنجار امروز (یکشنبه) در مراسم آغاز به کار مجلس نهم شورای اسلامی ضمن گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر و یوم‌الله پانزده خرداد و نیز تسلیت به مناسبت سالروز ارتحال امام راحل (ره) با ارائه گزارشی از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات در نظام مردم‌سالاری دینی ما میدان مشارکت اجتماعی و به معنای واقعی کلمه، محل حضور و تجلی اراده مردم در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری‌ها و اداره کشور است.

وی افزود: تبلور این سازوکار مردم مبتنی بر اصل شش قانون اساسی است و در کشور ما همه نهادها به طریق مستقیم یا با واسطه با رای مردم انتخاب می‌شوند و هیچ نهاد و مرجعی نیست که رای مردم در آن نافذ و تاثیرگذار نباشد.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حالی به استقبال انتخابات نهم و انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری در خراسان و کردستان رفت که کشور در یکی از حساس‌ترین شرایط قرار داشت.

نجار تصریح کرد: نگاهی به شرایط بین‌المللی و برنامه‌ریزی همه‌جانبه استکبار جهانی، بهره‌گیری از تمامی امکانات و جنگ روانی، تحریم‌های به‌اصطلاح فلج‌کننده، ترور دانشمندان هسته‌یی، مخالفت با انقلاب‌های رو به جلوی منطقه‌ای، اجرای پروژه ایران‌هراسی، تلاش برای انزوای ایران با راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای،‌ برخی از رویکرد‌هایی است که در راستای تاثیرگذاری بر انتخابات صورت پذیرفته است.

وی افزود: انتخابات مجلس نهم در کانون توجهات جهانی و ملی قرار دارد به نحوی که قدرت‌های استکباری که حضور مردم در صحنه و نیز عرصه جهانی را بر نمی‌تابند، با صرف هزینه‌های گزاف تمام تلاش خود را معطوف به کم‌رنگ کردن حضور مردم و سرد کردن انتخابات در کشور کردند اما ملت ایران همانند دوره‌های گذشته و پس از ۳۳ سال از انقلاب در این دوره نیز رکورد جدیدی از موقعیت‌شناسی و حفظ ارزش‌ها را به نمایش گذاشت.

وزیر کشور ادامه داد: مردم با مشارکت ۶۴ درصدی و انتخاب آگاهانه و دادن رای بسیار بالا و تشکیل مجلسی ولایی، ارزش‌مدار و کیفی به همگان نشان داد که نظام اسلامی همچنان متکی به مردم بوده، مردمی که زمان‌شناس و دشمن‌شکن هستند.

وی با بیان اینکه بار دیگر چهره زیبا، مردم‌محور،‌ باثبات و با اقتدار از نظام اسلامی به نمایش گذاشته شد، اظهار داشت:‌ از آنجایی که برگزاری انتخابات یکی از وظایف مهم وزارت کشور است، از یک سال قبل از برگزاری انتخابات، ستاد آن با تاکیدات رییس‌جمهور مبنی بر اجرای دقیق وظایف ذاتی کشور و مبنا قرار دادن رویکردهای قانون‌مداری، عدالت‌محوری و حضور مردم شکل گرفت.

نجار اضافه کرد:‌در این مدت چهار اداره و هفت گروه تخصصی فعال گردیدند و از تمام ظرفیت‌ها برای برگزاری انتخاباتی باشکوه و در طراز ایران بهره گرفته شد.

وزیر کشور با اشاره به تمهیدات امنیتی که در این انتخابات انجام شد، گفت:‌وزارت کشور، شورای امنیت کشور و شورای تامین استان‌ها حسب وظایف قانونی با سازماندهی و همکاری جامعه امنیتی و بکارگیری ۲۹۷ هزار نفر از نیروی انتظامی و بسیج و با استفاده از امکانات ترابری هوایی، دریایی و زمینی برای جزایر و مناطق صعب‌العبور، امنیت بیش از ۴۷ هزار شعبه را تامین نمود.

وی در ادامه گفت: از آنجا که وزارت کشور مسئولیت انتخابات را بر عهده دارد، وظیفه حسن انتخابات را نیز دارا است که در این راستا ستاد بازرسی مرکزی به منظور جلوگیری از بروز تخلف و اجرای بی‌نقص قانون ایجاد شده و ۵۴ هزار نفر در سراسر کشور در قالب ۳۱ هیات بازرسی استانی تمام فرآیندهای انتخابات را کنترل و پایش کردند.

نجار خاطر نشان کرد: در مرحله اول و دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در بسیاری از حوزه‌ها فاقد شکایت بودیم و سایر حوزه‌ها شکایتی که بتواند به مبانی برگزاری انتخابات خدشه وارد کرده و صحت آن را زیر سوال ببرد، دریافت نشده است؛ بنابراین وزارت کشور با درک اهمیت و حساسیت این دوره از انتخابات و با عنایت به نقش مجلس در چرخش مسئولیت‌ها و توزیع متوازن در صحنه سیاسی کشور و قانونگذاری برای اولین بار تمهیدات ویژه‌ای را به کار بست.

وزیر کشور در ادامه گزارش خود در مراسم افتتاحیه مجلس نهم اظهار داشت: از دستاوردهای این دوره از انتخابات در اجرای تبصره ۷ ماده ۹ الحاقیه قانون انتخابات، برگزاری انتخابات تمام‌رایانه‌ای در ۱۴ حوزه و ۱۴۰۰ شعبه اخذ رای در مرحله اول و ۷ حوزه و ۱۵۰۰ شعبه اخذ رای در مرحله دوم بوده است.

محمدنجار با بیان اینکه دریافت ۱۹۴۷ رای الکترونیکی در مرحله اول با موفقیت صورت گرفت گفت: در حوزه‌های انتخابیه نتایج پس از زمان ۶۰ الی ۹۰ دقیقه اعلام می‌شد و با سیستم عامل بومی و با تمام زیرساخت‌های کشور این کار با موفقیت انجام می‌گرفت که فرمانداری‌ها و ستادهای انتخاباتی با مبادله اطلاعات به راحتی توانستند بدون هیچ ابهامی این کار را انجام دهند.

وی در ادامه از بهره‌گیری سامانه جامع انتخابات در کلیه حوزه‌های انتخابیه در سراسر کشور و مکانیزه نمودن تمام ۲۵ فرآیند اصلی انتخابات و ۸۰ گام اجرایی به ویژه ارسال مدارک ثبت‌نام کنندگان به شورای نگهبان و مراجع چهارگانه استعلامی از جمله محاسن برگزاری این انتخابات بود.

محمدنجار با بیان اینکه این امر بررسی را در کوتاه‌ترین زمان برای مراجع چهارگانه میسر نمود، اظهار داشت: فراهم نمودن شبکه ارتباطی در سطح شعب با استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی و استفاده از بستر اینترنت و همچنین بهره‌گیری از امضای الکتریکی برای تایید اطلاعات را می‌توان را از دیگر ویژگی‌ های مناسب برگزاری این دوره انتخابات برشمرد.

وزیر کشور همچنین با تاکید بر افزایش دقت و سرعت و صحت در شمارش و اعلام نتایج تصریح کرد: استعلام و هویت رای‌دهندگان از طریق استفاده از ۱۲۰ میلیون پایگاه اطلاعاتی در سازمان ثبت‌ احوال و همچنین استفاده کامل از شماره ملی توانست بر توسعه کیفی انتخابات بیفزاید. همچنین شبکه وی‌پی‌ان وزارت کشور تا سطح فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و برقراری ارتباطی بر خط با استفاده از فیبرنوری از مزایای مهم این انتخابات بود.

وی افزود: طراحی و ساخت تجهیزات رای‌گیری تمام مکانیزه شامل ترمینال مخصوص برای مجریان و ناظران در این انتخابات وجود داشت که در سقف ۱۰ درصد حوزه‌های انتخابیه دیده می‌شد.

به گزارش ایسنا، محمدنجار از برگزاری همایش‌های توجیهی و آموزشی برای مجریان انتخابات در این دوره خبر داد و گفت: طرح جامع آموزشی مجریان انتخابات در همایش‌های توجیهی آموزشی و تدوین متون آموزشی به منظور بالا رفتن سطح مجریان تهیه گردیده بود به طوری که آنها تحت پوشش این برنامه‌ها قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: طبق زمان‌بندی معین تعاملات مناسبی با رسانه‌ها، خبرگزاری‌های داخلی و خارجی ، روزنامه‌ها و جراید برقرار شده بود که موجب افزایش آگاهی مردم و بالا رفتن مشارکت آنها شد.

محمدنجار در ادامه تاکید کرد: بررسی و اصلاح تدوین آیین‌نامه انتخابات و تصویب آن در هیات دولت به منظور تسهیل درامر برگزاری انتخابات و به کار گرفتن مولفه‌های خاص امنیتی در طراحی و چاپ تعرفه‌های اخذ رای و اتخاذ مدیریت استانی از محاسن دیگر این دوره انتخابات مجلس بود که در این دوره برای اولین بار با کمبود تعرفه مواجه نشدیم.

وزیر کشور همچنین با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی اظهار کرد: استفاده از ائمه جمعه‌، دانشگاهیان و نخبگان به منظور فراهم ساختن بستر و زمینه حضور گسترده مردم در انتخابات کمک شایانی به برگزاری این دوره انتخابات نمود.

وی ادامه داد:‌ انتخابات نهمین دوره مجلس در سطح ۲۰۷ حوزه انتخابیه اصلی و ۷۹۳ حوزه فرعی و همچنین ۴۶ هزار و ۹۰۲ شعبه اخذ رای شهری و روستایی ثابت و سیار در اولین دوره و در ۱۲ اسفند برای انتخاب ۲۹۰ نفر و با حضور میلیونی مردم برگزار گردید.

محمدنجار خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است در روند اجرای انتخابات با دریافت ۲۱ هزار و ۹۴۴ پاسخ استعلام از مراجع چهارگانه از مجموع پنج هزار و ۴۰۵ داوطلب و پس از انصراف تعدادی از نامزدها و رسیدگی توسط هیات‌های اجرایی و نظارت نهایتا سه هزار و ۴۴۴ نفر تایید صلاحیت شده، در نهمین دوره انتخابات به رقابت پرداختند.

وی با بیان اینکه در مرحله اول انتخابات ۲۲۳ نفر از نامزدها به مجلس راه یافتند، ادامه داد: انتخابات دو حوزه از شورای نگهبان باطل گردید و در مرحله دوم انتخابات که در پانزدهم اردیبهشت در سطح ۳۳ حوزه و ۱۴ هزار و ۳۰۴ شعبه اخذ رای برای انتخابات برگزار شد، ۶۵ نفر از میان ۱۳۰ نامزد به مرحله دوم راه یافتند.

محمدنجار ادامه داد: شایان ذکر است در مرحله دوم در ۳۳ حوزه انتخابیه ۲۸ مورد آن مورد تایید قرار گرفته و ۵۷ نفر از آنها به مجلس نهم راه یافتند و تاکنون تایید پنج حوزه از سوی وزارت کشور واصل نگردیده است البته اعتبارنامه‌های تمامی تایید شدگان دیگر صادر شده است.

وی همچنین یادآور شد: ۱۳ درصد نمایندگان فعلی با سابقه نمایندگی قبلی بوده و ۵ درصد سابقه نمایندگی ادوار گذشته را دارند که از میان آنها جوان‌ترین ۳۰ سال و مسن‌ترین ۷۳ سال را داراست و بالغ بر نیمی از منتخبین میان سنی ۴۰ تا ۵۰ سال می‌باشند.

نجار در ادامه‌ی ارائه گزارش کار خود در مورد انتخابات مجلس نهم اظهار کرد:‌ مجموعا ۶۶ درصد نمایندگان حاضر در مجلس نهم نمایندگان جدید هستند ملت با شرکت ۳۰ میلیون و ۹۰۵ هزار رای در مجموع، ۷ میلیون بیشتر از دوره‌ی هشتم به صندوق‌ها رای ریخته‌اند که موجب رقم زدن مشارکت ۶۴ درصدی در انتخابات گذشته بوده است.

نجار ادامه داد: در مجموع در انتخابات گذشته ۸۵۰ هزار نفر نیروی اجرایی، ۴۷ هزار نفر نیروی اجرایی در بخش رایانه‌ای و ارتباط همزمان با وزارت کشور فعالیت کرده‌اند که از این جهت بزرگترین جلوه‌ی مدیریت سیستمی را در کنار حضور پرشکوه مردم شاهد بوده‌ایم.

نجار با تشکر از تدابیر رهبری اظهار کرد: از رئیس جمهور و همکاران محترم در هیات وزراء، شورای محترم نگهبان، استانداران، فرمانداران، بخشداران، هیاتهای اجرایی، اعضای محترم ستاد انتخابات و بازرسی، همچنین شعب ۴ گانه نیروهای امنیتی قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: همکاری ارزنده وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش در جریان انتخابات و همچنین حضور احزاب و فعالان سیاسی که منجر به گرم شدن تنور انتخابات شده است موجب خوشبختی است. از فضای سرشار از شور و نشاطی که توسط این عزیزان ایجاد شده است و همچنین مطبوعات و بخصوص رسانه‌ی ملی که نقش موثری در خنثی کردن فضای مسموم تبلیغات استکبار جهانی علیه انتخابات داشته است، تشکر می کنم.

وزیر کشور اظهار کرد: تقدیر خود را به پیشگاه ملت پرافتخار ایران که برنده‌ی اصلی انتخابات بوده‌اند تقدیم می‌کنم و امیدوارم منتخبان در خانه ملت با تمسک به حبل المتین الهی در سالی که مزین به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی شده است از طریق تدوین قوانین کارآمد در طراز ملتی به بزرگی ایران خدمت به آحاد مردم و به ویژه محرومان و مستضعفان را در پیش گیرند.

در نهایت برای تمام شما توفیق الهی را از درگاه خدا درخواست می‌کنم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=34482

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر