4

زیر پای محمد بن سلمان خالی شد /واقعیتی که بالاخره عربستان پذیرفت

  • کد خبر : 349209
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۷:۱۲

کاردار پیشین ایران در عربستان با اشاره به ابراز تمایل ولیعهد سعودی جهت گفت‌وگو با ایران و بهبود روابط ریاض و تهران اظهار کرد: بن سلمان با توجه به تحولات در منطقه و عرصه جهانی با این واقعیت روبرو شده است که زیر پایش خالی است و می بایست با کشورهای منطقه از جمله ایران از در تعامل و گفت‌وگو وارد شود.

به گزارش افق انلاین ، احمد دستمالچیان  در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با صحبت‌های اخیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی درخصوص اهمیت گفت‌وگو با ایران و تمایل این کشور جهت تحقق این موضوع اظهار کرد: من پیش بینی کرده بودم  که عربستان به زودی مجبور خواهد شد در برابر واقعیت های منطقه و عرصه بین الملل تسلیم شود و اکنون این  اظهارات و برخی دیگر از تحولات نشان می دهد که این پیش‌بینی درست بوده است.

وی با بیان اینکه عربستان در چند سال اخیر یکسری اشتباهات استراتژیک در عرصه سیاست خارجی خود انجام داده  و  این موضوع باعث ایجاد شکست‌هایی در عرصه بین المللی و منطقه ای برای این کشور شده است، تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع نابخردی، خام بودن و بی تجربه بودن محمد بن سلمان در عرصه حکمرانی  بود. او در حالی که تجربه چندانی در عرصه سیاست نداشت ، مسئولیت  امور در این کشور را بر عهده گرفت و در این فرایند در یک قمار بزرگ تمام تخم مرغ هایش را در سبد ترامپ  گذاشت و در همین چارچوب سیاست های  منطقه ای خود را به پیش برد و روابط خود را با برخی از کشورهای موثر منطقه از جمله ایران به هم زد با این امید که بتواند با همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی بر روی ثبات ایران تأثیر بگذارد و در همین راستا بود که گفت باید جنگ و درگیری را به داخل ایران بکشانیم و این رفتارها همه ناشی از ناپختگی و متوهم بودن محمد بن سلمان بود.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین با اشاره به حمایت ریاض با همکاری تل‌آویو و واشنگتن از گروه های تکفیری  اظهار کرد: آن ها تلاش کردند با استفاده از گروه های تکفیری منطقه را بی ثبات و با تجزیه روبرو کنند، آنها در این زمینه اهداف خاصی را دنبال می‌کردند ولی نتوانستند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند .

FHy0qGMbl5MW

وی با بیان اینکه محمد بن سلمان دچار توهم قدرت بود و   فکر می کرد با پول و دلارهای نفتی می تواند هر کاری را انجام دهد و در همین راستا  وارد جنگ یمن شد، افزود: او تصور می کرد که در کوتاه مدت می تواند کار یمن را یکسره کند ولی اکنون می بینیم با گذشت چند سال در حال حاضر سرخورده و شکست خورده در باتلاق یمن گرفتار است.

دستمالچیان همچنین با اشاره به موضوع قتل خاشقجی  اظهار کرد: قتل فجیع این روزنامه نگار افکار عمومی دنیا را به شدت  تکان داد و بعدا نیز مشخص شد که محمد بن سلمان در این پرونده عاملیت مستقیم داشته و این موضوع باعث تشدید فشار افکار عمومی بر مقامات ریاض شد.

وی ادامه داد: با رفتن ترامپ از کاخ سفید و آمدن بایدن ، دموکرات ها منش دیگری را در مورد خاورمیانه در پیش گرفتند و دولت آمریکا سیاست های جدیدی را در مورد این منطقه و عربستان اعمال کرده است از جمله اینکه در یک موضع گیری رسمی در همان روزهای اول حضور بایدن در کاخ سفید ، دولت آمریکا اعلام کرد که جنگ یمن باید متوقف شود و ارائه تسلیحات به عربستان و امارات در این زمینه قطع شود. همچنین کاخ سفید پرونده خاشقجی را هم پیگیری کرد و در این ارتباط اقدام به انجام موضع گیری رسمی کرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به موقعیت ایران و محور مقاومت در منطقه افزود: بن سلمان با این واقعیت روبرو شده که زیر پایش خالی  است، در یک بن بست قرار دارد و از دیگر سو موضوع دعوای قدرت در خاندان آل سعودی حل نشده است و این عربستان را با یک بی ثباتی روبرو کرده است. با این اوصاف بن سلمان احساس کرده در وضعیت خوبی قرار ندارد و از طرف دیگر اهمیت عربستان از بابت تأمین انرژی برای آمریکا به پایان رسیده بنابراین می بایست در شرایط جدید با کشورهای منطقه و همسایه خود از جمله ایران که کشوری تعیین کننده در منطقه است از سر دوستی و همکاری  وارد شود . جمهوری اسلامی ایران نیز از همان ابتدا یکی از اولویت های اصلی سیاست خارجی اش داشتن رابطه خوب با همسایگان از جمله عربستان بوده و  همواره از گفت‌وگو با ریاض استقبال کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه متأسفانه برخی از کشورهای منطقه در طول این سال ها تصور می کردند که امنیت با پول خریدنی است، اظهار کرد: این تفکر اشتباه باعث شد که نیروهای بیگانه از جمله آمریکایی ها در خلیج فارس حضور پیدا کنند و باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه شوند در حالی که آن ها متوجه نبودند که وقتی خلیج فارس ناامن شود اولین اثر آن بر روی خود این کشورها خواهد بود.

دستمالچیان افزود: اکنون کشورهای منطقه باید به این نتیجه رسیده باشند که راه رشد و ثبات در منطقه  در گرو همکاری‌های مشترک و انجام گفت‌وگو است و دخالت قدرت های خارجی باعث افزایش ناامنی در منطقه می شود و این موضوعی است که ایران بارها بر آن تأکید کرده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به اهمیت موضوع امنیت در برابر امنیت  تأکید کرد: بارها جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که به این موضوع توجه جدی دارد و  اهمیت قائل شدن به این موضوع باید در دستور کار کشورهای منطقه از جمله عربستان باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=349209

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر