اردشیر مطهری رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در ارزیابی مشارکت مردم در این دوره انتخابات، گفت: در این دوره از انتخابات مسائل و موضوعات پیچیده و متعددی بر سر راه وجود داشت؛ شرایط معیشتی بهنسبت چهارسال گذشته بشدت سخت و دشوار شده بود، دو رویداد ناگوارِ دیماه ۱۳۹۶ و آبانماه ۱۳۹۸ را پشتسر گذاشته بودیم، وعدههای متعدد دولت در حوزه رفع تحریم و رونق اقتصاد همگی هیچ و پوچ از کار درآمده بود و البته بازیگرانی مهم و رأیساز، بنابر مصلحت توسط شورای نگهبان از صحنه انتخابات کنار گذاشته شده بودند.
وی افزود: همه اینها باعث شده بود که در اکثر نظرسنجیهای ماقبل انتخابات، سطح و میزان مشارکت با افت قابل توجه همراه باشد؛ اما علیرغم تمامی این مباحث، مردم با همه گلهمندی و نارضایتی، دوباره پای صندوقهای رای حاضر شدند و با در نظر گرفتن آنچه ذکر شد، این سطح از مشارکت کاملا قابل قبول بهنظر میرسد؛ اما در خصوص حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی ایشان در طول چندسال گذشته و در مقام ریاست قوه قضائیه با در پیش گرفتن مشی خدمت و مجاهدت، و با دوری از هرگونه حاشیه، همزمان هم با مفاسد اقتصادی و دانهدرشت به مبارزه ملموس پرداختند، و هم به اصلاح وضعیت قوه قضائیه همت گماشتند. که خروجی این اقدامات، اعتماد مردم به ایشان در انتخابات خردادماه ۱۴۰۰ بود.
نماینده مردم گرمسار در مجلس، در پاسخ به این پرسش که برخی به انحای مختلف بر طبل تحریم انتخابات میکوبیدند و میزان آرای باطله در این دوره را به عنوان یکی از مصادیق شکست نظام تعبیر میکنند؛ ارزیابی شما در این رابطه چیست؟، اظهار داشت: باید زاویه دید را دقیق و تصحیح کنیم؛ بهواقع مگر آرایی که به سبد آقایان رئیسی، رضایی، قاضیزاده و حتی همتی ریخته شد، بابت دفاع یا حمایت از وضع موجود بود؟! قطعا این آرا نیز در اعتراض به وضع موجود بود، چراکه حتی آقایان همتی و مهرعلیزاده نیز با بر شمردن مسائل و مشکلات فعلی، در مقام انتقاد به دولت برآمده بودند.
مطهری گفت: اما تحلیل آراء باطله و میزان عدم مشارکت بخش دیگر جامعه، قاعدتا مستلزم بررسی چرایی نارضایتی این بخش از مردم است؛ بهعبارتی باید دید چه اتفاقی افتاده که این قسمت از جامعه با صندوق رای قهر کردهاند. بلاشک این قهر نباید بهمعنای مخالفت یا عناد با نظام تعبیر و تفسیر شود، چراکه ممکن است عملکرد مدیران نظام در سطوح مختلف، مردم را از تاثیر رای خود مایوس کرده باشد؛ بههر صورت ابدا نباید این بخش دیگر جامعه را متاثر از ضدانقلاب یا غیره دانست، بلکه باید با پایشهای متعدد و تحقیق بر چرایی این قهر، ریشه آنرا به صورت عالمانه کشف و در صدد رفع آن برآمد.
وی ادامه داد: چراکه اینها همان مردمی هستند که آن تشییع جنازه باشکوه را پس از ترور سپهبد شهید سلیمانی برگزار کردند و اگر در خاطر بقیه باشد، این ماجرا دقیقا اندکی پس از اعتراضات آبانماه ۱۳۹۸ بود. بهعبارتی مردم اگرچه گلهمند هستند اما بهغیر از یک اقلیت فوقالعاده ناچیز، همگی به میهن، انقلاب و جمهوری اسلامی علاقهمندند.
نماینده مردم گرمسار و آرادان در همین راستا تصریح کرد: آراء باطله همواره بخشی از انتخابات در هر دورهای بوده است اما اینبار تعداد آراء باطله قاعدتا دارای معنی و حتما قابل تحلیل است. در میان دو گروه رایدهندگان و آنها که پای صندوق رای حاضر نشدند، یک گروه کنش متفاوتی را برگزیدند و آن انداختن رای غیرقابل قبول یا باطله بود.
مطهری بیان کرد: این آراء را میتوان از دو منظر تحلیل کرد؛ اول آنهایی که فقط برای نفس رای دادن پای صندوق حاضر شده بودند. دوم آنهایی که علیرغم حضور پای صندوق رای، در اعتراض به افراد حاضر در صحنه، یا افرادی که آنها مد نظرشان بوده و در صحنه حاضر نبودند، رای سفید به صندوق انداختند. به هر صورت وزارت کشور میتواند با دستهبندی کلمات درج شده بر روی برگه رای، به آنالیز نوع اعتراض این دسته هم پی ببرد و مشخص کند که بهصورت عمده و جمعی، چه چیزی دغدغه پسذهن این گروه از مشارکتکنندگان بوده است.
وی درباره حضور اصلاحطلبان و تشویق به مشارکت توسط اکثر چهرههای اصلاح طلب از جمله بهزاد نبوی، سید محمد خاتمی، حزب کارگزاران و حتی کروبی و طیفی از اصلاحطلبان که علیرغم تاکید بر اینکه نمایندهای در انتخابات ندارند ولی لااقل بر طبل تحریم انتخابات نکوبیدند، گفت: جریان اصلاحات در این دوره با یک حالت غیر رسمی وارد گود رقابت شد؛ یعنی از یکطرف با انتشار دستخط یا پیغامهای غیر مستقیم، جریانات مردمی حامی خود را دعوت به مشارکت در انتخابات میکرد، بلکه شاید بتواند انتخابات را با موجسازی تبلیغاتی به مرحله دوم بکشد.