9

طولانی‌ترین “گروکانگیری قرن” چگونه رقم خورد؟/ جزئیاتی از حادثه ۳۹ سال پیش به قلم نویسندگان ایرانی

  • کد خبر : 353369
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰

۳۹ سال از ربوده شدن سردار حاج احمد متوسلیان می‌گذرد؛ در این سال‌ها کتاب‌های زیادی درباره او نوشته و روایت‌های متعددی از طولانی‌ترین گروگان‌گیری قرن شده است.

طولانی‌ترین "گروکانگیری قرن" چگونه رقم خورد؟/ جزئیاتی از حادثه 39 سال پیش به قلم نویسندگان ایرانی

به گزارش افق آنلاین ، ۳۹ سال است که هم‌زمان با ۱۴ تیر، سالروز ربوده شدن حاج احمد متوسلیان و سه همراهش، نام این سردار بزرگ زبان به  زبان می‌چرخد؛ یکی او را شهید می‌خواند و یکی او را اسیر! به قول یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس این طولانی‌ترین گروگان‌گیری قرن است! فرماندهی که ماجرای ربوده شدن او و همراهانش به معمایی ۳۹ ساله  تبدیل شده و از همان ابتدا روایت‌های مختلفی درباره سرنوشت‌شان از طرف افراد مختلف بیان شده است.

شرح شجاعت‌های حاج احمد و روایت‌ها درباره سرنوشت او و همراهانش در طول ۳۹ سال سوژه پژوهش‌ها و نوشتارهای زیادی بوده که در کتاب‌های مختلفی منتشر شده است. در این ایام که نام این سردار بی نشان بر سر زبان‌هاست خواندن این کتب ما را بیشتر با سیره و شخصیت حاج احمد آشنا می‌کند.

ماجرای ربوده شدن شهید احمد متوسلیان

احمد متوسلیان در سال ۱۳۶۱ از طرف دولت ایران به صورت رسمی برای بررسی راه‌های مساعدت به مردم لبنان علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی راهی کشور سوریه شد؛ او در چهاردهم تیر ماه سال ۱۳۶۱ در اتومبیل سفارت هنگام ورود به سفارت توسط نیروهای اسرائیلی ربوده و گروگان گرفته شد؛ به گفته مرکز اسناد انقلاب اسلامی شواهدی از زنده بودن و اسارت او در فلسطین اشغالی وجود داشته و اگرچه گفته می‌شود که او و سید محسن موسوی کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت به همراه دیگر افراد ربوده شده شهید شده‌اند ولی مدارک حاکی از اسارت آنها در فلسطین اشغالی وجود داشته است.

در زیر مجموعه کتبی منتخب با محوریت خاطرات، زندگی‌نامه و رشادت‌های حاج احمد متوسلیان معرفی می‌شود.

تصاویری آشنا که در «ایستاده در غبار دیدیم»!

کتاب «احمد متوسلیان هستم»، مجموعه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌‎های حاج احمد متوسلیان فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) است که در قالب یک کتاب جمع‌آوری شده است.این کتاب با دفاعیات ایشان در دادگاه سال ۱۳۵۷ پس از دستگیری در لرستان آغاز می‌شود و سپس با سخنرانی سال ۱۳۵۹ مسجد جامع شهر پاوه که بخشی از آن در فیلم «ایستاده در غبار» مورد استفاده قرار گرفته بود، ادامه پیدا می‌کند و با چند مصاحبه ایشان با دفتر سیاسی سپاه پس از عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس و مصاحبه‌ای در کردستان ادامه پیدا می‌کند. کتاب «احمد متوسلیان هستم» به کوشش محمدجواد شادانلو توسط انتشارات نارگل به چاپ رسیده است.

داستان زندگی فرمانده‌ای که فروتن است و تیزچنگ!

کتاب «فرمانده جدید» نهمین کتاب از مجموعه «قصه فرماندهان» است که حسین نیری آن را بر اساس زندگی احمد متوسلیان به نگارش درآورده است.این کتاب، هرآنچه را درباره کودکی، نوجوانی و دوره دانش‌آموزی حاج احمد متوسلیان بود، در همان فصل نخست که آمیزه‌ای از قصه و زندگی‌نامه است آورده و بلافاصله در نخستین قسمت کاملاً داستانی، سر وقت فرماندهی او رفته است.

نویسنده تأکید دارد که حاج احمد متوسلیان، ذاتاً محور و رهبر برای جامعه پیرامون خودش است. برای همین است که از ۱۳ فصل داستانی کتاب، عناوین ۴ فصل از آن با عنوان «فرمانده» شروع می‌شود؛ «فرمانده بسیجی‌ها»، «فرمانده جدید»، «فرمانده من حاج احمد است» و «فرمانده درمانده». داستان‌ها سراسر از فروتنی، بزرگواری و تیزچنگی حاج احمد می‌گویند. حضور او در جبهه‌های نبرد آنقدر قصه دارد که این کتاب دیگر ظرفیت پرداختن به ماجرای لبنان و گروگان‌گیری او توسط رژیم اشغالگر قدس را ندارد؛ هرچند در نخستین فصل کتاب به این موضوع اشاره شده است.

فرمانده جدید توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

۸۰ عکس دیده نشده «در هاله‌ای از غبار»

«در هاله‌ای از غبار» به قلم گلعلی بابایی، برای اولین بار در سال ۱۳۹۱ به مناسبت سی‌امین سالگرد مفقود شدن احمد متوسلیان توسط نشر صاعقه، وابسته به سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه منتشر شد. این کتاب از نظر ساختار، زندگی احمد متوسلیان را از ابتدا تا زمان اسارت و مفقود شدنش با گزارش ژورنالیستی و مستندوار روایت می‌کند. در نگارش این اثر تلاش شده تا با راویانی صحبت شود که تا آن زمان کمتر از حاج احمد متوسلیان سخن گفته‌اند؛ مانند منصور کوچک محسنی، سیف‌الله منتظری و محسن رفیق‌دوست و برخی از اعضای خانواده وی که خاطرات جدیدی را بیان کردند. برای جذابیت بخشیدن به اثر ۴۷ صفحه مصور گنجانده شده که شامل ۸۰ عکس با شرح تصاویر است. مخاطب با دیدن تصاویر و خواندن این شرح به ماجرا‌های کتاب پی خواهد برد.

سال‌شماری از زندگی فرمانده جاویدالاثر در «می‌خواهم با تو باشم»

کتاب «می‌خواهم با تو باشم» اثر علی‌ اکبری مزدآبادی سرگذشت‌نامه‌ای از زندگی حاج‌احمد متوسلیان است که توسط انتشارات یازهرا (س) در ۱۱۹ صفحه منتشر شده است. در فهرست کتاب، سال‌شمار زندگی حاج‌احمد متوسلیان را می‌بینیم که از سال ۱۳۳۲، تولد در تهران، تا سال ۱۳۶۱، ربوده شدن توسط عوامل رژیم صهیونیستی در راه عزیمت به بیروت در تیرماه را دسته‌بندی کرده است. در بخشی از کتاب بیانات مقام معظم رهبری درباره این فرمانده برجسته آورده شده است. در ادامه، خاطرات ده‌ها تن از همرزمان وی آورده شده است که خواندن هرکدام، یکی از زوایای اخلاقی برجسته وی را نشان می‌دهد.

«همپای صاعقه»؛ اثر مشترک حسین بهزاد و گلعلی ‌بابایی

کتاب «همپای صاعقه» کارنامه‌ای تاریخی و مستند از شکل‌گیری لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) که توسط انتشارات سوره مهر در ۹۰۹ صفحه منتشر شده است. این کتاب،‌روایتی از  مقطع زمانی شش‌ماهه از جنگ تحمیلی، از ابتدای دی ماه ۱۳۶۰ تا اواخر تیر ماه گرم سال ۱۳۶۱ است. موضوع اصلی اثر، شرح مستند مراحل آغازین تأسیس تیپ نظامی محمد رسول الله (ص) است و نقش این تیپ را در ۲ عملیات بزرگ فتح‌المبین، بیت‌المقدس و لبنان بیان می‌کند. فارغ از وجود مصاحبه و ثبت خاطرات کم‌تر شنیده شده‌ رزمندگان، مکالمات رودرروی فرماندهان و متن مکالمه شهید همت با حاج احمد متوسلیان، متن مذاکرات و تماس‌های مخابراتی و بی‌سیمی، کتاب را جذاب و خواندنی کرده است.

«همپای صاعقه» در ۱۴ فصل تدوین شده و علاوه بر این، عکس‌هایی دیدنی از عملیات‌های مختلف در انتهای کتاب منتشر شده است.

طولانی‌ترین گروگان‌گیری قرن چگونه به وقوع پیوست؟!

کتاب «سی و هفت سال»،  اثر حمید داودآبادی در ۱۰۴ صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. ربودن حاج احمد متوسلیان فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) به همراه سید محسن موسوی، کاردار سفارت ایران در بیروت، کاظم اخوان، خبرنگار و عکاس خبرگزاری ایرنا و بسیجی رزمنده تقی رستگار، طولانی‌ترین حادثه گروگان‌گیری قرن اخیر را رقم زده است. از آن تاریخ تا به امروز، اخبار ضدونقیضی منتشر شده است که هیچ کدام سندیت نداشته و همه بر حدسیات و ادعاها مبتنی است.

نویسنده در ابتدای کتاب به ضدونقیض‌ بودن اخبار و اطلاعاتی که تا امروز درباره چهار دیپلمات ربوده‌شده ایرانی در لبنان منتشر شده است، اشاره کرده و گفته در کتابش تلاش کرده با نگاه به ادعاها، نقبی به حقیقت بزند. کتاب «سی‌وهفت سال» محصول گردآوری و تالیف است؛ به این‌ معنا که داودآبادی مطالب گذشته خود را گردآوری کرده و مطالب جدیدی را هم به آنها افزوده است.

شهید سلیمانی درباره سرنوشت شهید متوسلیان چه گفت؟

کتاب «راز احمد» با زیر عنوان «سفر بی‌بازگشت احمد متوسلیان»، دیگر اثر حمید داودآبادی درباره این فرمانده دفاع مقدس است که توسط نشر یازهرا (س) در ۴۵۷ صفحه منتشر شده است. «راز احمد» یکی از آخرین و تازه‌ترین آثاری است که درباره حاج احمد متوسلیان منتشر شده است.
یکی از نکات برجسته این کتاب روایتی جذاب از گفته‌های شهید سپهبد قاسم سلیمانی در مورد احمد متوسلیان و سرنوشت او و همراهانش پس از ربوده شدن در لبنان است.

تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=353369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر