12

فوری؛کاهش شدید قیمت مسکن در راه است؟ + جزییات

  • کد خبر : 354450
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۵۰

مردم و سرمایه گذاران برای خرید و فروش منتظر تصمیم دولت جدید هستند

فوری؛کاهش شدید قیمت مسکن در راه است؟ + جزییات
قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است.افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند.افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد.همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است. در ادامه جزییاتی درباره روند قیمت مسکن را میخوانیم.

افت شدید قیمت خانه در راه است؟

یک کارشناس بازار مسکن گفت: مالیات بر خانه های خالی سیاست خوبی است و اگر جدی اجرا شود می تواند عرضه را زیاد کند و قیمت را پایین بیاورد.

خانه ارزان می شود ؟

افشین پروین‌ پور، کارشناس بازار مسکن، در رابطه با تاثیرات گرانی مصالح بر قیمت و عرضه مسکن گفت: گرانی‌ها تاثیری روی عرضه ندارد و فقط قیمت ساخت را بالا می برد و از آنطرف وقتی که قیمت ساخت بالا می رود هزینه تمام شده مسکن هم افزایش پیدا می کند و مقداری تقاضاها غیر موثر می شوند اما بزودی رفع می شود و مشکل مصنوعی است و اینگونه نیست که علت واقعی، داشته باشد.

پروین‌پور دررابطه با مالیات بر خانه های خالی و تاثیرات آن بر قیمت مسکن اظهار کرد: مالیات بر خانه های خالی سیاست خوبی است و اگر جدی اجرا شود می تواند عرضه را زیاد کند و قیمت را پایین بیاورد و خیلی موثر است اما تا الان در بازار جدیتی از سوی سیاست گذارها در این ناحیه دیده نشده و به همین دلیل، بازار واکنشی نشان نداده است.

او ادامه داد: اگر این جدیت را بازار احساس کند قطعا هم روی عرضه مسکن چه بصورت اجاره و چه فروش اثر می گذارد و قیمت را پایین می آورد چون قیمت ها همه حباب است، یعنی تعادل واقعی بین عرضه و تقاضا نیست و احتکار و سوداگری مسکن زیاد است و حباب قیمتی در بخش مسکن ایجاد می شود.

این کارشناس بازار مسکن در پایان گفت: اگر دولت از باب مالیاتی دخالت و بتواند سوداگری را مهار کند شاید قیمت مقدار زیادی پایین بیاید.

 

کاهش قیمت مسکن بعد از انتخابات ؟

کاهش قیمت مسکن بعد از انتخابات ؟

 

کاهش قیمت مسکن بعد از انتخابات ؟

 

محسن فلکی گفت: «متاسفانه قیمت مسکن با بازارهای موازی مثل سکه و دلار بالا می‌رود. ولی به علت چسبندگی قیمت ها با کاهش نرخ آن‌ها قیمت مسکن کم نمی‌شود».

کاهش قیمت مسکن در راه است؟

متاسفانه سال‌هاست که بازار مسکن در کشور ما به یک بازار سرمایه ای تبدیل شده است. به طوری که حتی با پرداخت وام‌های میلیونی از طرف دولت هم مردم به هیچ وجه توانایی خرید مسکن را ندارند. شیوع کرونا در کشور و تحریم‌ ها نیز این رکود را بیش از پیش تشدید کرده است. و حالا در آستانه روی کار آمدن دولت جدید برای همه این سوال پیش آمده که در ماه های آتی وضعیت این بازار تغییر می‌کند یا خیر.

کارشناس بازار سرمایه محسن فلکی گفت: « به نظر بنده در مورد وضعیت اجاره بها امسال همه مردم مجبور شدند ملک‌هایشان را با قیمت بالاتری تمدید کنند و قیمت امسال تاثیر خود را روی اجاره خانه ها گذاشت. وضعیت خرید و فروش مسکن نیز حدود ۱ درصد افزایش پیدا کرده ولی نمی‌توان گفت که افزایش چشمگیری رخ داده است. به نظر بنده مردم و سرمایه گذاران برای خرید و فروش منتظر تصمیم دولت جدید هستند».

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: «ورود مصالح ساختمانی به بورس برای انبوه سازان بسیار تاثیرگذار است و می‌توانند نسبت به عرضه و تقاضا خرید خودشان را انجام دهند. ولی تاثیر زیادی روی قیمت مسکن نخواهد گذاشت. ورود مسکن به بورس نیز کار بسیار اشتباهی است و در هیچ کشوری تا به حال این اتفاق نیفتاده است و عملا باعث تلقین و تایید این نگاه می‌شود که مسکن کالای سرمایه ای است».

 

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: «دولت آینده اگر قصد انجام فعالیت در بازار مسکن را داشته باشد باید تعهدات پروژه مسکن مهر و پروژه ملی مسکن را انجام دهد. حالا اگر خودش هم بخواهد تعهدی بدهد در سال اول و دوم قطعا تاثیری نخواهد گذاشت چون حداقل ساخت یک پروژه دو سال زمان می‌برد یعنی حتی اگر از روز اول هم فعالیت خود را در این زمینه شروع کند حدودا دو سال کاری از دستش بر نمی آید».

فلکی در صحبت‌های پایانی گفت: «متاسفانه قیمت مسکن با بازارهای موازی مثل سکه و دلار بالا می‌رود. ولی به علت چسبندگی قیمت ها ها با کاهش نرخ آن‌ها قیمت مسکن کم نمی‌شود. قیمت مسکن در صورت رکورد بازار و احتیاج به نقدینگی برخی از سازنده ها می‌تواند چند درصد کاهش داشته باشد».

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=354450

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر