4
خیابان‌ گردی و جاده‌ پیمایی با هایما S7 پلاس و دیگنیتی

ضیافت چشم‌ بادامی‌ ها در بازار ایران

  • کد خبر : 357050
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶

هر دو خودرو مجهز به‌سیستم پرخوران توربوشارژ هستند و زیر کاپوت هایماS7  پلاس یک پیشرانه چهارسیلندر ۱۷۹۵ سی‌سی تجهیزشده به‌توربوشارژ می‌تواند حداکثر ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت را در ۵۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۳۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۵۰۰ آرپی‌ام تولید کند

هایما S7 پلاس و دیگنیتی

این روزها خریداران تمایل شدیدی به‌داشتن خودرو بلندقامت دارند. اما اس‌یووی‌ها و کراس‌اوورهای متعددی در بازار وجود دارند که شما را سر چندراهی بزرگی قرار می‌دهند. بنابراین ما در این مطلب دو خودرو را که یکی در کلاس اس‌یووی‌ها و دیگری در کلاس کراس‌کوپه قرار می‌گیرد، به‌شما معرفی می‌کنیم. این دو گزینه هایما S7 پلاس و دیگنیتی است و هر دو مدل در بازار ایران محبوب هستند و سلایق خاص خود را می‌طلبند.

نگاهی به نمای بیرونی

کمپانی هایما به‌عنوان برند زیرمجموعه اف‌ای‌دبلیو شناخته می‌شود و سال ۲۰۱۱ بود که اس‌یووی کامپکت این خودروساز با نام S7 راهی بازار شد. گروه صنعتی ایران‌خودرو سال ۱۳۹۴ طی مذاکرتی که با کمپانی هایما داشت، توانست S7 را به‌عرصه مونتاژ برساند و درنهایت راهی بازار کشورمان کند. حالا پس از گذشت شش سال، گروه صنعتی ایران‌خودرو نسخه فیس‌لیفت هایما S7 را با پسوند پلاس به‌دست مشتریان رسانده و درواقع نسخه پلاس از اواخر سال ۱۳۹۹ به‌بازار آمد و اندکی در مونتاژ آن وقفه ایجاد شد. اما اکنون مونتاژ آن از سر گرفته شده است.

ضیافت چشم‌ بادامی‌ ها در بازار ایران

از نظر ظاهری نسخه پلاس تفاوت چندانی با نسخه قبلی ندارد. هرچند که نسخه فیس‌لیفت جزئی S7 سال ۲۰۱۳ در کشور چین معرفی شد. تغییرات در فیس‌لیفت S7 پلاس به‌طراحی آینه‌های جدید، هم‌رنگ بودن لچکی ستون C با بدنه و متفاوت بودن رنگ خط کمربندی، لوگو هایما روی درِ صندوق‌عقب و گل‌پخش‌کن‌های جلو و عقب محدود می‌شود. چهره خودرو با چراغ‌های قبلی البته با کمی تغییرات در گرافیک آن و جلوپنجره کروم پنج‌ضلعی اسپرت به‌نظر می‌رسد و در نمای عقب نیز چراغ‌هایی با فرم L و عرض کمتر خودرو را شاهدیم. اما از سوی دیگر، رقیب هموطن سرسخت هایما S7 یعنی دیگنیتی از ظاهری به‌روز و اسپرت‌تر برخوردار است.

دیگنیتی برای نخستین‌بار سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودرویی پکن رونمایی شد و این محصول جدید کمپانی دانگ‌فنگ از اواخر سال ۱۳۹۹ توسط گروه‌بهمن به‌بازار کشورمان آمد.

این خودرو که با اسم‌های فنگون Fengon ix5 یا Fengguang ix5 معرفی می‌شود، در بازار خودرو کشورمان با نام دیگنیتی عرضه شده است و طراحان کمپانی دانگ‌فنگ با استفاده از خطوط و سطوح نرم و تخت روی بدنه شخصیتی اسپرت به‌این اس‌یووی کراس‌اوور کوپه بخشیده‌اند.

پروفیل خودرو با خط شکسته شانه و فرم کمانی سقف و زاویه بیش‌تر ستون C کاراکتر نافذی به‌این کراس‌اوور می‌دهد. زیرا فرمت کوپه بودن کاملا در آن مشهود است. همچنین طراحی رینگ‌های ۱۸ اینچی به‌اسپرت بودن بیش‌تر خودرو کمک می‌کند. از طرفی فرم چراغ‌های جلو با LED افقی در کاسه‌چراغ و جلوپنجره عریض با اِلِمان‌های کوچک مشبک و خطوط روی کاپوت تهاجمی به‌نظر می‌رسد و از سوی دیگر نمای عقب دیگنیتی با چراغ‌های کشیده و حالت پیوسته ظاهری زیبا به‌این خودرو داده است.

ضیافت چشم‌ بادامی‌ ها در بازار ایران

همچنین اِلِمان‌هایی مانند اگزوزهای ذوزنقه‌ای در طرفین چاشنی اسپرت ‌بودن را دوچندان می‌کند. نکته مهم در طراحی خارجی، فضای مناسب دیگنیتی نسبت به‌هایما S7 پلاس است. زیرا فاصله محوری، طول و عرض این خودرو کراس‌کوپه به‌ترتیب ۲۷۹۰ میلی‌متر (۱۷۱ میلی‌متر بیش‌تر از هایما S7 پلاس)، ۴۶۸۵ میلی‌متری (۱۸۷ میلی‌متر بیش‌تر از هایما S7 پلاس) و ۱۸۶۵ میلی‌متر (۳۵ میلی‌متر بیش‌تر از هایما S7 پلاس) است. بنابراین سرنشینان ردیف عقب احساس راحتی بیش‌تری دارند. اما ارتفاع خودرو به‌دلیل کمانی بودن سقف ۸۵ میلی‌متر کوتاه‌تر از هایماست و شاید برای افراد بلندقامت مناسب نباشد. با این حال فضای بار دیگنیتی به ۷۷۹ لیتر می‌رسد که نسبت به‌هایما S7 پلاس ۳۷۹ لیتر بیش‌تر است.

کابین‌های به‌روز با امکانات رفاهی بیش‌تر

اگرچه هایما S7 پلاس در ظاهر تغییرات محدودی را به‌خود دیده، اما کابین این خودرو دستخوش تغییرات بیش‌تری شده است. طراحی داشبورد با دریچه‌های عمودی کنسول میانی و دریچه‌های مستطیل‌شکل طرفین و ادوات داشبورد مشابه محصولات هیوندای است و در نسخه پلاس نمایشگر هشت‌اینچی لمسی و تنظیمات لمسی سیستم تهویه‌مطبوع، داشبورد مدرنی را فراهم آورده است و با توجه به‌طراحی مینیمال و اِلِمان‌های به‌روز، کابین دلنشینی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد.

ضیافت چشم‌ بادامی‌ ها در بازار ایران

نکته دیگر در کابین هایما S7 پلاس، ارتقای کیفی چرم و حذف رنگ نارنجی از تریم داخل است. در S7+ توربو نسبت به‌نسخه S7 توربو معمولی، کیفیت قطعات داخلی در سطح بالایی ارزیابی می‌شود و در بلندمدت شاهد سروصدای ناشی از کیفیت پایین ساخت قطعات نخواهیم بود. از مهم‌ترین آپشن‌های هایما S7 پلاس می‌توان به‌سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی، سیستم‌های کنترل الکترونیکی ABS، EBD، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، ESP، سیستم کنترل کشش، چهار ایربگ، فرمان کمکی برقی، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، صفحه‌نمایش هشت‌اینچی لمسی، آینه میانی الکتروکرومیک، نمایش میزان باد لاستیک‌ها، فرمان چرمی با کلیدهای کنترلی، دوربین ۳۶۰ درجه‌، سنسور دنده‌عقب، کروزکنترل، صندلی برقی راننده با هشت حالت، سنسور نور، سنسور باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

در سوی دیگر میدان، دیگنیتی کابین به‌روز و جدیدتری دارد. زیرا نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی لمسی کنسول میانی و تنظیمات لمسی سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک فضای کاملا مدرنی را به‌ارمغان آورده است. هرچند داشبورد روکش چرمی دارد، اما کیفیت ساخت قطعات چنگی به‌دل نمی‌زند. غربیلک‌فرمان D و دسته‌دنده کوچک اسپرت رانندگی با این کراس‌کوپه چینی را لذت‌بخش می‌کند و استفاده از سانروف پانوراما و دکوراتیو کروم داخلی نیز فضا را دلنشین جلوه می‌دهد.

ضیافت چشم‌ بادامی‌ ها در بازار ایران

مهم‌ترین آپشن‌های این کراس کوپه چینی سیستم‌های ترمز ABS، EBD، ATC، TRC، ASR، EBA، EVA و ESC، ۶ ایربگ، مولتی‌مدیا با نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی کنسول میانی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل حرکت خودرو در سربالایی، دوربین ثبت‌کننده رانندگی، حالت رانندگی نرمال، اسپرت و زمستانی، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، ترمز پارک برقی، سیستم نمایش فشار بادتایرها TPMS، فرمان با روکش چرمی، سقف سانروف پانوراما، درِ صندوق‌عقب برقی، دوربین دنده‌عقب، سیستم تشخیص موانع، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، تهویه‌مطبوع اتوماتیک و کروزکنترل است.

قدرت پیشرانه‌ها

هر دو خودرو مجهز به‌سیستم پرخوران توربوشارژ هستند و زیر کاپوت هایماS7 پلاس یک پیشرانه چهارسیلندر ۱۷۹۵ سی‌سی تجهیزشده به‌توربوشارژ می‌تواند حداکثر ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت را در ۵۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۳۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۵۰۰ آرپی‌ام تولید کند. این پیشرانه که بیش از شش سال از حضور آن در صنعت‌خودرو ایران می‌گذرد، با توجه به‌شرایط سوختی و جوی ایران نسبتا سازگار است و آمار خرابی آن در سطح نسبتا پایینی قرار دارد.

از سوی دیگر، پیشرانه ۱٫۸ لیتری هایما S7 پلاس نیز همانند قبل به‌کیفیت روغن‌موتور حساس است. اگر به‌روغن‌موتور پیشنهادی کمپانی سازنده خودرو توجه نشود، یاتاقان توربوشارژ در کمترین بازه زمانی مستهلک می‌شود و هزینه‌ نگهداری را افزایش می‌دهد. درصورت استفاده از روغن‌موتور مناسب و قطعات مصرفی موتور، این پیشرانه حداکثر تا ۸۰ هزار کیلومتر نسبتا کم‌استهلاک خواهد بود.

از سوی دیگر، گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک که از روی نمونه ژاپنی آیسین الگوبرداری شده، از کیفیت نسبتا بالایی برخوردار است. این گیربکس با طراحی به‌روز، ساختار قطعات و پروگرامینگ تعویض دنده‌ها فاقد تاخیر و کوبش لحظه‌ای است و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک هایما S7 پلاس در صورت نگهداری صحیح و تعویض به‌موقع روغن گیربکس حداکثر تا ۱۰۰ هزار کیلومتر نیازی به‌تعمیر نخواهد داشت.

در آن سوی میدان، دیگنیتی از موتور چهارسیلندر ۱٫۵ لیتری توربوشارژ برخوردار است و این موتور چهارسیلندر ۱۴۹۸ سی‌سی مزین به‌توربوشارژ می‌تواند حداکثر ۱۴۸ اسب‌بخار قدرت را در ۵۶۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۲۲۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۱۸۰۰ آرپی‌ام فراهم آورد. این موتور توربوشارژ نیز با توجه به‌سوخت مصرفی و سازگاری نسبی با شرایط جوی ایران، نسبتا کم‌استهلاک است. گیربکس CVT فرآیند انتقال قدرت و گشتاور به‌چرخ‌های جلو دیگنیتی را برعهده دارد و دیگنیتی تا ۱۰۰ هزار کیلومتر با احتساب تعویض به‌موقع روغن‌موتور و نگهداری صحیح از خودرو گزینه مناسبی است.

سواری و هندلینگ

از نظر سیستم تعلیق به‌دلیل طراحی به‌روزتر دیگنیتی، شاهد فرمان‌پذیری بهتر آن هستیم. هرچند با توجه به‌ساختار مک‌فرسون استرات و مولتی‌لینک با فنر پیچشی، نباید درخصوص سواری این خودرو فراتر از واقع بیندیشیم، اما درهرحال به‌دلیل مرکز ثقل بالاتر، فرمان‌پذیری دیگنیتی در سطح بالایی ارزیابی می‌شود. از سوی دیگر، هایما S7 پلاس نیز در محور جلو با ساختار مک‌فرسون و درمحور عقب با ساختار مولتی‌لینک همراه بوده و به‌دلیل استفاده از رینگ ۱۷ اینچی که متناسب با بدنه خودرو است، سواری بهتری دارد. اما فرمان‌پذیری خودرو به‌دلیل عدم‌توزیع وزن مناسب در محور جلو و عقب به‌خوبی سواری آن نیست.

جمع‌بندی

اختلاف قیمت شرکتی هایما S7 پلاس و دیگنیتی به ۱۲۰ میلیون‌تومان می‌رسد، درعین حال اگر معیار خریدار، قدرت پیشرانه، خدمات پس از فروش گسترده‌تر و قیمت پایین‌تر هایما S7 پلاس باشد، این خودرو در اولویت خرید قرار می‌گیرد. اما اگر طراحی جوان‌پسند و اسپرت‌تر و امکانات بیش‌تر و خودرو به‌روزتر برای خریدار اهمیت داشته باشد، دیگنیتی را مدنظر قرار خواهد داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=357050

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]