3

یک خبر خوش اقتصادی برای مردم!

  • کد خبر : 361869
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹

خبر خوش اینکه، دولت سیزدهم فارغ از اینکه مذاکرات سیاسی چه مسیری را طی می کند، اقدامات مهمی را در راستای افزایش صادرات نفت در پیش گرفته که نتیجه بخش بوده و دسترسی دولت هم به منابع ارزی طی دو سه ماه اخیر بیشتر شده است.

امروز یکی از مهمترین مسائل و چالشهای دولت سیزدهم بحث کسری بودجه حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی است که از عملکرد دولت قبل به ارث رسیده است و اقداماتی هم که دولت دوازدهم تا مردادماه ۱۴۰۰ داشته، موجب شده سقف استقراض و انتشار اوراق هم برای تامین کسری بودجه پر شود و دولت سیزدهم نتواند از این دو ابزار برای تامین بودجه استفاده کند.

بر همین اساس، مسئولان دولت سیزدهم هم اعلام کردند که طی دو سه ماه اخیر بودجه دولت بدون استقراض و خلق پول و حتی بدون انتشار اوراق تامین شده است.

 

سوالی که طی این مدت در اذهان بسیاری از کارشناسان مطرح بوده اینکه، اگر دولت اوراق منتشر نکرده و استقراض هم نکرده، پس بودجه های جاری و عمرانی دو سه ماه اخیر را از کجا تامین کرده است.

خبرهای دریافتی از دولت حاکی است، ضمن مدیریت بخشی از مصارف و هزینه های دولت، اقدامات مهم و جدیدی برای افزایش صادرات نفت و فرآورده بدون توجه به فرایند مذاکرات سیاسی انجام شده که موجب افزایش ماهانه صادرات نفت ایران طی سه ماه گذشته شده است. همچنین دسترسی ایران به منابع ارزی هم افزیش داشته است که در نهایت منجر به این شد، دولت بدون استقراض بودجه خود را تامین کند.

نکته مهم اینکه، دولت سیزدهم بر خلاف رویه دولت قبل که هشت سال اداره امور کشور را به مذاکرات سیاسی با چند کشور اروپایی منوط و مشروط کرده بود، در حال حل برخی مشکلات اساسی در حوزه اقتصاد بدون وابسته کردن آنها به مسائل سیاسی و خارجی است که نمونه بارز آن در قضیه افزایش واردات واکسن رخ داد و در حالی که دولت قبل واردات واکسن را به پذیرش FATF منوط کرده بود، این دولت بدون پذیرش این مساله مشکل واردات واکسن را حل کرد.

 

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=361869

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر