2

وظیفه ناجاست تا با کالای غیر مجازی که در کشور توزیع می‌شود مقابله کند.

  • کد خبر : 36234
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷

امیدواریم هم کاغذ و هم صنعت نشر کشور مورد حمایت جدی باشد و ما کمتر در این زمینه با مشکل مواجه شویم

افق (Ofoghnews.ir): سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست کنگره بین‌المللی شهر شهریار در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آنها پاسخ گفت.
خبرگزاری فارس: سخنان وزیرارشاد درباره بازار غیرمجاز نشر، واردات کاغذ و اکران فیلم در سینماهای حوزه‌ هنری

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست کنگره بین‌المللی شهر شهریار در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آنها پاسخ گفت.

* جمع آوری آثار غیر قانونی با نظارت «ناجا»

حسینی درباره تذکر مقامات انتظامی به حوزه‌های فرهنگی و جمع‌آوری برخی کتاب‌های غیر قانونی اظهار داشت: در یکی از جلسات شورای فرهنگی این موضوع را مطرح کردیم؛ در برخی سفره‌هایی که در کنار خیابان‌ها و میدان انقلاب و دیگر نقاط پهن می‌شود، لابه‌لای آنها آثاری وجود دارد که مجوز ندارند و آثاری هستند که غیر قانونی در داخل و خارج منتشر شده و وظیفه نیروی انتظامی است که با این موارد برخورد کند، برخی این موضوع را به حساب وزارت ارشاد می‌گذارند؛ در حالی که ما نقشی نداریم و تنها می‌توانیم کمک فکری کرده، شناسایی انجام دهیم و معرفی‌هایی را صورت دهیم، اما وظیفه جمع‌آوری اینگونه آثار را نداریم.

وی افزود: کتاب نباید غیر قانونی در کشور توزیع شود، افراد باید پایبند باشند؛ گاهی ممکن است این تصور به وجود آید که فردی بصورت شخصی یک تعداد کتاب داشته و به ارائه آنها می‌پردازد ویا ما گاهی با مسائل سازماندهی شده مواجهیم، افرادی کتاب‌هایی را از طریق دست‌فروشی، به صورت سازماندهی شده به جامعه عرضه می‌کنند و از آن طریق افکار و اندیشه خود را در اختیار همگان قرار می‌دهند، مردم هم فکر می‌کنند این موضوع قانونی است، لذا این موضوع در شورای فرهنگ عمومی مطرح و تذکر دادیم و نماینده نیروی انتظامی پذیرفت که این مسئله را پیگیری و انجام دهد؛ پشت برخی متکدیان تهران هم سازماندهی خاصی وجود دارد و اینگونه نیست که فردی از روستایی اینجا از مردم درخواست کمک کند، این افراد را در مکان‌های مختلف جای می‌دهند؛ در برخی موارد هم مشاهده شده این گونه کتاب‌هایی که در کشور منتشر می‌شوند، سازماندهی شده هستند، در خواست کردیم کار اطلاعاتی صورت گرفته و نیروی انتظامی هم با آنها برخورد کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا موافق هستید ناجا راسا وارد عمل شود، ابراز داشت: جمع‌آوری این موارد خلاف قانون وظیفه ناجا است؛ همانند اینکه سی دی و یا نوارهای مبتذل در کشور توزیع شود که برخورد با این موارد بر عهده ناجاست؛ ستادی با عنوان «صیانت از آثار فرهنگی و هنری» داریم، اما در نهایت اطلاع رسانی می‌کنیم اما وظیفه برخورد با نیروی انتظامی است.

وزیر ارشاد عنوان کرد: وظیفه ناجاست تا با کالای غیر مجازی که در کشور توزیع می‌شود مقابله کند.

* پاسخ وزیر ارشاد به فارس پیرامون واردات کاغذ

حسینی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید؛ با توجه به قرار داشتن در سال تولید ملی شما اعلام کردید “از واردات کاغذ حمایت می‌کنیم”، آیا این موضوع برخلاف تاکیدات رهبری نیست، ابراز داشت: ما تاکید داریم بر اینکه تولید کاغذ در داخل کشور افزایش پیدا کند و در دولت و جلسات مختلف هم این بحث مطرح شده و معاون اول رئیس جمهور هم قول داده و حمایت‌هایی هم صورت گرفته، حداقل یک مورد را مطلع هستم که حمایت کردند تا تولیدت داخلی را افزایش دهیم، اما این موضوضوع زمان‌بر خواهد بود.

حسینی اضافه کرد: ما در کوتاه مدت و میان‌مدت نیاز به واردات داریم و از این جهت باید حمایت کرد که کاغذ به موقع در اختیار افراد قرار گیرد، چه برای کتاب و چه مطبوعات. این موضوع منافاتی با حمایت از تولید داخلی ندارد.

وزیر ارشاد درباره تنها کارخانه کاغذ که حالت نیمه تعطیل داشته و در مازندران است، اظهار داشت: اینگونه نیست؛ این کارخانه رونق دارد و ما در ابتدای دوره وزارت بازدید داشته و در جریان امر هستیم و در حال حاضر هم کار انجام می‌شود، البته می‌تواند بخش های جدیدی هم داشته باشد، ولی در دیگر استان‌ها هم پیگیر آن هستیم. امیدواریم هم کاغذ و هم صنعت نشر کشور مورد حمایت جدی باشد و ما کمتر در این زمینه با مشکل مواجه شویم.

* سفر به ترکیه و خواهر خوانده‌های ایران

حسینی پیرامون این موضوع متذکر شد: ما در ترکیه پیشنهاد دادیم تا بجای هفته فرهنگی یک سال فرهنگی داشته باشیم، مثلا سال ۲۰۱۳ میلادی ما یک سال در ترکیه حضور داشته باشیم، ترکیه یک کشور همسایه ما بوده و مشترکات فراوان داریم و به جای اینکه تنها در پایتخت و یا در آنکارا یا استانبول باشد در استان‌های مختلف برنامه داشته باشیم، مثل قونیه و شهری که امام در آنجا تبعید بودند، باید بتوان ارتباطی میان زادگاه امام خمینی «خمین» و این شهر ترکیه  برقرار شود، هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر از این استان در شهر بورسا بازدید داشته و برنامه‌هایی برپا شود؛ ما پیشنهاد دادیم آنها هم پذیرفتند و بعد گفتیم شما هم متقابلا در ایران و استان‌ها مختلف برنامه برگزار کنید ما هم استقبال می‌کنیم.

وی گفت: ایران و ترکیه مشترکات فرهنگی فراوان دارند؛ در حال حاضر نمایشگاه ما در ترکیه هم جنبه قرآنی دارد و هم معرفی آثار و اندیشه‌های امام و هم صنایع دستی است، حتی آداب سنت‌ها و لباس‌های ایرانی پرجاذبه هم در این کشور به نمایش در آمده است که برای متولیان این کشور هم پر توجه بود از این جهت پیشنهاد خواهر خواندگی را مطرح کردیم که مورد استقبال قرار گرفت، امیدورام بتوانیم این روند را با دیگر کشورها هم ادامه دهیم.

* دلخوری وزارت ارشاد و حوزه هنری/ تعطیلی سینما آزادی

حسینی در ادامه درباره دلخوری وزارت ارشاد و حوزه هنری بیان کرد: تاکید لازم صورت گرفته و با آقای خاموشی صحبت کردیم، انشالله با پیگیری دوستان این مسئله حل خواهد شد.

* نشر دیجیتال و همایش «درج»

این مقام مسئول در وزارت ارشاد پیرامون نشر دیجیتال و همایش «درج» تصریح کرد: باید بیش از گذشته به نشر دیجیتال توجه کنیم و بحث درج هم چون بیشتر مربوط به شعر و ادب است جایگاه خاص خود را دارد؛ دوستان مرکز صنایع دیجیتال در حال دنبال کردن امور هستند ما هم حمایت کرده و در همایش حضور خواهیم داشت.

* حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت

حسینی درباره حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت و اینکه آیا برنامه‌های خاصی تدارک دیده شده تا با مشکلات سال گذشته مواجه نباشیم ابراز داشت: امسال برنامه‌ریزی خاصی در این راستا صورت گرفته و با جدیت کار را دنبال می‌کنیم و امیدواریم کار به خوبی انجام شود تا علاوه بر حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حمایت می‌کند بخش خصوصی و ناشران هم فعال‌تر از سال‌های قبل در این نمایشگاه مشارکت خواهند داشت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=36234

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]