1

نشست کارشناسان ایران و ۱+۵ در استانبول

  • کد خبر : 36424
  • ۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مسکو و نیز پس از آن نسبت به رفتار‌های تحریک‌آمیز از سوی غرب علیه ایران هشدار داد.

نشست کارشناسان ایران و ۱+۵ صبح روز سه‌شنبه در استانبول آغاز کار کرد.

افق:ofoghnews.irنشست کارشناسان ایران و ۱+۵ در راستای توافق دو طرف در مذاکرات مسکو که ۲۹ و ۳۰ خرداد در روسیه انجام شد، برگزار می‌شود.

این نشست به احتمال زیاد یک روزه خواهد بود و هیات‌های کارشناسی دو طرف برای جمع‌بندی نظرات به پایتخت‌های‌شان بازگشته و در صورت توافق بر سر چارچوبی مشترک نتایج در نشست معاونان بررسی می‌شود.

هیات کارشناسی ایران متشکل از کارشناسانی از وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و شورای عالی امنیت ملی است.

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با ۱+۵ پس از مذاکرات مسکو در جمع خبرنگاران گفت که آن‌ها (۱+۵) پیشنهاد کردند که جلسات کارشناسی برگزار شود و در نهایت قرار شد بعد از جلسه‌های کارشناسان و معاونان مشخص شود که در چه تاریخی این مذاکرات پی‌گیری شود.

به گفته جلیلی ایران در مذاکرات مسکو پنج محور اساسی را مشخص کرد و کلیه‌ بحث‌های کارشناسی مطرح شد.

مذاکره‌کننده ارشد ایران با ۱+۵ ابراز امیدواری کرد که در جلسات کارشناسان و معاونان، آن‌ها بتوانند به نتایج قابل قبولی دست یابند.

جلیلی اظهار کرد: در نشست کارشناسی، محورهای پنج‌گانه ارایه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و محورهایی که آن‌ها ارایه کرده‌‌اند به لحاظ فنی بررسی می‌شود و پس از آن جلسات معاونان برگزار می‌شود تا ابعاد حقوقی و سیاسی این محورها بررسی شود و این‌ها همه وقتی می‌تواند موفق باشد که در چارچوب راهبرد گفت‌وگو و همکاری باشد.

ایران پیش از مذاکرات مسکو بر برگزاری نشست کارشناسان برای بررسی دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های دو طرف اعلام آمادگی کرده بود اما طرف ۱+۵ از حاضر شدن در این گفت‌وگوها اجتناب کرد.

هم‌چنین کاترین اشتون، هماهنگ کننده مذاکرات ایران و ۱+۵ در پایان مذاکرات مسکو با اعلام این‌که یک نشست در ۳ جولای (۱۳ تیر) در شهر استانبول در سطح کارشناسان برگزار خواهد شد افزود که، انتظار داریم این نشست کمک کند به ۱+۵ (۳+۳) و امیدواریم پاسخ‌های ایران را دریافت کنیم و مسایلی که توسط ایران در طول مذاکرات بیان شده است را بررسی کنیم. دیدار بعدی در سطح معاونان، اشمید و باقری خواهد بود و بعد من مستقیم با جلیلی صحبت می‌‌کنم برای این که درباره دیدار سیاسی بعدی تصمیم بگیریم و این که می‌توانیم دیدار داشته باشیم یا نه.

اشتون در کنفرانس خبری در مسکو که به نمایندگی از سوی نمایندگان ۱+۵ سخن می‌گفت، پیشنهاد‌های ۱+۵ را برای اولین بار به طور رسمی شرح داد.

او گفت: ما در مذاکرات قبلی (بغداد) درخواست کردیم که ایران غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد را تعلیق و سایت فردو را تعطیل و ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد را از ایران خارج کند. ما اعلام کردیم این را به عنوان اقدام اعتمادساز از ایران قبول می‌کنیم.

به نظر می‌آید همان‌طور که کاترین اشتون در مسکو نیز اظهار کرد، آن‌ها (۱+۵) در مذاکرات با ایران و نیز مذاکرات کارشناسی رویکردی یک‌جانبه را دنبال می‌کنند، مبنی بر این‌که صرفا به دنبال شنیدن پاسخ ایران درباره پیشنهادات‌شان هستند و درباره پاسخ به پیشنهاد‌های ایران برای ۱+۵ سکوت اختیار کرده یا اهمیتی به آن نمی‌دهند.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل ابراز امیدواری کرد که ایران موضع سازنده‌ای را در مذاکرات با گروه ۱+۵ که قرار است روز سه‌شنبه در استانبول برگزار شود، اتخاذ کند.

اشتون گفت: ما امیدواریم که ایران از این فرصت استفاده کرده و آمادگی خود برای انجام اقدامات مشخصی را به نمایش بگذارد تا نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از میان برداشته شده و اطمینان به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی این کشور تقویت شود.

به گزارش ایسنا، مذاکرات کارشناسی میان ایران و ۱+۵ در حالی امروز سه‌شنبه در مسکو انجام می‌گیرد که تحریم‌های یک‌جانبه نفتی و بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران چند روز قبل به طور خودکار اعمال شده است.

برخی کارشناسان و تحلیل‌گران بر این نظرند که ۱+۵ به دنبال نگه داشتن روزنه‌ای برای ارزیابی شرایط ایران پس از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه است و از فضای مذاکرات در سطح کارشناسی و یا معاونان و حتی مذاکرات احتمالی آینده با ایران در این راستا بهره‌ می‌برد.

در عین حال ایران بر مواضع هسته‌یی خود در چارچوب ان‌. پی. تی در راستای تعهد و تکلیف متقابل تاکید دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مسکو و نیز پس از آن نسبت به رفتار‌های تحریک‌آمیز از سوی غرب علیه ایران هشدار داد.

وی گفته است که “ایران به هر رفتار غیرسازنده پاسخ متناسب با آن خواهد داد، ولی اگر حرکتی به نفع ملت ایران و در جهت مثبت باشد از آن استقبال خواهد کرد و امید می‌رود که در گفت‌وگوی معاونان و کارشناسان مسیر همکاری در آینده رقم خورد.”

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=36424

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر