4

از تله مذاکره غیرمستقیم با آمریکا خارج شویم

  • کد خبر : 364618
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶

روزنامه کیهان در تحلیلی از بررسی روزنامه های اصلاح طلب نوشت: مدعیان اصلاحات طی ۸ سال گذشته، بارها زلف همه مشکلات کشور را به برجام گره زدند و برای باز کردن گره‌ای از مشکلات کشور چیزی جز «هیچ» به دست نیاوردند.

روزنامه کیهان در تحلیلی از بررسی روزنامه های اصلاح طلب نوشت: مدعیان اصلاحات طی ۸ سال گذشته، بارها زلف همه مشکلات کشور را به برجام گره زدند و برای باز کردن گره‌ای از مشکلات کشور چیزی جز «هیچ» به دست نیاوردند.
از تله مذاکره غیرمستقیم با آمریکا خارج شویم

 روزنامه کیهان در تحلیل خود از بررسی روزنامه‌های اصلاح طلب نوشت:

روزنامه آرمان ملی در مطلبی به نقل از فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «کوتاه‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و پرثمرترین مسیر رسیدن به توافق مذاکره مستقیم با آمریکاست. اگر ایران به دنبال این است که به اهداف خود در مذاکرات دست پیدا کند تنها می‌تواند از طریق مذاکرات مستقیم به این مهم دست پیدا کند و راه‌حل دیگری ندارد.»

در ادامه این مطلب آمده است: ما باید یک‌بار برای همیشه از تله و دام مذاکره غیرمستقیم با آمریکا خارج شویم و به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم به‌صورت مستقیم مشکلات خود را با آمریکا حل کنیم. دستگاه دیپلماسی کشور باید این شهامت را داشته باشد که به‌صورت مستقیم با آمریکا گفت‌وگو کند که این اتفاق به سود منافع ملی ما خواهد بود»

دادن تضمین به کشورهای دیگر زیاد مرسوم نیست!

آرمان ملی ادامه داد: «ایران خواستار تضمین از سوی آمریکا است که رئیس‌جمهور آینده آمریکا از هر حزب و جناحی که باشد از برجام خارج نشود و به آن پایبند باشد. واقعیت این است که در عرصه بین‌المللی دادن تضمین به کشورهای دیگر زیاد مرسوم نیست».

مدعیان اصلاحات طی ۸ سال گذشته، بارها زلف همه مشکلات کشور را به برجام گره زدند و برای باز کردن گره‌ای از مشکلات کشور چیزی جز «هیچ» به دست نیاوردند. حالا در دولت سیزدهم که قرار است برجام با شروط و مطالبات اصلی و انقلابی ملت ایران (لغو همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ارائه تضمین از طرف مقابل) به نتیجه برسد سنگ‌اندازی می‌کنند و بلندگوی آمریکایی‌ها در داخل می‌شوند که «دادن تضمین به کشورهای دیگر زیاد مرسوم نیست!». اتفاقاً مسئله تضمین سرفصل مهمی در حقوق و روابط بین‌الملل است و یکی از مسائلی است که جمهوری اسلامی از آن کوتاه نخواهد آمد..

اصلاح‌طلبان و مهندسی ترس در جامعه با کلیدواژه تحریم و گرانی

روزنامه اعتماد طی مطلبی در شماره اخیر خود نوشت: خبر رسید که قیمت برنج رکوردهای قبلی را پشت سر گذاشته و به محدوده ۱۰۰ هزارتومانی رسیده است. پیش‌ازاین نیز شاهد گرانی‌های افسارگسیخته در قیمت اقلامی چون، شکر، قند، روغن و… بودیم؛ موضوعی که نگرانی‌های فراوانی را میان عموم مردم ایجاد کرده است و دورنمای معیشتی جامعه را غبارآلوده‌تر ساخته است. این افزایش قیمت‌ها در اقلام اساسی در حالی رخ داده است که هنوز به هفته‌ها و روزهای پایانی سال نرسیده‌ایم و طبیعی است که باید منتظر افزایش انتظارات تورمی در روزهای پایانی سال نیز باشیم. موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت آن است که ۲ عامل اساسی مسبب شرایط فعلی اقتصادی کشور است. نخست ساختار بیماری اقتصادی داخل کشور است.

در ادامه مطلب آمده است: موضوع مهم بعدی تحریم‌های اقتصادی است. هر بار که کشور دچار تحریم شده است، گزاره‌هایی مانند تورم، ریاضت اقتصادی، گسترش فقر، گرانی و در کل مشکلات معیشتی برای اقشار مختلف ایجاد شده است. هرگز بدون برداشته شدن تحریم‌ها امکان رشد اقتصادی مستمر و بهبود معیشت مردم ممکن نبوده است. چون تحریم‌هایی که در سال‌های پس از انقلاب شدت پیدا کرده است، کار را به جایی رسانده که امروز اغلب مسیرهای ارتباطی با جهان پیرامونی مسدود شده است. اگر دنبال رفع این مشکلات هستیم، باید ریشه‌های اصلی را شناسایی کرده و راهبردهای عملیاتی برای برون‌رفت از آنها را امتحان کنیم. معتقدم اگر در حوزه توافق هسته‌ای، اقدام عاجلی صورت نگیرد، انتظارات تورمی در اقتصاد ایران افزایش یافته و در روزهای پایانی سال، شرایط دشوارتری تجربه خواهد شد.

روزنامه اصلاح‌طلب: سهم ما در نتایج ضعیف دولت روحانی چقدر بوده است؟

روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله خود با عنوان «یک توصیه به اصلاح‌طلبان» نوشت: صرف‌نظر از مقدمه بالا به نظر می‌رسد اگر بناست اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت طراحی داشته باشند باید تکلیف چند موضوع مهم را ابتدا روشن کنند. مثلاً یکی از این موضوعات که کماکان درباره آن توضیحی داده نشده عملکرد دولت تدبیر و امید است. درواقع هنوز مشخص نشده سهم اصلاح‌طلبان در نتایج ضعیف این دولت چقدر بوده و آیا باید منتظر عذرخواهی و توضیح این جریان بود یا خیر؟

در ادامه مطلب آمده است: هرچند که در میان تمام این مسائل ما با یک مسئله بسیار بسیار مهم‌تر هم مواجه هستیم و آن سرشدگی مردم در برابر جریان‌های سیاسی و فعالان این حوزه هستیم. جامعه آن‌قدر اباطیل از این جماعت شنیده و سرش کلاه رفته که حاضر نیست تن به ایده‌ها و طرح‌های این‌ها دهد. نوع مشارکت مردم در انتخابات گذشته گواه این مدعاست و بدتر آنکه فضای جامعه نسبت به موضوع مذکور نه‌تنها بهتر نشده بلکه در این زمینه پسرفت هم داشتیم. بنابراین مشخص نیست با آن ابهامات و این بی‌انگیزگی مفرط در میان مردم، اصلاح‌طلبان چگونه می‌خواهند موجی ایجاد کنند.

ترک اهانت‌آمیز برنامه زنده تلویزیونی، صدای رفقایشان را هم درآورد!

آفتاب یزد در یادداشت دیگری با عنوان «اهانت به مخاطبان» به حواشی پیش‌آمده در برنامه اخیر جهان‌آرا پرداخت و نوشت: چند شب پیش در برنامه (جهان‌آرا) دو تن از بانوان دارای مسئولیت عالی اجرایی [دو تن از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب] بدون توجه به زنده بودن برنامه و بدتر از آن تماشای برنامه توسط طیف‌های سنی مختلف و جنسیت‌های متفاوت بدون عذرخواهی از مخاطبان اقدام به ترک میزگرد نمودند.

این رفتار بدون عنایت به وابستگی‌های سیاسی و جناحی این بانوان محترمه؛ چه آثار نامطلوبی روی تماشاگران نوجوان و جوان خواهد گذاشت… علت و دلیل این‌گونه رفتارهای هیجانی حتی در صورت محق بودن افراد، بسیار نامطبوع‌تر و منفی‌تر بوده و خواهد بود. یعنی خانم‌ها! که خود را دارای تحصیلات عالی نیز می‌دانید تماشاگران و مخاطبان ارزش تحمل برنامه و پاسخگویی مستدل را نداشتند؟ ایشان که هنوز از نظر آسیب‌شناسی اجتماعی مفهوم زنان آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر را به درستی و از نظر علمی نمی‌دانند چگونه می‌توانند از حقوق این‌گونه بانوان دفاع کنند؟ این عزیزان یا نتایج منفی رفتار خود را از جهت رفتارشناسی ارزیابی ننموده و نمی‌دانند و یا پست و مقام آنها ایشان را دچار غرور کاذب نموده‌اند؟ وگرنه مردم کشور به‌خوبی رفتارها را تحلیل نموده و زشت و زیبای حرکات مختلف را به‌خوبی ارزشیابی می‌نمایند.

ممکن است هر دلیل موجه و یا ناموجه و هر علت مقبول یا مردود برای رفتار فوق الاشاره عنوان گردد؛ درهرصورت باید خانم‌ها به‌جای ترک صحنه بدان صورت غیرحرفه‌ای و مغایر با روحیه گفتمان متعارف، در جای خود مانده و تا تعدیل مطلوبشان از گفتار امتناع کرده و یا با بیان علل و عذرخواهی از مخاطبان صحنه را ترک می‌کردند وگرنه بیان دلایل بعد از خروج غیرحرفه‌ای به هر شکل و حالت که باشد از سوی مخاطبان و تماشاگران مقبول نخواهد افتاد.»

با احیای برجام قیمت کاهش پیدا می‌کند اما نه مثل قبل!

روزنامه ابتکار در گزارشی به نقل از کارشناس مسائل اقتصادی نوشت: اقتصاد ایران و فعالان اقتصادی که اکنون در بخش‌های مختلف فعالیت دارند در گذشته تجربه قطعنامه ۵۹۸ و همچنین برجام در سال ۱۳۹۴ را داشته است. از سوی دیگر بنیه اقتصاد ایران در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها ضعیف شده است و تورم‌های حدود ۴۰ درصد را تجربه کرده، بنابراین بعید به نظر می‌رسد که با احیای برجام ما سقوط قیمت‌ها همانند زمان قطعنامه ۵۹۸ و یا زمان امضای برجام در سال ۹۴ را داشته باشیم.

در ادامه مطلب آمده است: در صورت احیای برجام بدون شک ما شاهد کاهش قیمت‌ها در بخش‌های مختلف خواهیم بود اما نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها به ‌اندازه دو واقعه قبلی سقوط پیدا کند.

ابتکار نوشت: به‌عنوان‌مثال می‌توان به قیمت خودروها اشاره کرد. اکنون برخی از خودروهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند و به فروش می‌روند بر اساس قیمت ارز آزاد بوده و دارای حباب است و هنگامی‌که قیمت ارز در پی احیای برجام واقعی شود باید قیمت خودروها نیز کاهش پیدا کند. اما ممکن است این اتفاق رخ ندهد چراکه هنگامی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند که واردات خودرو آزاد شود وگرنه در بازار انحصاری، انحصارگر است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند به همین دلیل برای کاهش قیمت علاوه‌بر احیای برجام به رقابتی بودن و عدم انحصار نیاز است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=364618

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر