4

عربستان به ملی‌کردن صنایع نظامی و امنیتی خود ادامه می‌دهد

  • کد خبر : 365910
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴

رئیس سازمان صنایع نظامی عربستان سعودی از افزایش ۵۰درصدی هزینه‌های نظامی کشورش تا سال ۲۰۳۰ خبر داد.

عربستان: هزینه‌های نظامی را 50 درصد افزایش خواهیم داد

به گزارش افق نیوز ، یک مقام سعودی  اعلام کرد  که کشورش با شرکای خود در منطقه و جهان به دنبال دستیابی به خودکفایی در بخش صنایع دفاعی است.

به گزارش آناتولی، «احمد العوهلی» رئیس سازمان صنایع نظامی عربستان سعودی  در همایشی یک‌روزه تحت عنوان «ریاض، برای دفاع» اعلام کرد: عربستان به ملی‌کردن صنایع نظامی و امنیتی خود ادامه می‌دهد و تا سال ۲۰۳۰ هزینه‌های نظامی برای تجهیزات و خدمات نظامی خود را ۵۰٪ افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ریاض همایشی یک‌روزه تحت عنوان «ریاض، برای دفاع» را با حضور بیش از ۳۰۰ شخصیت حکومتی و نظامی از تمام نقاط دنیا برای گسترش هماهنگی‌ها و تداوم گفت‌وگوها در خصوص صنایع دفاعی برگزار کرده است.

وی گفت: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به صراحت گفته است که هیچ معامله تسلیحاتی بدون  دستیابی به محتوای علمی ملی وجود ندارد و ما بر روی این موضوع کار خواهیم کرد».

العوهلی  تاکید کرد: «ما با تمام شرکای خود در منطقه و جهان برای پیشرفت و اجرای برنامه‌هایمان در بخش‌ صنایع دفاعی همکاری می‌کنیم تا به خودکفایی برسیم».

این همایش که توسط  موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) در ریاض برگزار شد، دو جلسه را در دستور کار خود قرار داده بود. اولین جلسه با موضوع «سیاست دفاع منطقه‌ای و اقتصاد در زمینه جهانی» و دومی نیز  با موضوع «چشم اندازهای دفاعی بین‌المللی» برگزار شده‌اند.

عربستان از ششم تا نهم ماه جاری  میزبان برگزاری نمایشگاه «دفاع نظامی در جهان» خواهد بود؛ نمایشگاهی که هر دو سال یک‌بار برگزار خواهد شد. رسانه‌های سعودی انتظار دارند که نمایشگاه مذکور طی این چهار روز برگزاری، سی هزار بازدیدکننده داشته باشد.

عربستان در اوایل سال  ۲۰۲۱ اعلام کرد که قصد دارد تا در یک دهه آتی و به عنوان بخشی از برنامه‌هایش برای تقویت هزینه‌های نظامی بیش از ۲۰ میلیارد دلار در صنعت نظامی داخلی این کشور سرمایه‌گذاری کند و به دنبال توسعه و ساخت تسلیحات بیشتر و سیستم‌های نظامی داخلی است و می‌خواهد تا ۲۰۳۰، ۵۰ درصد از بودجه نظامی را به صورت داخلی هزینه کند.

تسنیم/امروزه عربستان نفت خیز یکی از بزرگترین واردکنندگان تجهیزات نظامی در جهان است. آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه عمده‌ترین تأمین‌کننده سلاح به عربستان هستند. ۷۳ درصد از کل واردات جنگ‌افزار عربستان از آمریکا و ۱۳ درصد از انگلیس بوده است. این کشور به دلیل وابستگی شدید به ایالات متحده و کشورهای غربی به ویژه برای سیستم‌های تسلیحاتی ، گاهی دچار مشکل می‌شود.

اخیرا «امیلی هاثورن» تحلیلگر خاورمیانه و آفریقای شمالی در استراتفور اعلام کرد که ممکن است عربستان سعودی پیشرفتی در صنعت اسلحه‌سازی داخلی ، به ویژه از نظر ساخت سیستم‌های سلاح‌های زمینی ، الکترونیکی و بمب‌های هوشمند داشته است؛ اما هدف از ۵۰٪ از بودجه نظامی عربستان برای سلاح‌های داخلی هنوز یک هدف دور و غیر ممکن است. عربستان به شدت به منابع خارجی و واردات اسلحه ، هواپیما و کشتی پیشرفته از نظر فناوری متکی است.

عربستان به دنبال ادعاهای ایالات متحده برای توقف فروش سلاح به عربستان، در حالی از تلاش برای بومی کردن سلاح و سامانه‌های نظامی خود خبر می‌دهد که کارشناسان نظامی منطقه بارها تاکید کرده‌اند که این کشور توان فکری، علمی و عملی اجرای چنین طرح‌هایی را ندارد. همچنین بلند پروازی‌های عربستان سعودی در حالی انجام می‌شود که ناظران سیاسی و نظامی پیش از این نیز با اشاره به اقدامات غرب برای فروش اسلحه و مهمات به ریاض هشدار داده‌اند که مخارج نظامی سنگین عربستان، منطقه غرب آسیا را به انبار مهمات آماده انفجار تبدیل کرده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=365910

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر