3

وعده جدید آقای وزیر برای ارزانی خودرو

  • کد خبر : 366435
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷

فاطمی‌امین با بیان اینکه در سنوات گذشته تا ۱۰۰ هزار خودرو واردات داشتیم، افزود: فکر نمی‌کنم در سال آینده بیش از این تعداد واردات انجام شود. میزان تقاضای بازار خودروی ایران ۱.۵ میلیون دستگاه است، اما تیراژ تولیدات داخلی در سال‌های اخیر فقط یک‌میلیون دستگاه بوده است.

                                                   وعده جدید آقای وزیر برای ارزانی خودرو                                       به گزارش افق نیوز، وزیر صمت کاهش قیمت خودرو، افت ۱۵ درصدی هزینه تمام‌شده و رشد ۵۰ درصدی تولید در سال آینده را وعده داد.

۱۲ روز پس از صدور فرمان ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهوری به‌خودروسازان برای رشد تولید و عرضه و بهبود کیفیت خودرو‌های داخلی، دیروز وزیر صمت از برنامه این وزارتخانه برای ساماندهی بازار خودرو در سال آینده رونمایی کرد. رضا فاطمی‌امین در عین حال آزادسازی واردات خودرو و ارزانی خودرو‌های داخلی از طریق کاهش قیمت تمام‌شده و زیاندهی خودروسازان را وعده داد.

خداحافظی با پژو ۴۰۵، سمند و تیبا
وزیر صمت با بیان اینکه تولید خودرو در سال آینده ۵۰درصد افزایش خواهد یافت، گفت: وزارت صمت برنامه‌ای دوساله برای بهبود وضع صنعت خودرو دارد که بعضی از طرح‌ها شش‌ماهه و برخی دیگر یکساله است. رضا فاطمی‌امین با بیان اینکه به مردم اطمینان می‌دهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه‌کشی، کیفیت و موضوعات دیگر خودرو حل خواهد شد، اما رفع کامل این مشکلات نیازمند دوره ۲ساله است، افزود: سال آینده قیمت تمام‌شده خودرو ۱۵درصد کاهش یافته و زیان خودروساز کمتر می‌شود. اکنون قیمت تمام‌شده بیشتر خودرو‌ها بالاتر از قیمت فروش‌شان است و این زیان موجب می‌شود خودروساز در تولید دچار مشکل شود. فاطمی‌امین تامین مالی زنجیره خودرو را یکی از الزامات رشد ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده دانست و افزود: ایران‌خودرو در سال آینده تولید خودرو‌های پژو ۴۰۵ و سمند و سایپا تیبا را متوقف خواهند کرد و برنامه‌ریزی برای معرفی ۳خودروی جدید در سال آینده انجام شده است.

واردات خودکار خودرو از اردیبهشت سال آینده
وزیر صمت درباره واردات خودرو گفت: واردات خودرو در سال ۹۷ به‌دلیل تراز ارزی کشور ممنوع شد و مصوبه آن تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد، اما دولت قصد ندارد آن را تمدید کند و به‌طور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد. فاطمی‌امین با بیان اینکه در سنوات گذشته تا ۱۰۰ هزار خودرو واردات داشتیم، افزود: فکر نمی‌کنم در سال آینده بیش از این تعداد واردات انجام شود. میزان تقاضای بازار خودروی ایران ۱.۵ میلیون دستگاه است، اما تیراژ تولیدات داخلی در سال‌های اخیر فقط یک‌میلیون دستگاه بوده است. او افزود:، چون ۳ سال واردات خودرو نداشته‌ایم و تقاضای انباشته وجود دارد، احتمالا تا ۱۰۰ هزار خودرو و شاید بیشتر وارد شود. فاطمی‌امین گفت: از اواسط سال آینده به‌تدریج قرعه‌کشی حذف می‌شود، ولی اینطور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی نداشته باشیم؛ چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد.

کاهش خودرو‌های ناقص ایران‌خودرو
مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه تعداد خودرو‌های ناقص در پارکینگ‌های این شرکت که به‌علت کسری قطعه معطل بودند، به ۶۰ هزار دستگاه کاهش یافته است، گفت: براساس وعده‌ای که به وزیر صمت و رئیس‌جمهور دادیم با ۴۰ هزار دستگاه خودروی معطل سال را به پایان می‌رسانیم. مهدی خطیبی افزود: در دهه نخست بهمن‌ماه، تعداد خودرو‌های ناقص در سایت‌های تهران و شهرستان‌ها مثل فارس، تبریز و بابل، ۸۲ هزار دستگاه بود که با همکاری خوب شبکه تامین قطعه‌سازان، امروز تعداد این خودرو‌ها به حدود ۶۰هزار دستگاه کاهش یافته و در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ تا ۱۵فروردین نیز تعداد این خودرو‌ها به حدود ۲۵هزار دستگاه می‌رسد. او افزود: باید سال آینده روزانه ۲هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو تولید کنیم. رئیس‌جمهور هم تا ۲ هفته را برای معطلی خودرو‌ها مجاز دانسته و استاندارد جهانی نیز همین است.

کاهش مشروط قیمت خودرو در سال آینده
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو هم در مورد چشم‌انداز بازار خودرو در سال آینده گفت: در سال ۱۴۰۱ اگر واردات خودرو انجام شود و نوسان ارزی نداشته باشیم، هیچ کالایی ازجمله خودرو نیز نوسان قیمت نخواهد داشت. سعید موتمنی افزود: این روز‌ها وضعیت بازار خودرو آرام، اما بدون خریدار است؛ زیرا همه منتظر نتیجه مذاکرات احیای برجام هستند و خرید خود را به تعویق انداخته‌اند و کسانی که می‌خواستند خودروی صفر تهیه کنند، منتظر پلاک‌گذاری سال جدید هستند. همچنین نوسان نرخ ارز خریداران را بلاتکلیف گذاشته و آن‌ها نمی‌دانند باید خرید خود را انجام دهند یا خیر؟ او با بیان اینکه امسال تقاضای کاذب برای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو وجود نداشت و اغلب تقاضای بازار بود، اما این روز‌ها تقاضای مصرفی نیز وجود ندارد، گفت: امیدواریم در سال آینده با عرضه بیشتر و واردات، خودرو به جایگاه مصرفی خود بازگردد، اما باید میزان عرضه و واردات به حدی باشد که نیاز بازار را تامین کند.

همشهری

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=366435

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر