5

جزئیات قراردادهای نفتی ۱۵ میلیارد دلاری در دولت رئیسی

  • کد خبر : 366827
  • ۰۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

اقتصادنیوز: مجموع ارزش قراردادها و تفاهم‌نامه‌های بزرگ وزارت نفت در ۶ ماه گذشته به ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار بالغ می‌شود که بخش اعظم منابع مالی و سرمایه‌گذاری موردنیاز آن‌ها از منابع غیردولتی داخلی و خارجی تأمین می‌شود.

اقتصادنیوز: مجموع ارزش قراردادها و تفاهم‌نامه‌های بزرگ وزارت نفت در ۶ ماه گذشته به ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار بالغ می‌شود که بخش اعظم منابع مالی و سرمایه‌گذاری موردنیاز آن‌ها از منابع غیردولتی داخلی و خارجی تأمین می‌شود.
جزئیات قراردادهای نفتی 15 میلیارد دلاری در دولت رئیسی

به گزارش افق نیوز ، از ابتدای دولت سیزدهم، شرکت ملی نفت ایران درمجموع ۷ قرارداد برای توسعه میدان‌های نفت و گاز با پیمانکاران داخلی و خارجی به ارزش ۵/ ۴ میلیارد دلار منعقد کرده است.

علاوه بر این قراردادها، تفاهم‌نامه‌هایی برای مطالعه و توسعه میادین نفت و گاز و همچنین انتقال تکنولوژی در بخش بالادست نیز منعقد شده است. مجموع ارزش قراردادها و تفاهم‌نامه‌های شرکت نفت به بیش از ۱۱ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

برای جمع‌آوری گازهای مشعل نیز ۸ قرارداد به ارزش ۴۸۰ میلیون یورو بین هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و پیمانکاران در پهنه ۴ استان در شرق رودخانه کارون منعقدشده است. تا پایان سال گذشته، ۲۸ قرارداد با شرکت‌های توانمند داخلی به ارزش حدود یک میلیارد دلار برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت امضا شد. بیشتر گازهای همراه نفت مربوط به میدان‌های غرب و شرق کارون است. این گازها در واحدهای پالایشی فرآوری و در مجتمع‌های پتروشیمی به‌عنوان خوراک استفاده خواهد شد که این اقدام ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای کشور به همراه خواهد داشت.

جواد اوجی وزیر نفت در این باره اظهار داشت: به‌منظور شتاب‌بخشی به روند اجرای پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت، برای امضای قرارداد به سراغ مراکزی رفتیم که به‌شدت برای تأمین خوراک خود به این نوع گازهای ترش نیاز داشتند، جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت افزون بر اینکه خوراک واحدهای پایین‌دستی را تأمین می‌کند، به محیط زیست کمک شایانی خواهد داشت، هم‌اکنون روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز همراه نفت در کشور سوزانده می‌شود.

در شرکت پالایش و پخش ۲ تفاهم‌نامه برای احداث خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی در استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و فارس منعقدشده است. این تفاهم‌نامه‌ها باعث کاهش حوادث جاده‌ای، کاهش هزینه انتقال فرآورده و افزایش ظرفیت انتقال فرآورده می‌شود.

در این شرکت یک تفاهم‌نامه برای نوسازی ۵۰۰ دستگاه نفت‌کش سوخت‌رسان جاده‌ای و یک تفاهم‌نامه برای بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه بندرعباس نیز امضاشده است. مجموع ارزش تفاهم‌نامه‌های این شرکت بالغ بر ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.

در شرکت ملی گاز، ۵۳ پروژه در حوزه گازرسانی و یک پروژه برای افزایش ظرفیت انتقال گاز و پایداری شبکه در خط لوله هشتم سراسری تعریف شده است. همچنین، فاز ۲ طرح ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه نیز آغازشده است. مجموعه این اقدامات به دسترسی بیشتر و پایدارتر مردم در همه ۳۱ استان کشور به گاز طبیعی و پایدارتر شدن تأمین گاز به‌خصوص در فصول سرد گاز کمک می‌کند. ارزش مجموع این پروژه‌ها به ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بالغ می‌شود.

ایرنا/مجموع ارزش قراردادها و تفاهم‌نامه‌های بزرگ وزارت نفت در ۶ ماه گذشته به ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار بالغ می‌شود که بخش اعظم منابع مالی و سرمایه‌گذاری موردنیاز آن‌ها از منابع غیردولتی داخلی و خارجی تأمین می‌شود.

مجموع ارزش قراردادهای نفتی در شش ماه نخست دولت مردمی تقریباً بیش از ۳ برابر ارزش قرارداد دولت قبل با شرکت توتال فرانسه است که چند سال ایران را معطل گذاشت و با یک اشاره آمریکا نیز از پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی کنار رفت و هیچ خسارتی هم پرداخت نکرد و توسعه این فاز بزرگ را هشت سال به عقب انداخت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=366827

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر