4

وزیر نفت: فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده/ عبور از زمستان ۱۴۰۰ بدون قطعی گاز/ هشدارها درباره واردات بنزین و گازوئیل

  • کد خبر : 364640
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹

وزیر نفت با تشریح اتفاقاتی که طی ماه‌های اخیر در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها رخ داده است، با اشاره به اقداماتی که موجب عبور از سرمای زمستان امسال بدون قطعی گاز شده است، درباره واردات بنزین و گازوئیل در سالهای آتی هشدار داد.

نگاهی به سابقه اجرایی جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت - خبرگزاری مهر | اخبار  ایران و جهان | Mehr News Agency

به گزارش افق نیوز ، جواد اوجی در برنامه نگاه یک با اعلام اینکه در اواخر دی و اوایل بهمن پیک مصرف گاز خانگی به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسید، افزود: این در حالی است که خروجی پالایشگاه‌ها ۸۴۵ میلیون مترمکعب بود و موجب شد در بخش عرضه افت فشار ایجاد نشود.
وی گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تولید روزانه گاز شیرین و خروجی پالایشگاه‌ها باید به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسید، اما به‌دلیل سرمایه گذاری نکردن در سال‌های گذشته در بخش گاز اکنون خروجی پالایشگاه‌ها حدود ۸۴۰ میلیون مترمکعب است.
او با بیان “سالانه روند افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی، صنعتی و نیروگاهی را داریم” ادامه داد: پیش‌بینی می‌کردیم در پیک مصرف امسال حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز داشته باشیم.
وی افزود: در ابتدای کار دولت سیزدهم وضع سطح ذخایر سوخت نیروگاه‌ها در مخازن آن‌ها در مقایسه با سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر بود بنابراین فرماندهی تامین سوخت زمستانی را بر عهده گرفتم و با افزایش ۳۰ درصدی کرایه تانکر‌های سوخت رسان تلاش فراوانی را برای پرکردن مخازن سوخت نیروگاه‌ها انجام دادیم.
اوجی گفت: اولویت ما در بخش گاز تامین مصرف خانگی است و به این دلیل برای مصرف نیروگاه‌ها به سمت تامین سوخت مایع برای آن‌ها رفتیم.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره کرده بودیم بنابراین با افزایش تولید گاز در پیک مصرف، پیک تولید میعانات گازی نیز اتفاق می‌افتاد و هر ماه دو سه کشتی به ذخیره میعانات گازی روی آب اضافه می‌شد که مشکل ایجاد می‌کرد.
وزیر نفت گفت: برای حل این مشکل، سطح مصرف میعانات گازی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افزایش دادیم و صادرات میعانات گازی نسبت به گذشته و سال قبل دو تا سه برابر افزایش و تاکنون ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب از میزان ذخایر میعانات گازی در روی اب کاهش یافته است.
وی با بیان این که روزانه ۸۴۰ تا ۸۶۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود افزود: برای تامین پیک میزان مصرف گاز خانگی با تعمیر اساسی بخش‌های تولید گاز و شبکه‌های انتقال و افزایش نرخ گاز برای مشترکان پرمصرف توانستیم مسئله پیک مصرف را حل کنیم.
اوجی تصریح کرد: از سال ۹۴ تا اوایل آذر امسال برای مشترکان پرمصرف گاز افزایش قیمت نداشتیم، با مصوبه دولت مصرف گاز برای مشترکان سه پله نخست که ۷۵ درصد مشترکان و ۵۰ درصد مصرف گاز را شامل می‌شوند افزایش قیمت نداشتیم، اما برای ۲۵ درصد مشترکان در بخش خانگی که ۵۰ درصد مصرف گاز در این بخش را دارند بهای گاز را افزایش دادیم.
وزیر نفت افزود: در محاسبه مصرف گاز ۱۲ پله داریم که از پله چهارم به بعد به ازای هر پله ۴۰ درصد قیمت گاز را برای مشترکان پرمصرف افزایش دادیم و از این محل روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب مصرف گاز کاهش یافت که همانند تولید یک فاز پارس جنوبی است و توانستیم حجمی از سرمایه گذاری برای جبران مصرف گاز را کاهش دهیم البته در آمد شرکت گاز نیز روند خوبی داشته است.
وی ادامه داد: با سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان نیز در استان‌های شمالی به ویژه استان گلستان گازی رسانی پایدار شد.
او گفت: از دی سال ۹۵ سوآپ گاز از ترکمنستان متوقف شد، اما با دیپلماسی قوی دولت سیزدهم و نگاه به همسایه‌ها موضوع سوآپ گاز در سفر رئیس جمهور به عشق آباد اجرایی شد و سالانه یک و نیم تا دو و نیم میلیارد مترمکعب از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان تبادل گازی انجام می‌دهیم. این قرارداد از ۱۰ دی امسال اجرا شد.
وی افزود: قیمت سوخت مایع به صنایع عمده را به قیمت گاز با آن‌ها محاسبه کردیم و زمستان امسال در هیچ بخشی کمبود سوخت اتفاق نیفتاد و هر جا کمبودی بود با سوخت مایع جبران کردیم.
تسنیم/وزیر نفت گفت: سال گذشته در دی و بهمن ماه خاموشی‌های بسیاری بدلیل قطع سوخت نیروگاه‌ها اتفاق افتاد، اما امسال برای صنایع عمده و نیروگاه‌ها سوخت مایع را در زمان مناسب و افزایش ۲۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته افزایش داریم.
وی افزود: هر جا کاهش سوخت گاز داشتیم پیش از قطع آن با سوخت مایع جبران کردیم.
آقای اوجی گفت: بخش سیمان با سوخت مایع بکار خود ادامه داد و سوخت مایع را با قیمت گاز برای آن‌ها تامین کردیم و گاز بیشتر صنایع فولاد را که بخش احیاء بود قطع نکردیم، اما بخش‌های دیگر این صنعت را سوخت مایع دادیم.
وی ادامه داد: درباره سوخت پتروشیمی‌ها نیز سوخت مایع برای آن‌ها تامین کردیم، اما پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند خوراک آن‌ها تا حدودی کاهش یافت و دچار آسیب شدند که اگر تعمیرات اساسی را در این مدت انجام دهند آن‌ها را بستانکار شرکت گاز خواهیم کرد و زیان آن‌ها محاسبه و خسارت شان پرداخت می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه باید در حوزه صنعت نفت و گاز سرمایه گذاری کنیم افزود: از ابتدای دولت سیزدهیم اولویت نخست ما توسعه میادین نفت و گاز است.
وی گفت: بدلیل سرمایه گذاری نکردن در میادین افت فشار اتفاق افتاده است و پالایشگاه‌های گازی زیر ظرفیت کار می‌کنند.
او ادامه داد: نیاز داریم که در میادین سرمایه گذاری شود و برای افزایش فشار و حفظ تولید و کشف میادین جدید برنامه ریزی کرده ایم.
وی افزود: برای جلوگیری از کاهش سالانه ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب تولید گاز در سال‌های آینده پیش بینی کرده ایم در مدت هشت سال باید ۸۰ میلیارد دلار در بخش بهینه سازی بالادست و صنایع پایین دست نفت و گاز سرمایه گذاری شود.
آقای اوجی گفت: نیاز داریم چاه‌ها و تاسیسات جدید حفاری و ایجاد شود.
وی ادامه داد: برای سرمایه گذاری در میادین مشترک، مستقل و میادین نفتی با هدف حفظ و افزایش تولید تلاش می‌کنیم.
وزیر نفت گفت: در این جهت با ایجاد کنسرسیوم هلدینگ‌ها و بانک‌های بزرگ و استفاده از منابع بانکی، اوراق مشارکت، اختصاص سهم چهارده و نیم درصد از محل فروش نفت و گاز، نگاه به سرمایه گذاری خارجی، توسعه و کشف میادین جدید نفت و گاز را پیگیری می‌کنیم.
آقای اوجی افزود: بیشتر سرمایه گذاری‌ها در بخش نفت و گاز به ویژه در بخش پتروشیمی و پالایشگاهی سرمایه گذاری خارجی و فایناس بوده است.
وی گفت: آماده ایم یک میدان را از ابتدا تا انتها برای توسعه تحویل هلدینگ بدهیم و گازی که حاصل می‌شود برای مصارف خودشان باشد.
اوجی ادامه داد: برای جذب و تشویق سرمایه گذاران قرارداد‌ها را تغییر داده و در آن‌ها تنوع ایجاد کرده ایم.
وی افزود: تا کنون برای هفت، هشت میدان گازی قرارداد امضاء شده است و سرمایه گذاران از محل توسعه میادین سهم خواهند داشت.
آقای اوجی گفت: در هشت سال آینده ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار از منابع نفت و گاز برای توسعه میادین اختصاص می‌دهیم و در حدود همین رقم را نیز سرمایه گذاران چینی در قالب توافق ۲۵ ساله، بانک‌ها و هلدینگ‌ها سرمایه گذاری می‌کنند که از منافع میادین سهم خواهند داشت. تلاش می‌کنیم با روس‌ها نیز مانند چینی‌ها در این زمینه قراردادی داشته باشیم.
وزیر نفت افزود: امروز مهمترین اولویت ما در بخش صنعت نفت و گاز سرمایه گذاری است که اگر انجام نشود ممکن است در سال‌های آینده وارد کننده این محصولات باشیم.
وی با بیان اینکه بهینه سازی مصرف بسیار مهم است گفت: برای این کار تعرفه مشترکان پرمصرف را افزایش داده ایم.
اوجی ادامه داد: مجتمع‌های خانگی نیز که موتورخانه دارند می‌تواند با عقد قرارداد با شرکت ملی گاز سیستم موتورخانه خود را به صورت رایگان بهینه سازی کنند و تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار موتورخانه ثبت نامه کرده اند.
آقای اوجی افزود: همچنین برنامه ریزی کرده ایم در پایان ۱۴۰۴ یک میلیون و ۴۰۲ هزار دستگاه خودرو عمومی شامل وانت بار و تاکسی گازسوز شود و در این زمینه با هفت، هشت پیمانکار قوی از جمله خودرو ساز قرارداد بسته شده و ۳۱۰ کارگاه برای گازسوز کردن این خودرو‌ها فعال شده اند.
وی گفت: مالکان وانت بار‌ها و تاکسی‌ها می‌توانند برای گازسوز کردن خودروهایشان در پایگاه اینترنتی شرکت پالایش پخش نام نویسی کنند تا خودروی آن‌ها رایگان گازسوز شود.
وزیر نفت ادامه داد: هزینه گازسوز کردن این خودرو‌ها ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان برآورد می‌شود که برای صاحبان این خودرو‌ها رایگان است.
وی افزود: برای بهینه کردن موتورخانه‌ها نیز هر تعداد از خانوار‌ها نام نویسی کنند به صورت رایگان کار را انجام می‌دهیم.
وزیر نفت ادامه داد: برای مشترکان پرمصرف در گام نخست افزایش ۴۰ درصدی هر پله در مقایسه با پله بعدی انجام شد، اما در گام‌های بعد به سمت محاسبه قیمت‌های واقعی گاز برای آن‌ها خواهیم رفت البته تاب آوری جامعه را نیز در نظر می‌گیریم.
آقای اوجی افزود: در اروپا قیمت هر متر مکعب گاز اکنون به یک دلار و ۳۳ سنت با توجه به کاهش ذخایر سوخت در این قاره رسیده است.
وی گفت: پرمصرف‌های گاز که در سال گذشته برای هر متر مکعب ۴۰۰ تومان پرداخت می‌کردند امروز باید دو هزار تومان پرداخت کنند.
وزیر نفت افزود: افزایش قیمت برای مشترکان پرمصرف است و پله یک، دو و سه افزایش قیمت ندارند و بهای گاز خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که الگوی مصرف را رعایت کنند افزایش نمی‌یابد.

اجرای ۱۱۰ درصدی تعهدات وزارت نفت

وزیر نفت گفت: وزارت نفت تا کنون بیش از ۱۱۰ درصد از تعهد خود در تبصره ۱۴ قانون بودجه را اجرایی کرده است.
آقای جواد اوجی در ادامه برنامه «نگاه یک» با اشاره به اینکه شاید این موضوع بی سابقه بوده است افزود: تعهد ما در ۱۰ ماهه حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است اما حدود ۲۸۲ هزار میلیارد تومان را براساس این تبصره واریز کرده ایم که حاصل فروش گاز، نفت گاز، بنزین، گوگرد، ال پی جی و میعانات در بخش داخلی و صادرات فرآورده ها بوده است.

او ادامه داد: به سقف تعهدمان در بودجه سال ۱۴۰۰ در حوزه نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی نیز عمل کرده ایم.
آقاق اوجی با اشاره به برنامه های وزارت نفت برای مهار و بهره برداری از گازهای همراه نفت گفت: در این زمینه و در این هفته یا هفته آینده قراردادهای خوبی را با برخی شرکت های توانمند داخلی خواهیم بست که حاضر هستند در این زمینه سرمایه گذاری کنند و گاز «متان» یا طبیعی را به شبکه برگردانند و بقیه گازها و میعانات را برای خوراک پتروشیمی ها استفاده کنند.
وزیر نفت افزود: قرارداد جدید ما بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیون متر مکعب گاز مشعل ها است که بیشتر آن از میدان های غرب کارون و گازهای مناطق نفت خیز است.
او اضافه کرد: هفت یا هشت پیمانکار هستند که در این زمینه و در سرمایه گذاری توانمند هستند و با آنها قرارداد بسته می شود و سود خوبی هم برای سرمایه گذاران دارد.
آقای اوجی درباره افزایش درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم نیز گفت: با راهکارهای مختلف و استفاده از همه ظرفیت ها فروش نفت و میعانات نفتی و گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی روند رو به رشدی را داشت.
وزیر نفت افزود: از هر ظرفیتی در این حوزه استفاده کردیم و با دیپلماسی انرژی با همه کشورهای مدنظر و شرکت های بزرگ فعال ارتباط گرفتیم و در نتیجه، فروش نفت ما از نظر حجمی و وزنی نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است.
او با بیان اینکه مطالبات را به صورت ارزی دریافت می کنیم اضافه کرد: افزایش قیمت نفت و میعانات گازی هم در این مدت، خیلی کمک کرد و به همین علت، منابع درآمدی و وصول مطالبات ما از نظر حجمی و صادرات و وصول درآمدها نسبت به پارسال افزایش قابل توجه و چشمگیری داشته است.
آقای اوجی در پاسخ به این پرسش که آیا منظور از این وصول در آمد، دریافت کالاست یا خدمات فنی و مهندسی و یا دریافت ارز است؟ گفت: بخش عمده درآمد حاصل از فروش نفت، وصول مطالبات است که آن را نقدی و به صورت ارز دریافت می کنیم و بخش جزیی از آن هم به تهاتر با کالا، اختصاص داده شده است .
وزیر نفت افزود: در حال آغاز تهاتر بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت با مشارکت در پروژه ها هستیم و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی، جلسات مختلفی را داریم و راهکارهای گوناگونی را برای تهاتر با کالا و فروش نفت و تهاتر با مشارکت در پروژه ها مطرح است.
آقای اوجی تاکید کرد: در این چند ماه، بیشتر فروش ما و وصول مطالباتمان به صورت ارزی و نقدی بوده که به وضعیت ارزی کشور کمک کرده است.
وزیر نفت با بیان اینکه در بخش فروش محصولات پتروشیمی تا پایان دی بیش از ۱۰ میلیارد دلار به سامانه «نیما» تزریق شد، گفت: حوزه فروش نفت و میعانات برای تامین کالاهای اساسی و رفع نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و واریز به سامانه نیما و ذخایر بانک مرکزی، نقش خیلی خوبی را داشته است.
او با اشاره به اینکه هیچ فرماندهی در شرایط جنگ اقتصادی برنامه های خود را علنی نمی کند، افزود: به لطف پروردگار با همت همکاران در حوزه صنعت نفت و گاز کشور و با حمایت های دولت به ویژه رئیس جمهور و دیگر سران قوا، رقم های خیلی خوبی در صادرات و وصول مطالبات اتفاق افتاده که توان و قدرت چانه زنی دوستانمان را در وین افزایش داده است.

حدود ۷۰ درصد تجهیزات این صنعت در داخل تأمین می شود

وزیر نفت با بیان اینکه کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده است گفت: در حوزه نفت و گاز برنامه‌های بسیار خوبی در دست اقدام داریم.
آقای جواد اوجی در ادامه با بیان این که گاز ترش و شیرین بالغ بر یک میلیارد مترمکعب است، افزود: سالانه ۸۴۰ میلیون مترمکعب گاز، خروجی پالایشگاه هاست و ظرفیت تولید نفت هم حدود چهار میلیون بشکه و ظرفیت فروش هم دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت است.
او ادامه داد: توسعه میدان‌های نفتی در خشکی و دریا و در بخش پایین دست پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها توسط نیرو‌های متخصص داخلی این صنعت در حال انجام است.
آقای اوجی اضافه کرد: بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد نیاز‌های صنعتمان در تجهیزات و ادوات مورد نیاز این صنعت به کوشش فعالان این حوزه و صنعتگران و سازندگان داخلی در حال تأمین است.

وی با بیان این که با بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان توانمند داخلی تجهیزات کلیدی این صنعت قرارداد بستیم افزود: عزم این دولت و وزارت نفت در این است که در پایان این چهار سال، حداکثر کالا‌های مورد نیاز این صنعت در داخل تأمین شود.
وزیر نفت گفت: با جهاد دانشگاهی در برنامه سه ماهه فشرده نیاز‌هایی که در بخش بالا و پایین دست در حوزه صنعت نفت و گاز داشتیم شش تا هفت قرارداد را امضا کردیم.
آقای اوجی افزود: در بحث شرکت‌های دانش بنیان هم حدود یک هفته تا ۱۰ روز است که فراخوان دادیم و نیازهایمان را در حوزه صنعت نفت و گاز مطرح کردیم.
او اضافه کرد: در حوزه چاه‌های کم بازده بالغ بر شش تا هفت هزار حلقه چاه نفتی و گازی داریم که به مرور زمان افت فشار و افت تولید پیدا کردند.
آقای اوجی ادامه داد: ۷۴۰ تا ۷۵۰ چاه را شناسایی کردیم و فراخوان دادیم و شرکت‌های دانش بنیان حاضرند با روش‌های روز دنیا در این چاه‌ها افزایش تولید دهند.
وی اضافه کرد: اگر با روش‌های فناورانه و دانش بنیان، افزایش تولید در چاه اتفاق بیفتد در قرارداد جدید، این شرکت‌های دانش بنیان طی سه تا پنج سال سهم خواهند داشت.
وزیر نفت با بیان این که در بحث بهینه سازی مشعل‌های گازسوز و ساخت کالا فراخوان دادیم و استقبال خوبی شد گفت: بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان وام کم بهره خواهیم داد.
آقای اوجی با اشاره به این که بسیاری از روش‌های تولید نفت و گاز ما به روش سنتی ۳۰ یا ۴۰ سال پیش در حال انجام است، افزود: با اجرای این برنامه‌ها در صنعت نفت تحول اتفاق خواهد افتاد.
او با بیان این که پتروپالایشگاه‌ها برای جلوگیری از خام فروشی است، اضافه کرد: اگر امروز می‌توانستیم همه تولید نفتمان را در پالایشگاه‌ها فراورش کنیم به راحتی همه فراورده‌های خود را می‌توانستیم صادر کنیم.
آقای اوجی با اشاره به این که متأسفانه این اتفاق در سال گذشته در کشور نیفتاد و به ظرفیت پالایشی نفت کشور اضافه نشد گفت: در دو تا سه سال آینده با توجه به این روند مصرف بنزین و نفت گاز در کشور جزو کشور‌های وارد کننده فراورده‌های نفت گاز و بنزین خواهیم شد.
وی افزود: بحث قانون پتروپالایشگاه‌ها و استفاده از تنفس خوراک به طور جد در دولت سیزدهم در وزارت نفت پیگیری شد و حدود یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه، قرارداد بسته شده است.
وزیر نفت اضافه کرد: هشت قرارداد در حوزه نفت خام و چهار قرارداد در استفاده از خوراک میعانات گازی با پیمانکاران بزرگ بسته شده است.
آقای اوجی گفت: آیین نامه اصلاحی این قانون هم در دولت مصوب شد که کمک بزرگی به سرمایه گذار می‌کند.
او افزود: در حال رفع چالش سرمایه گذاران هستیم و دغدغه صندوق توسعه ملی را هم برطرف کردیم.
آقای اوجی با اشاره به این که برنامه ریزی کردیم تا سرمایه گذاران بزرگ را کنسرسیوم کنیم، گفت: در پتروپالایش برای هر ۱۰۰ هزار بشکه به دو و نیم تا سه میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.
وی افزود: در لایحه‌ای که به مجلس تقدیم کردیم، ساخت پتروپالایش ۱۳ هزار بشکه‌ای را وزارت نفت تقبل کرد تا برای دیگر سرمایه گذاران؛ قوت قلب باشد.
وزیر نفت با بیان این که پیش بینی می‌کنم در یک تا دو سال آینده حدود ۲۰۰ هزار بشکه به مرحله بهره برداری برسد، اضافه کرد: ان شاء الله در مدت چهار تا شش سال آینده ظرفیت یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه‌ای را که قرارداد بسته ایم و استفاده از روش تنفس خوراک است به بهره برداری برسد و در چند سال آینده به ظرفیت مناسبی برسیم.
آقای اوجی گفت: دولت در قالب یک لایحه، پتروپالایشگاهی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به مجلس ارائه می‌کند که امیدواریم با تأیید نمایندگان، اتفاق خوبی رقم بخورد و سرمایه گذار خصوصی هم ببیند که دولت در این باره عزم جدی دارد.
او در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از زحمات کارکنان شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت افزود: آن‌ها پای کار بودند و مشکلات مختلف ازجمله مشکلاتی را که در موضوع کارت سوخت پیش آمد رفع کردند آن‌ها سربازان جهاد اقتصادی و در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند.
وی درباره ساماندهی نیرو‌های انسانی وزارت نفت گفت: در این زمینه در پنج تا شش ماه گذشته اقدامات خوبی انجام شده است و میزان حقوق و وضعیت معیشت نیرو‌های قرارداد مدت موقت که بیش از ۳۲ تا ۳۳ هزار نفر بودند بهبود پیدا کرد و تقریباً به قرارداد مدت معین نزدیک شده اند و در حال ارزیابی تبدیل آنان به قرارداد مدت معین هستیم.
وزیر نفت افزود: بیش از ۲۶ تا ۲۷ هزار نیروی ایثارگر در حوزه‌های وزارت نفت است و همه این عزیزان استخدام رسمی می‌شوند.
آقای اوجی اضافه کرد: به دانشگاه رفته‌ها هم فرصت دیگری دادیم که آزمون برگزار شود و بقیه نیرو‌ها را هم برنامه ریزی خواهیم کرد تا جذب صنعت نفت شوند.
او در پاسخ به پرسشی درباره نحوه انتصابات در حوزه وزارت نفت و حواشی آن و همچنین در خصوص پاسخ به نامه سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه گفت: پاسخ این نامه را دادیم و مستنداتی که مد نظر بود ارائه شد و باز هم اگر ابهامی داشته باشند برطرف می‌کنیم.
آقای اوجی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفر به روسیه و این که آیا قرارداد یا تفاهمنامه‌ای امضا شده است یا خیر؟ گفت: بله در این حوزه از قبل هم نقشه راه خوبی را با طرف روسیه داشتیم و بنده به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی و وزیر انرژی روسیه نقشه راه جامعی را در حوزه صنعت نفت و گاز در همه بخش‌های بالا و پایین دستی مورد نیاز ما و بحث سرمایه گذاری و انتقال فناوری ترسیم کردیم.
وی افزود: بحث ساخت داخل را هم داشتیم و با طرف روسی تفاهمنامه خیلی خوبی انجام شد که ان شاء الله به وقتش به ملت عزیز عرض خواهیم کرد.
وزیر نفت ادامه داد: در بحث توسعه میادین هم اتفاقات خیلی خوبی رقم خورد و با شرکت توانمند روسی در بحث انتقال فناوری و افزایش برداشت و ساخت برخی قطعات مورد نیاز صنعت نفت تفاهمنامه داشتیم که ان شاء الله در دو تا سه ماه آینده همه این‌ها به قرارداد منجر می‌شود.
آقای اوجی افزود: این برنامه را با شرکت‌های چینی هم در قالب توافقنامه ۲۵ ساله داریم و روسیه هم ظرفیت خیلی خوبی در حوزه ذخایر نفت و گاز دارد و ما هم این ظرفیت را داریم و صادرات و انتقال دانش در دو طرف اتفاق خواهد افتاد.
او اضافه کرد: امسال در بخش نیروگاهی نسبت به پارسال ۱۵ میلیون مترمکعب در روز گاز بیشتری به این نیروگاه‌ها دادیم و به همین میزان سوخت مایع کمتری مصرف، در نتیجه آلایندگی کلان شهر‌ها هم کمتر شد و قدرت صادرات ما نیز افزایش یافت.
آقای اوجی با اشاره به افزایش قیمت گاز در اروپا گفت: پس از اجلاس اوپک پلاس عرض کردم فرصت خوبی است اگر تحریم‌های ظالمانه را در حوزه صنعت نفت و گاز بردارند می‌توانیم بیشتر وارد عرضه انرژی و فراورده‌ها و میعانات شویم و این به مصرف کننده‌های بزرگ انرژی در جهان کمک می‌کند تا ببینند با آمدن ایران به عرضه انرژی و برداشته شدن تحریم‌ها کمک بزرگی به همان کشور‌ها خواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت نفت به ۱۰۰ دلار می‌رسد؟ گفت: پیش بینی‌ها روند رو به جلو و به همین سمت است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=364640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر