5

تقاضا برای ۵ میلیون واحد مسکونی

  • کد خبر : 367130
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹

عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: آخرین برآوردها نشان می‌دهد امروز برای ۵ میلیون واحد مسکونی تقاضای انباشت وجود دارد و ما با جمعیت ۶ میلیون مستأجر در کشور مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار افق؛ فاضلیان در مراسم حاشیه نمایشگاه بانک، بیمه، بورس و خصوصی‌سازی با اشاره به آخرین وضعیت مسکن مهر در کشور و میزان تسهیلات پرداخت شده اظهار داشت: تا تاریخ ۶ آذر ماه امسال ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۳۴۹ واحد فروش اقساطی شده است. همچنین در حال حاضر ۲۲۶ هزار و ۵۳۶ واحد هنوز باقی مانده که از این تعداد ۳۴ هزار و ۹۱ واحد تعیین تکلیف شده‌اند.

وی ادامه داد: طرح مسکن مهر از سال ۱۳۸۴ با اعتبار ۵۰۰ هزار میلیارد ریالی در شهرهای مختلف کشور آغاز شد و میانگین نرخ سود تسهیلات برای این پروژه در سراسر کشور ۷ درصد بود.

فاضلیان با اشاره به میزان افتتاح حساب برای طرح اقدام ملی مسکن گفت: تا به امروز ۲۵۹ هزار و ۴۳۸ واحد در بانک مسکن افتتاح حساب شده‌اند و حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آورده مردمی برای این واحدها بوده است.

فاضلیان با بیان اینکه معتقدم برای طرح اقدام ملی مسکن، تامین مالی مناسبی فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در این طرح، زمین رایگان است که می‌دانیم زمین در شهرهای بزرگ سهم ۵۰ تا ۷۰ درصدی را در قیمت ملک دارد. همچنین در نظر گرفته شده است که قیمت مجوزها حداقلی باشد تا بتوانیم قیمت تمام شده مسکن نهضت ملی را کاهش دهیم.

وی افزود: هر سال باید یک میلیون واحد نهضت ملی ساخته شود که با احتساب متراژ ۷۰ تا ۸۰ متری و قیمت ساخت هر متر مربع ۵ میلیون تومان، میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت هر یک میلیون واحد چیزی حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است که این می‌تواند در نوسان مثبت و منفی ۱۰ تا ۲۰ درصدی باشد.

فاضلیان درباره میزان تقاضای انباشت در بازار سرمایه اذعان کرد: آخرین برآوردها نشان می‌دهد امروز برای ۵ میلیون واحد مسکونی تقاضای انباشت وجود دارد و ما با جمعیت ۶ میلیون مستأجر در کشور مواجه هستیم.

همچنین در ادامه این نشست یاسر امامی، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن با بیان اینکه این مجموعه ۸۰ پروژه فعال در ۳۲ شهر کشور دارد، اظهار داشت: در بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع پروژه فعال داریم و ۶۰۰ هزار متر مربع هم پروژه تعریف کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه از تکنولوژی به‌روز تولید مسکن که باعث کاهش هزینه تمام شده و کاهش زمان ساخت می‌شود استفاده می‌کنیم که می‌تواند تا ۳۰ درصد از هزینه‌ها را کاهش دهد.

امامی با اشاره به ورود چینی‌ها به ساخت پروژه نهضت ملی مسکن گفت: باید توجه داشته باشیم که به غیر از اروپایی‌ها، چینی‌ها هم به تکنولوژی ساخت مسکن و صنعتی‌سازی با هزینه کمتر و زمان کوتاه‌تر دست پیدا کردند و می‌توان از تجربه کشورهای خارجی در این زمینه استفاده کرد.

خبرنگار: میرعلی محمد میربابایی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=367130

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر