6

آشنایی با ۵ پیشگویی عجیبِ سینمایی+تصاویر

  • کد خبر : 369236
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳

از «ترمیناتور» گرفته تا «جنگ ستارگان»، آثار قدیمی ژانر علمی-تخیلی ابداع تماس تصویری، تبلیغات هدفمند و پهپادهای نظامی را برای آینده پیش‌بینی کردند که با پیشرفت فناوری محقق شد.

آشنایی با 5 پیشگویی عجیبِ سینمایی+تصاویر

از «ترمیناتور» گرفته تا «جنگ ستارگان»، آثار قدیمی ژانر علمی-تخیلی ابداع تماس تصویری، تبلیغات هدفمند و پهپادهای نظامی را برای آینده پیش‌بینی کردند که با پیشرفت فناوری محقق شد.

به گزارش برنا؛ فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازان قرن بیست و بیست‌ویکم از سینمای علمی- تخیلی برای پیش‌بینی پیشرفت‌های تکنولوژیک در جهان و پیامدهای آن استفاده می‌کردند. در کنار پیش‌بینی‌های درست این فیلم‌ها بسیاری از چیزهایی را که برای دنیای امروز ما متصور شده بودند درست از آب درنیامد.

به عنوان نمونه تصور این که تا قبل از پایان دهه ۱۹۹۰ سوار ماشین‌های پرنده شویم یا در دهه ۲۰۰۰ ربات‌های انسان نما به جزئی از جوامع انسانی تبدیل شوند، بیش از اندازه خوشبینانه بود. با وجود این پیش بینی های نادرست، آن‌چه در برخی از این فیلم ها درباره آینده تصویر شد، دقیق بود و در گذر زمان محقق شد. در برخی موارد نیز فیلم‌های علمی- تخیلی منبع الهام برخی از ابداعات بودند چون افراد هوس می‌کردند آنچه را در تلویزیون می‌بینند تقلید کنند.

در ادامه به برخی از پیش‌بینی‌هایی می‌پردازیم که در فیلم‌های قدیمی درباره آینده مطرح و به حقیقت تبدیل شدند.

۲۰۰۱: ادیسه فضایی- تماس تصویری

پنج پیش‌بینی سینمایی از آینده که درست از آب درآمد

در همان حال که فیلم پیشتازان فضا (۱۹۷۹) بر اختراع تلفن‌های موبایل تاثیر گذاشت، یکی دیگر از فیلم های دهه ۱۹۶۰ تصور ایجاد یک راه ارتباطی پیشرفته دیگر را به وجود آورد. فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی ساخته استنلی کوبریک که ماجراهای آن در سال ۲۰۰۱ میلادی اتفاق می‌افتد، سفری به افق آینده بشریت از دیدگاه دهه ۱۹۶۰ است و نمونه‌ای از ژانر علمی-تخیلی سخت که تلاش می‌کند آینده احتمالی را براساس علم موجود به تصویر بکشد. سبک فیلمسازی کوبریک و تعهد آن به اصالت تا حدی ممتاز بود که معتقدان به تئوری های توطئه می‌گفتند ناسا برای فرود جعلی روی ماه که در سال ۱۹۶۹ اتفاق افتاد وی را احضار کرده است.

بخشی از آینده ادیسه فضایی که براساس فیلمنامه‌ای اثر آرتور سی کلارک، نویسنده معروف علمی-تخیلی، ساخته شد، درباره امکان برقراری تماس تصویری بین سیاره‌ها بود. اگرچه ارتباطات میان سیاره ای امروزه به حقیقت تبدیل نشده، برقراری تماس تصویری چیزی است که این روزها با ارتقاء تلفن های همراه و اتصالات اینترنت حسابی رواج دارد. از اسکایپ گرفته تا زوم، قابلیت ما برای برقراری تماس تصویری تحقق پیش‌بینی این فیلم علمی-تخیلی است.

ترمیناتور- پهپادهای نظامی

پنج پیش‌بینی سینمایی از آینده که درست از آب درآمد

مجموعه فیلم‌های ترمیناتور آینده‌‎ای را متصور می‌شوند که در آن انسان سعی خواهد کرد صنعت دفاعی خود را خودکار کند اما اوضاع درست پیش نمی‌رود. اسکای‌نت به عنوان برنامه‌ای که ساخته شده تا جنگ‌ها را با محاسبات کامپیوتری پیش ببرد، خودآگاه شده و به این نتیجه می‌رسد که بشر تهدیدی برای خود است بنابراین یک جنگ هسته ای را آغاز می‌کند تا نسل بشر را از روی زمین پاک کند. بازمانده‌های این جنگ موفق می‌شوند در دنیای پساآخرالزمانی یک گروه مقاومت تشکیل داده و با اسکای‌نت مبارزه کنند.

اگرچه هنوز به جایی نرسیدیم که شاهد یک جنگ تمام اتوماتیک باشیم اما پهپادهای کنترل از راه دور به ارتش‌ها این امکان را داده‌اند تا بدون به خطر انداختن زندگی خلبان یا سربازها، به اهداف خود حمله کنند.

جنگ ستارگان- هولوگرام‌ها

پنج پیش‌بینی سینمایی از آینده که درست از آب درآمد

اگرچه مجموعه جنگ ستارگان از خیلی جهات بیش از آن که علمی-تخیلی باشد، فانتزی است، برخی عناصر علمی-تخیلی از هایپراسپیس‌ها گرفته تا ربات‌های انسان‌نما، بخش لاینفک این مجموعه سینمایی هستند.

در محیط این فیلم‌ بسیاری از کلیشه‌های علمی-تخیلی چون بافت‌زادها و جهان‌های بیگانه ظاهر می‌شوند. اکثر این موارد به اندازه چند سال نوری با قابلیت‌های فناورانه ما در جهان واقعی فاصله دارند اما یک اختراع خاص در دنیای جنگ ستارگان هست که در دنیای ما نیز وجود دارد و آن چیزی نیست جز هولوگرام‌ها.

اگرچه فناوری هولوگرام امروزه به طور کامل در اختیار ما نیست اما دستکم از حیث ارتباطات مانند آنچه در جنگ ستارگان شاهد آن بودیم، ما نیز از هولوگرام‌ها در بسیاری از محیط های متعارف استفاده می‌کنیم. اخیرا حتی از این هولوگرام ها برای احضار هنرمندان درگذشته نیز استفاده شد. همچنین، اگرچه هولوگرام‌ها توسط مردم عادی برای برقراری ارتباط استفاده نمی‌شوند، در سال ۲۰۱۸ به صورت تجربی از آنها برای برقراری تماس استفاده شد.

فناوری حقیقت مجازی و حقیقت افزوده نیز ابداعات مشابهی هستند که از تمایل به برقراری ارتباط کامل‌تر با تصاویر دیجیتال الهام گرفته شده‌اند.

بازگشت به آینده: بخش دوم- فناوری پوشیدنی

پنج پیش‌بینی سینمایی از آینده که درست از آب درآمد

فیلم بازگشت به آینده ۲ در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی شخصیت‌های خود را به سال ۲۰۱۵ فرستاد و تصویری جذاب از آینده به مخاطبان ارائه داد. در این آینده فناوری‌های زیادی به نمایش درآورده شده‌اند. ساخت برخی از آنها از جمله هاوربرد یا اسکیت برقی نشدنی است یا ما هنوز فناوری لازم برای به کار انداختن آنها را در اختیار نداریم. برخی دیگر از این فناوری‌ها خیلی پیشرفته هستند اما آنها را در اختیار داریم: مثل فناوری پیش بینی وضع آب و هوا که ثانیه به ثانیه کار می‌کند.

در قسمت دوم بازگشت به آینده عینک‌هایی وجود دارند با کارکردهایی شبیه به گوشی های هوشمند مدرن که به کاربر امکان فیلم دیدن یا حرف زدن با تلفن را می‌دهند. این فناوری تخیلی همچنین شبیه به پروژه گوگل گلس نیز هست که به در بسته خورد. مشکلاتی که سد راه این پروژه شد نواقص بازاریابی و عملکرد نامشخص بود. محققان به احتمال زیاد در آینده بار دیگر به ساخت عینک‌های هوشمند کمر همت خواهند بست.

گزارش موارد نادر- تبلیغات هدفمند

پنج پیش‌بینی سینمایی از آینده که درست از آب درآمد

از میان فیلم‌هایی که در این فهرست به آنها اشاره شد، فیلم گزارش موارد نادر موفق‌ترین عملکرد در پیشگویی آینده را داشته است. با این که غیب‌گویانی که جرم و جنایت را قبل از وقوع آن پیش‌بینی می‌کردند در دنیای واقعی وجود ندارند اما موضوعات کلی این فیلم از جمله آن که اطلاعات دیجیتال به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا افراد را ردیابی و رصد کنند، همان چیزی است که امروزه با آن روبه‌رو هستیم. شاید امروز غیب‌گویی وجود نداشته باشد که بتواند آینده را پیشگویی کند اما یک کامپیوتر می‌تواند براساس حجم وسیعی از داده‌های موجود در اینترنت اطلاعات را پیش‌بینی کند.

در یکی از صحنه‌های گزارش موارد نادر، نقش اول فیلم، جان اندرتون، در یک فروشگاه در حال چرخیدن است که با تبلیغات شخصی سازی شده که نامش را می دانند و از آن برای فروختن چیزهای مختلف چون ماشین به این کاراکتر استفاده می‌کنند، روبه‌رو می‌شود. این نوع از تبلیغات هدفمند امروزه در اینترنت به پدیده‌ای رایج تبدیل شده‌اند و شرکت ها براساس اطلاعاتی که از طریق فعالیت شما در فضای آنلاین به دست می‌آورند، دست به تبلیغ می‌زنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=369236

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر