1

خشک شدن دومین دریاچه شور جهان

  • کد خبر : 370914
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸

طی سالیان اخیر دولت های مختلف طرح‌هایی برای احیا دریاچه ارومیه ارائه دادند ولی مع الاسف هیچکدام به نتیجه مطلوب نرسیده است.

به گزارش خبرنگار افق ؛ دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان در خطر خشکی کامل قرار دارد برآوردها نشان می‌دهد حدود ۹۵ درصد دریاچه خشک شده است.

نتیجه این روند بروز یک فاجعه زیست محیطی در کشورمان خواهد بود زیرا طوفان نمک حاصل از آن پهنه ای به شعاع صدها کیلومتر را در بر گرفته و مناطق وسیعی از شمال و غرب و بخش مرکزی تا استان تهران را غیرقابل سکونت خواهد کرد.

علل گوناگونی سبب خشکی دریاچه ارومیه شده است عواملی از جمله خشکسالی های مکرر و پیاپی سالیان اخیر،احداث بیش از ۱۵۰ سد در مسیر رودخانه های تغذیه کننده دریاچه،احداث بزرگراه در وسط دریاچه، ایجاد چاههای عمیق و غیر مجاز و برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، تغییر الگوی و کشت محصولات نامناسب و مهمترین دلایل خشک شدن این دریاچه بی نظیر است .

طی سالیان اخیر دولت های مختلف طرح‌هایی برای احیا دریاچه ارومیه ارائه دادند ولی مع الاسف هیچکدام به نتیجه مطلوب نرسیده است.

اکنون سیاست اعلامی دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه تغییر کرده و استفاده از آب پسماند شهرهای اطراف برای احیا و نجات دریاچه پیشنهاد شده است.

آیا سیاست جدید موفق خواهد بود؟

امیدوار هستیم که با سیاست هایی که دولت در پیش گرفته است این دریاچه از مرگ حتمی نجات یابد و بخش وسیعی از کشورمان را از یک فاجعه زیست محیطی نجات دهد.

خبرنگار: سیدجلیل حسینی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=370914

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر