3

زائران خارجی فقط از شلمچه عبور کنند / مرز تجاری تعطیل نشد

  • کد خبر : 372279
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱

مرز شلمچه همانند سال‌های قبل برای عبور زائران خارجی اربعین حسینی پیش بینی شده است و از اتباع خارجی خواسته شده صرفاً از این مرز برای ورود به عراق استفاده کنند.

امسال پیش بینی شده است حدود ۴۰۰ هزار زائر خارجی از طریق ایران برای زیارت اربعین وارد عراق شوند. معمولاً هر ساله زائرانی از کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان و … به صورت زمینی وارد ایران می‌شوند تا به خیل عظیم زائران میلیونی اربعین حسینی در عراق بپیوندند.

امسال نیز همانند سال‌های قبل مرز شلمچه برای عبور زائران خارجی انتخاب شده است و با توجه به تمهیدات مناسب صورت گرفته در این مرز، این زائران می‌توانند بدون معطلی خاصی از گیت های مخصوص زائران خارجی به عراق وارد شوند.

جانشین معاون هماهنگ کننده فراجا با بیان اینکه زائران اتباع خارجی فقط به مرز شلمچه مراجعه کنند، گفت: از زائران اتباع خارجی می‌خواهیم برای زیارت عتبات عالیات از مراجعه به دیگر مرزهای کشور خودداری کنند.

زائران خارجی فقط از شلمچه عبور کنند / مرز تجاری تعطیل نشد

سردار محمد شرفی افزود: پلیس جمهوری اسلامی ایران ۱۰۰ درصد بستر را آماده کرده تا زائران با آرامش و امنیت کامل و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مرزها عبور کنند و به زائران اباعبدالله الحسین (ع) در کربلای معلی ملحق شوند.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا تصریح کرد: از مردم ایران می‌خواهیم با توجه به اینکه در میان زائران قطعاً سالمندان و یا کودکان هستند حتماً به موضوع توزیع زمان مناسب حرکت با توجه به وضعیت گرمای حاکم در مرز توجه کنند و زمان مناسبی را برای حرکت انتخاب کنند.

وی بیان کرد: حجم زائران به مرور افزایش یافته و از زائرانی که تا به امروز گذرنامه به دست آن‌ها نرسیده است، می‌توانند از گذر ویژه اربعین استفاده کنند که ظرف ۴۸ ساعت برای آن‌ها ارسال می‌شود و هیچ گونه نگرانی نیز از این بابت وجود ندارد.

مرز تجاری شلمچه تعطیل نمی‌شود

از سوی دیگر برخلاف اعلام روز گذشته برخی مسئولان خرمشهری، مرز تجاری شلمچه به دلیل اربعین حسینی تعطیل نمی‌شود و تجار می‌توانند به فعالیت‌های خود در این ایام ادامه دهند.

مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرده‌اند؛ از آنجایی که علاوه بر مسیر تجاری فعلی در گذرگاه مشترک مرزی شلمچه، مسیر اضطراری برای مواردی همچون اربعین تدارک دیده شده است در ایام زیارت اربعین حسینی مراودات مرزی و تجاری ادامه دارد.

زائران خارجی فقط از شلمچه عبور کنند / مرز تجاری تعطیل نشد

گفته شده است، اظهار نظرها در ارتباط با تعطیلی فعالیت تجاری در مرز شلمچه در حوزه اختیارات ستاد مرکزی اربعین است و هرگونه تصمیم جدید درباره فعالیت تجاری در مرز بین‌المللی شلمچه توسط سازمان منطقه آزاد اروند به‌عنوان نماینده عالی دولت در منطقه اطلاع‌رسانی خواهد شد و تا کنون تصمیمی برای تعطیلی فعالیت تجاری در مرز شلمچه اتخاذ نشده است.

مرز شلمچه از گذرگاه‌های تجاری مهم با کشور عراق و تأمین کننده بیشتر نیازهای این کشور به‌ویژه در ایام اربعین به دلیل گستردگی خدمات‌رسانی مواکب مردمی در کشور عراق است، امسال نیز با تقویت و توسعه زیرساخت‌های مرزی، آماده خدمات‌رسانی به زوار همزمان با استمرار فعالیت صادراتی با هدف تأمین نیازهای طرف‌های عراقی است.

توقف خودروهای موکب داران پیش مرز

از سوی دیگر حدود ۵۰۰ خودرو حامل وسایل موکب داران ایرانی پشت دروازه‌های کشور عراق در مرز شلمچه متوقف شدند.

مدیرکل انتظامی و مرزی استانداری خوزستان با اعلام این خبر گفت: هم اکنون حدود ۵۰۰ خودروی حامل وسایل و کالاهای مورد نیاز مواکب اعزامی به عراق به علت ممانعت گمرک عراق در مرز شلمچه متوقف شدند.

عبدالرضا سعیدی نیا افزود: سه روز پیش ۴۸۵ خودروی موکب داران ایرانی با رایزنی با مسئولان عراقی توانستند پس از چندین روز معطلی در مرز شلمچه وارد کشور عراق شوند.

زائران خارجی فقط از شلمچه عبور کنند / مرز تجاری تعطیل نشد

وی ادامه داد: در حال رایزنی با مسئولان عراقی برای رفع این مشکل هستیم تا هرچه سریع‌تر خودروها برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در کشور عراق از مرز عبور کنند.

پایش سلامت زائران در مرز شلمچه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: به منظور جلوگیری از شیوع گسترده بیماری وبا و کرونا در منطقه زائران پیش از ورود و خروجشان از مرز شلمچه توسط نیروهای بهداشت و درمان بیماریابی می‌شوند و در صورت مشکوک بودن فردی از او نمونه گیری خواهد شد.

سید محمد محمدی از فعالیت مستمر پنج پایگاه سلامت در مسیر مقاومت تا مرز بین المللی شلمچه و امکان بستری شدن چند ساعته در مرکز بهداشتی درمانی شهید سلیمانی خبر داد و افزود: در این محدوده آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به میزان کافی مستقر شده است.

وی با تاکید بر استفاده زائران از چتر و مصرف فراوان آب و مایعات مانند آبلیمو و خاکشیر در طول سفر از زائران خواست پیاده روی اربعین حسینی را در ساعاتی که آفتاب شدت کمتری دارد انجام دهند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=372279

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر