3

یک بار نمایندگی در هر دوره به مدت ۴ سال محسوب می شود

  • کد خبر : 3737
  • ۰۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) طرح استفساریه ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس مصوب ۱۳۷۸ و اصلاحات بعدی آن‌را ‌بررسی کردند که دو‌فوریت طرح مذکور در جلسه روز یکشنبه ۵ تیرماه به تصویب رسیده بود. بر اساس مصوبه مجلس در مورد طرح استفساریه مذکور، مقرر شد مقصود از یک بار نمایندگی […]

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) طرح استفساریه ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس مصوب ۱۳۷۸ و اصلاحات بعدی آن‌را ‌بررسی کردند که دو‌فوریت طرح مذکور در جلسه روز یکشنبه ۵ تیرماه به تصویب رسیده بود.

بر اساس مصوبه مجلس در مورد طرح استفساریه مذکور، مقرر شد مقصود از یک بار نمایندگی در هر دوره با توجه به اصل ۶۳ قانون اساسی، مدت کمتر از ۴ سال را شامل شده و ‌‌شامل نمایندگان میان‌دوره‌ای نیز می‌شود.

موضوع استفساریه به شرح ذیل است:
الف- باتوجه به اصل ۶۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در هر دوره نمایندگی را چهار سال می‌داند، آیا منظور قانونگذار در تبصره ۳ ماده ۲۸ قانون موضوع استفساریه از دوره نمایندگی طی مدت چهارساله است یا شامل نمایندگان میان‌دوره‌ای هم می‌شود؟

پاسخ- بلی. مقصود یک بار نمایندگی در هر دوره به میزان ولو کمتر از مدت ۴ سال نیز هست و شامل نمایندگی میان‌دوره ای هم می‌شود.

وکلای ملت این سؤال استفساریه را با ۱۶۱ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان، به تصویب رساندند.

ب- آیا مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و کارشناسی و معادل آنها شامل آن دسته از مدارکی است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حوزه علمیه قم و دیگر مراجع قانونی ذیصلاح صادر شده است؟ (آنچه در ثبت نام داوطلبین دوره هشتم اعمال شده؟)
پاسخ- بلی. شامل آن دسته از مدارکی که توسط مراجع فوق الذکر صادر شده است نیز هست.

بهارستان نشینان این سؤال و پاسخ استفساریه را نیز با ۱۱۱ رأی موافق، ۶۴ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن علنی مصوب کردند.

به گزارش فارس، محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی به دلیل سفرش به اصفهان، ریاست صحن علنی را بر عهده دارد، پیش از رأی‌گیری از نمایندگان در خصوص سؤالات و پاسخ‌های استفساریه از مجلس در خصوص انجام این تفسیر و نیاز بودن به تفسیر مذکور رأی‌گیری کرد که وکلای ملت با ۱۶۲ رأی موافق، ۴۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن علنی، با انجام ‌‌این تفسیر موافقت کردند.

سیدصولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور که در صحن علنی به عنوان نماینده دولت در خصوص طرح دو فوریتی استفساریه مذکور صحبت می‌کرد، گفت: دولت در خصوص این طرح هم موافق است و هم مخالف.

وی افزود: موافقت دولت با آن دسته از مدارک تحصیلی است که ‌صادر شده از سوی نهادهای عنوان شده در طرح مذکور باشد و توسط هیأت‌های نظارت در انتخابات مجلس هشتم ‌تأیید شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین گفت: ما مصوبه مجلس در خصوص لزوم داشتن مدرک کارشناسی ارشد برای حضور در انتخابات مجلس را واقعا یک تبعیض می‌دانیم و دولت با آن موافقت نیست.

‌مرتضوی در بخش دیگری از سخنانش استفساریه ارائه شده از سوی نمایندگان را تفسیر قانون اساسی دانست نه تفسیر قانون عادی.

‌وی افزود: اصل ۶۳ قانون اساسی صراحتا تصریح کرده که یک دوره نمایندگی یعنی ۴ سال و ما واقعا می‌خواهیم که در خصوص این موضوع رفع شبهه و ابهام شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور بر همین اساس یادآور شد: شما می‌گویید یک دوره نمایندگی یعنی کمتر از ۴ سال که این موضوع را در طرح استفساریه آورده‌اید اما این موضوع به نظر بنده نیازمند اصلاح است و باید صراحتا عنوان شود که به هر میزانی که نماینده در مجلس باشد، معادل یک مقطع محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=3737

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]