9

دریاچه سوها در کجاست؟

  • کد خبر : 377612
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵

دریاچه‌ها از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران هستند از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم دریاچه سوها در کجاست.

دریاچه سوها در کجاست؟

دریاچه سوها، مقصدی ایدئال برای عکاسان حیات‌وحش و علاقه‌مندان به فعالیت‌ و ورزش‌های آبی نیز به شمار می‌آید؛ جایی که آنان قادرند تا از زیبایی‌های این منطقه رویایی، بهره لازم را ببرند. با ما همراه شوید تا در این مقاله به دریاچه سوها، پهنه‌ای فیروزه‌ای و مه‌آلود در دل کوهستان‌های سرسبز سفر کنیم.

آشنایی با دریاچه زیبا و دیدنی سوها

دریاچه سوها، دریاچه بزرگی‌ست. یک طرفش را جنگل پوشانده و طرف دیگرش را تپه و مسیر پیاده روی به سمت آبشار لاتون هم از اینجا می‌گذرد. در کنار این تپه‌ها، اهالی روستا آلاچیق‌هایی ابتدایی را برپا کرده‌اند و آش دوغ و چای می‌فروشند.

آب دریاچه کدر و راکد است و قابل شنا کردن هم نیست. اگر خوش‌شانس باشید کره اسب‌هایی را می‌بینید که در دشت‌های اطراف دریاچه آزادانه دارند برای خودشان می‌چرند. و اگر تا اوایل تیرماه به دریاچه سوها بروید، مه مدام روی دریاچه را می‌پوشاند و کنار می‌رود و این خودش خیلی قشنگ است. در اطراف دریاچه می‌شود چادر زد، اما باید مواظب حیوان‌های منطقه مثل گراز هم بود.

دریاچه سوها در کجاست؟

دریاچه سوها که محلی‌ها به آن سوآ هم می‌گویند در نتیجه آبی‌ به وجود آمده که پشت سد سوآ جمع شده. از این منطقه جنگل‌های گیلان شروع می‌شود و خیلی از آنهایی که می‌خواهند پیاده بروند آبشار لاتون این مسیر را برای رفتن به آبشار انتخاب می‌کنند. و ۳ روز بعد در کنار بلندترین آبشار استان گیلانند.

روستای سوآ پر از مغازه‌های کوچک است که بیرونشان تخت گذاشته‌اند و قلیان و چای می‌دهند و چیزهایی مثل پفک، باتری و بسکوئیت و چیزهایی مثل این را می‌فروشند. از روستا تا کنار دریاچه ۵ کیلومتر راه است. یک قسمت را می‌شود با ماشین معمولی رفت. ولی قسمت دیگر خیلی جاده خاکی می‌شود و حتما باید نیسان یا آفرود داشته باشید.

یکی از منابع درآمد روستاییان در سوآ همین است که با مبلغی حدود ۴۰ ۵۰ هزار تومان، گردشگران را با نیسان ببرند دم دریاچه. اگر خودروی شخصی ندارید در اردبیل، تاکسی‌ها هم تا روستای سوها شما را می‌رسانند. تنها نقاط محدودی دارای آنتن دهی مناسب هستند از همین رو امکان گم شدن افراد وجود دارد.

دریاچه سوها در کجاست؟

از آن جایی که حیواناتی نظیر مار، خرس، پلنگ و گرگ در این منطقه دیده شده، بهتر است پس از تاریکی هوا از اقامت در منطقه پرهیز کنید. اگر برای اولین بار راهی این مکان می شوید بهتر است همراه داشته باشید.

تفریح در میان طبیعت بی مثال دریاچه سوها اردبیل برای هر گردشگری بسیار لذت بخش می باشد؛ از جمله تفریحاتی که می توانید در این منطقه به آن سرگرم شوید عبارتند از:

قایقرانی: آب های آرام سوها اردبیل برای قایقرانی کاملا مناسب هستند؛ قایق سواری در میان این منظره بکر، تفریحی دلچسب برای گردشگران به شمار می آید.

عکاسی: هنگام طبیعت گردی در دریاچه سوها حتما یک دوربین عکاسی به همراه داشته باشید تا بتوانید تصاویری از مناظر دل انگیز آن به ثبت برسانید.

کمپ کردن: در اطراف دریاچه امکان کمپ کردن و چادر زدن وجود دارد ولی باید مراقب حیوانات منطقه هم باشید.

محل قرارگیری دریاچه سوها

آب‌وهوای سرد و کوهستانی منطقه سوها، این مکان را به یکی از مقاصد گردشگری مناسب در فصل تابستان تبدیل کرده است. هوای مطبوع و غیرشرجی منطقه در کنار طبیعت سرسبز و بکر، دریاچه سوها را به بهشتی وصف‌ناشدنی و یکی از رویایی‌ترین مقاصد اردبیل تبدیل می‌کند.

دریاچه سوها در کجاست؟

تلفیق نسیم خنک کوهستان، درختچه‌های جنگل فندق‌لو، جنگل‌های هیرکانی، چشمه‌سارهای گوارا و آب‌های فیروزه‌ای سوها، مژده روزی خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی را به گردشگران می‌دهد. در تیرماه، مه نسبتا غلیظی سراسر منطقه سوها را می‌پوشاند و هر نسیم خنک، قطرات آب را با چهره گردشگران آشنا می‌کند.

شهرستان «نمین»، میزبان یکی از شگفتی‌های استان اردبیل است. دریاچه سوها که در ۳۵ کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد، همچون نگینی در مناظر بدیع کوهستانی استان اردبیل خودنمایی می‌کند.

دریاچه سوها که در واقع آبگیری نه‌چندان بزرگ محسوب می‌شود، محل تامین آب روستایی به‌همین نام است که در چهار کیلومتری دریاچه قرار دارد. این آبگیر به‌واسطه جمع شدن آب پشت سد کوچکی به‌وجود آمده که جهت بهره‌برداری از آب‌های جاری منطقه احداث شده است.

عمق این دریاچه که در زبان مردم محلی به «سوا» نیز معروف است، در مناطق میانی به ۶ متر نیز می‌رسد. پهنای دریاچه سوها به نیم‌کیلومتر و طول آن به ۱٫۵ کیلومتر می‌رسد و اطراف آن، محل رویش گل‌های بابونه وحشی است. روستای سوها در در دهستان «ویلکیج» با ۳۵۰ خانوار، روستایی خوش‌آب‌وهوا در مجاورت جنگل‌های فندق‌لو است.

دریاچه سوها در کجاست؟

نام این روستا به‌معنی «آب‌ها» است و وجه تسمیه آن را می‌توان دریاچه پرشکوه و چشمه‌سارهای منطقه دانست‌. همچنین خاک مرطوب این منطقه به‌گونه‌ای است که گویا اگر گامی را محکم بردارید، از جای پای شما چشمه‌ای جاری می‌شود.

سوها را که در فاصله ۶۲۵ کیلومتری پایتخت قرار گرفته است، سرآغاز جنگل‌های افسانه‌ای گیلان می‌دانند و آنگونه به نظر می‌رسد که دروازه ورود به بهشت، در این روستا قرار دارد.

دسترسی به دریاچه سوها از طریق مسیر مواصلاتی اردبیل به «بریس» امکان‌پذیر است. پس از گذر از این جاده و رسیدن به «نیارق»، با توجه به تابلوهای راهنما به‌سمت روستای سوها در شهرستان نمین حرکت کنید. برای بازدید از دریاچه سوها، از طریق مسیری چهار کیلومتری و خاکی به‌سمت شمال شرق روستا حرکت کنید.

آدرس دریاچه سوها: استان اردبیل، ۳۶ کیلومتری شهر اردبیل، شهرستان نمین، ۴ کیلومتری شمال شرقی روستای سوها

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=377612

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر